Top Flite P-47D Thunderbolt

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 11 apr 2013.

1. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankje Jan.

En goede vraag. Als nieuweling op het forum kon ik kiezen tussen twee categorieën die allebei klopten, ze overlappen elkaar dan ook gedeeltelijk. Ik zou het, omdat ik voor elektro ga, zelfs ook onder ´Electro vliegtuigen´ kunnen plaatsen ;).

Vliegende schaalmodellen impliceert echter het discussiëren over schaalmodellen en het vliegen ervan, waar ´bouwverslagen´ mij meer geschikt leek voor het verslaan van de bouw. Als jullie de andere categorie toch passender vinden, vind ik het prima als een moderator mijn draadje verplaatst.

2. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Gisteravond de maiden van de Parkzone Thunderbolt gevlogen. Eerste vluchtje was nog best spannend, heel andere kist dan ik gewend ben, maar ging eigenlijk prima. Eerste landing was okay, de volgende vijf super, al kom ik nog wat hard binnen (want ik bewaar de flaps voor later en neem niet het risico van een stall), maar dat is geen probleem bij ons op de club vanwege de mooie asfaltbaan. Zicht was wel beperkt, de grijze bewolking was geen goede achtergrond voor de zilverkleurige Thunderbolt, dus niet teveel capriolen uitgehaald.

De Bison Metaalepoxy is ook in huis, dus ik kan weer verder met de bouw. Wordt vervolgd... :D

3. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Asfaltaan??

Welke club is dat?

4. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Modelvliegclub Gilze-Rijen (MVC-GR), op de vliegbasis van het DHC. Gezellige club en de asfaltbaan is ook echt een pluspunt vind ik. Wel wat bomen rondom het veld, maar daar leer je alleen maar beter van vliegen ;).

Welkom bij MVC-GR

5. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Happy-Spica vindt dit leuk.
  6. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Maar die past niet onder je kap volgens mij.

Heb me er ook al eens in verdiept, verder houdt het vermogen niet over. Een 1.20 ster is niet zo efficient als een 1.20 1-cilinder.

7. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Zou net moeten gaan wel, maar het past inderdaad maar net. Deze kist is voor .90 - 1.20 viertakt en daar zit de FA-120R3 qua vermogen netjes tussenin. Het zou dus allemaal moeten gaan, maar echt een serieuze optie is het niet denk ik, meer emotie dan verstand... ;)

8. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Past rond 160mm onder de kap dan??

9. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    De romp van een P-47 is niet rond, maar een rechtopstaande ovaal, dus de beperkende maat is de breedte. Die is bij de firewall bijna 18 cm en verder naar voor loopt ie naar de 16 cm. De buitendiameter van de FA-120R3 is 168 mm, maar omdat ie maar 3 clinders heeft is de werkelijke breedte wat minder (zie tekening van Saito). Maar na een nachtje slapen blijft het toch elektro vrees ik ;). Voor het extra geld van de Saito kan ik toch weer een model meer in de hangar zetten :D

10. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Even een kleine update: ben de bouw niet vergeten, maar net terug van een welverdiende vakantie. Momenteel ben ik bezig met mijn opbergwand te herschikken, om plaats te maken voor de Parkzone Thunderbolt, zodat ik weer ruimte heb om verder te bouwen (ruimte is niet zo groot). Ik maak voor elke romp en vleugel een maatwerk ophangsteun of beugel, zodat ik het schuim niet beschadig en alles makkelijk op kan hangen en eraf kan pakken. Foto's volgen als het af is, daarna gaan we weer verder met de bouw.

11. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    En we kunnen weer verder! :D

12. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    skon

13. Klamath

Klamath

Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Ik ben zelf wel benieuwt wat voor electro motor je hier nu in gaat hangen. :) Ben zelf aan het frutsellen met een 1920mm Stuka van Black Horse, en heb daarvoor een Axi 5325/16 motor gehaald. (gaat dan vliegen op 6s 5000mAh Lipos)

Was zelf eerst ook een E-Flite 90 aanhetoverwegen, maar ben uiteindelijktochbij de Axi motor terecht gekomen. Heb 't beesje hier nu liggen, en moet wel zeggen dat de kwaliteit er wel echt aan te zien is. mooie nauwe passingen, nergens speling. Misschien dat deze motor (ondanks het prijskaartje ) ook een overweging waard is? In ieder geval echt een prachtige kist die je aan het bouwen bent. :worship:

14. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Ik ben zelf ook benieuwd wat het wordt :D. De motor doe ik op het oog heb is de O.S. Engines OMA-5025-375, die komt qua specs aardig in de buurt bij jouw AXI, maar net een stapje eronder denk ik. Ik ben echter nog wat aan het twijfelen gebracht, omdat sommigen zeggen dat tegen de 1500 watt aan de krappe kant is voor deze kist. Zelf denk ik dat het voldoende zou moeten zijn, maar beslissing is dus nog niet genomen. Hoeveel watt gaat jouw setup leveren? En welke prop ga je gebruiken?

15. Klamath

Klamath

Lid geworden:
    3 mrt 2008
    voor m'n stuka heb ik nu een 19'x12' Thin prop van APC. Ik heb Axi toen een mailtje gestuurd, en de vraag aan hen voorgelegd. (link naar het model. welke accu's ik graag zou willen gebruiken, en wat het vliegklare gewicht ongeveer zou worden. )

toen is me die motor aanbevolen.

Als ik de nummertjes even neem (kan namelijk geen aangegeven vermogen vinden.. :( ) kan de motor voor 10 seconden 85A trekken. op 6s, uitgaande van nominale spanning 3.7v/cell komt die dan uit op 1887 Watt.
    daarbij geven ze bij de motor aan dat de max efficientcy bij 90% ligt, dus zo'n 1700 Watt aan de prop wat die voor 10s kan leveren. (maargoed, ik ga ervan uit dat men normaal alleen naar vermogen kijkt wat uit de accu word getrokken, dat zou dus erg krap 1900watt zijn, kortstondig. (Ik ben zelf wel van mening dat vermogen achter de hand hebben nooit verkeerd is. je hoeft het immers niet te gebruiken. :) )

Ik zou de motor in ieder geval nog in overweging nemen.

ps: fantastische muur heb je daar zo. ben toch wel jaloers als ik dat zie. :lol:

16. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Ga ik doen... mag ik vragen wat je voor die AXI betaald hebt? De OS komt ongeveer op 110 euro.

Ja, is wel praktisch zo, alles aan de muur. Alleen geen plek meer voor de grote Thunderbolt, dus daar zal ik iets anders creatiefs voor moeten verzinnen. Laat staan voor de kisten die nog op mijn wensenlijstje staan ;)

17. Klamath

Klamath

Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Daar is de Axi wel een stukje duurder vrees ik. :(

AXi 5325/16 Gold Line brushless outrunner motor

Hier heb ik hem besteld. dus ja... dubbelzo duur. :shock: Iets wat zeer zeker in een overweging mee genomenmoet worden.
    Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik er tot nu toe nog geen spijt van heb gehad. als de motor zo loopt als dat die er uit ziet/aanvoelt, gaat dat helelaam goed komen. :)

18. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Pfoe da's aan de prijs ja.. voor dat geld koop ik eigelijk liever een Hacker motor, al hebben die wat lagere ratings wat betreft wattage.. m.a.w.: die AXI heeft een vergelijkbare kV-waarde en is ook voor 6S, maar wel een grotere prop, en levert dus meer power dan wat de correspondere Hacker 'mag' leveren.

19. Klamath

Klamath

Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Dat is het grote nadeel van de Axi motor ja.. de prijs. Ik ben in ieder geval erg benieuwt hoe die straks gaat vliegen. (of ik er überhaupt mee durf te vliegen als die klaar is. ) maargoed, dat gevoel zal je zelf ook wel kennen. :)

Ben in ieder geval erg benieuwt naar de vorderingen.

20. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Ik ben al stukje op weg met het staartwiel, maar spaar wat voortgang op voor ik weer post. Wordt vervolgd...

Deel Deze Pagina