Top Flite P-47D Thunderbolt

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 11 apr 2013.

1. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Precies, net Audi dus!:p

2. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Haha... inderdaad, zo had ik het nog niet bekeken :D

3. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    O.S. is erg conservatief met het opgeven van vermogens voor de elektro motoren. Ik gebruik de veel kleinere OMA-3820-1200 die voor 440 watt wordt verkocht in mijn EF-1 op 4 cellen waarbij deze ruim 45 amp trekt. Dat is dus meer dan 650 watt zonder ook maar één krimp te geven. Ik vlieg er eigenlijk alleen volgas mee waarbij de accu in zo'n 2 1/2 minuut wordt leeg getrokken. De motor is dan wel warm, maar ik verwacht niet anders. In een warbird vlieg je maar korte stukken volgas. Ik zou voor het vermogen dus zeker niet te bang zijn. 1600 watt moet die grote jongen zeker kunnen hebben.

4. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankje Emanuel, goed om te weten!

5. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Die 'nieuwe' techniek werkt geweldig! Balsa flink natmaken met water en een klein scheutje ammoniak. Paar minuutjes wachten (je kunt het nu echt in vorm kneden en het scheurt niet) en vastzetten op de romp:

Na een uur of twee drogen haal je de plankjes eraf (wel eerst even aan de binnenkant de ribben e.d. aftekenen!) en blijven ze netjes in de juiste vorm staan. Contactlijm erop en 10 minuutjes wachten:

En simpelweg op z'n plek drukken :D:

Ook helemaal tevreden met hoe de overgang van romp naar staart is gelukt (uiteraard is nog wat vuller nodig om het allemaal netjes vloeiend te krijgen):

Het resultaat na wat schuren en bijsnijden:

Nu verder met het topblok en het indekken van de voorzijde van de romp. Moet nog wel e.e.a. uitzoeken, want de bouwbeschrijving bevat nog een paar leuke raadseltjes hierover ;)...

----

Wat betreft de setup, heb een nieuwe short list opgesteld, kan nog niet echt kiezen, maar dit zijn de kandidaten (in deze volgorde):
    1. O.S. Engines OMA-5025-375 (375 kV)
    2. Hacker A50-16S V3 (378 kV)
    3. Robbe ROXXY 5056-07 (430 kV)
    4. Turnigy Aerodrive SK3 5055 (430 kV)

Zoals je ziet is de Turnigy gezakt, wil toch liever wat meer uitgeven voor kwaliteit en O.S. is nu favoriet na wat reviews en berekeningen. Hacker nog steeds aantrekkelijk, maar iets duurder en officieel lagere power rating. De Robbe is een goed en goedkoper alternatief, zeker ook niet uitgesloten. Turnigy zal 'm niet worden, dan toch liever, voor net iets meer, de Robbe, als het echt om de prijs gaat..

Qua props ben ik ook wat wijzer. Heb twee schaal 4-blads props 'gevonden':
    • Biela 15x9M 4-Blade (Mustang)
    • varioPROP 14 of 15" 4-blade met schaal spinner cap

De Biela is erg mooi, maar gelezen dat ie behoorlijk zwaar is en mensen wat moeite hadden om 'm lekker te laten lopen op elektro (officieel ontwikkeld voor brandstof). Bovendien stevig aan de prijs, met 70 euro per stuk!!

De varioPROP is maar net iets goedkoper (+/- 60 euro in totaal), maar heeft 2 grote voordelen: je kunt de vier bladen afzonderlijk vervangen, die kosten maar 3,40 euro per stuk, dus als je er eentje stuk vliegt, hoef je niet een hele nieuwe prop te kopen, zoals bij de Biela wel het geval zou zijn. Vervangingskosten 70 euro vs. 3,40 per blad is toch een heel ander verhaal :). En, de pitch is instelbaar! Je kunt dus uitproberen of 14x8 of 14x9 lekkerder vliegt bijvoorbeeld, zonder een andere dure prop te moeten kopen. Ook tof. Hij ziet er bovendien iets correcter uit op de Thunderbolt, lijkt meer, de Biela is eigenlijk voor de Mustang.

Uiteraard is een APC 16x10E ook nog steeds een optie, maar dat begin ik steeds minder tof te vinden.. heb ook iemand gevonden op internet die een PC-7 (of 9) vliegt met een OMA-5025-375 en een 5-blads varioPROP. Goede ervaringen gelezen en ziet er super uit! Dus vooralsnog is een O.S. met een varioPROP de eerste keus! :cool:

6. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Hij gaat lekker!

Als je met een 4 blads prop gaat vliegen zou ik idd altijd voor een prop met uitwisselbare bladen gaan. Warbirds willen nog wel eens in een neusstand eindigen bij een landing. Een 2 blads prop komt daar vaak mee weg, een 4 blads zal dat niet leuk vinden en dat kost je dan een blad (of 2)

7. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankje Emanuel. Ja, dat is inderdaad ook een groot voordeel van de varioPROP! Ik ben momenteel aan het mailen met Ramoser voor de selectie van de juiste onderdelen, passend bij de motor. Zodra ik weet wat de setup wordt zal ik dat delen!

Na een paar uurtjes knutselen is de bovenkant van de romp bijna af.

Eerst de ruwe vorm uit balsa gesneden voor het 'top blok' van de romp en het blokje vastgelijmd:

.. vervolgens de voorkant van de romp ingedekt. Het luikje voor de batterij past perfect, alleen nog wat schuurwerk om de neus weer mooi rond / vloeiend te krijgen. Ook moet ik nog uitzoeken hoe ik het luik wil bevestigen (en los wil halen). Als ik magneten gebruik, krijg ik het er niet meer uit, je kunt het luik door de vorm van de romp en de afmeting niet vastpakken. Ik zit er over te denken om een moertje onder de beplanking te lijmen, zodat ik een soort van handvat / hendeltje erin kan schroeven om het luikje aan vast te pakken. Zou alleen een gaatje zichtbaar moeten zijn in de romp en dat vind ik nog wel okay. Als iemand een beter idee heeft, graag! :D

Hoe dan ook, de voorkant ziet er alvast netjes uit zo:

Vervolgens het top blok in vorm geschuurd. Nog een klein beetje werk aan dit blok en aan de spine van de razorback, maar het begint er aardig goed uit te zien zo:

Vervolgens de canopy uitgesneden:

Wat mij betreft begint dit er al aardig als een Thunderbolt uit te zien! De paar kleine laatste puntjes (cockpit zijkanten en het rond schuren van de neus) maken het vast helemaal af:

8. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    gave kist hoor!

9. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Dit weekeinde kwam een clubgenoot met een nieuw toestel het veld op met daarin een forse Robbe Roxxy motor. Deze liep niet fraai en had radiale speling op de lagers! Ik was er mee terug gegaan als het mijn kist was.

10. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Oh ja, dat vergat ik nog. Tipje als je mooi rond wil schuren. Neem een lange strook schuurlinnen en trek dat met 2 handen aan het uiteinde van de strook over de romp. Daar wordt het mooi egaal rond van.

11. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankje! Ook heel blij mee :cool:

Heb ik van een clubgenoot ook gehoord afgelopen week. Helaas te vaak iets negatiefs over een Roxxy gehoord de laatste tijd. Goed dat je het meldt, deze is wel van de shortlist af nu.

Op dit moment staat de O.S. OMA-5025-375 op 1 en 2e keus is de Hacker A50-16S. varioPROP is al zeker :D

Thnx! Ik bedoelde in mijn post voornamelijk in de lengte (vanwege het luikje zijn de stringers op 2 plaatsen doorbroken wat de vloeiende lijn eruit haalt, in de laatste foto zie je daarom 2 'stapjes'), maar is een goed idee!

12. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Vanavond begonnen met de zijkanten van de cockpit. De bouwbeschrijving is niet heel duidelijk op dit punt en je moet ze zelf snijden, maar moeilijk is het niet:

Veel verschil maakt het wel! De canopy past veel beter zo:

Eén ding zat me al de hele tijd dwars: de vorm van het roer. Ik heb de schaallijnen proberen te benaderen en daarom alle roeren niet recht, maar in een bocht gezaagd (bij de tips). De hoogteroeren waren goed gelukt, maar de bocht in het kielvlak was veel te scherp, niet mooi! Vandaag een stukje dikkere beplanking in deze kromming gelijmd en de scharnierlijn opnieuw in vorm geschuurd (je ziet op de foto duidelijk het verschil):

Vervolgens het richtingsroer passend geschuurd: wat een verbetering!

De volgende stap was het monteren van de cockpit overgang op de romp. De onderdeeltjes hiervoor moet je ook zelf uitsnijden en in vorm schuren en dat had ik gisteren al gedaan. Na twee pogingen een goed resultaat, dus vastlijmen maar:

Als laatste de beplanking voor de overgang vastgelijmd en met vuller laten overlopen in de beplanking van de romp. Nog niet helemaal klaar, maar al aardig tevreden zo:

Kon het niet laten het resultaat tot nu toe even te wegen... het geheel voelt vrij licht en alhoewel dit getal niet veel zegt op dit moment, is het toch mooi te zien dat zo'n gevaarte slechts 340 gram weegt:

13. Johaver

Johaver

Lid geworden:
    19 aug 2011
    Hij word mooi, dat zie je zo.
    Zitten een paar opstekers in dit draadje.

:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Johan.

14. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Mooooooooiii!

15. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dank je! We zijn weer wat verder. Na wat details en afwerking aan de bovenkant is het tijd de romp om te draaien. Een voorlopige standaard gemaakt van dik isolatieschuim, werkt best goed. Het frame bouwt lekker snel op, zoals gewoonlijk:

Hier kun je de standaard en de positie van de romp iets beter zien. Ik heb de doorsnedes van F1 en F6 overgetrokken van de tekening en die uitgezaagd uit piepschuim met een figuurzaag. Vervolgens de bovenkant met tape afgeplakt, zodat niet alles onder de piepschuim zit..:

Ondertussen ook begonnen de onderkant van het stabilo netjes te laten overlopen naar de romp. Eerst met epoxy, vervolgens met balsa vuller:

Als laatste de onderkant van het acculuik gemaakt, nog steeds niet besloten hoe ik hem ga bevestigen, maar dit maakt hem wel sterker en zo kan ik evt. magneetjes kwijt later:

16. juweeltje

juweeltje

Lid geworden:
    15 aug 2011
    je werkt netjes hoor ! nice

17. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankjewel!!

Ben weer ietsje verder. De stringers erin gelijmd en de overgang met vuller verder netjes gemaakt aan de onderkant van het stabilo:

Vervolgens de wing saddles op z'n plek gelijmd, alles valt perfect in elkaar, echt een fijne kit om te bouwen:

En nog even een kiekje van hoe ze er nu uit ziet:

Volgende stap is even puzzelen. Moet het staartwiel gaan maken en daarvoor moet ik zilversoldeer gebruiken. Solderen is me niet vreemd, maar die variant wel. Gasbrandertje kan ik lenen, maar het zilversoldeer moet ik nog ergens zien te vinden, liefst in kleine hoeveelheden want 't is behoorlijk prijzig zag ik. Komt goed, alleen duurt even voor ik verder kan. Ondertussen wel tijd om de bevestiging van het batterijluik verder uit te werken en te puzzelen op wat andere details.

18. Johaver

Johaver

Lid geworden:
    19 aug 2011
    Ijzerwaren of smid vindbaar.
    Word verkocht in staafjes zoals van een lasapparaat.

Johan.

19. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankje. Ik had deze gevonden, is dat wat? HBM Zilversoldeer | HBM Machines

Ondertussen...

Ik wil mijn bouwproject niet gebruiken als oefentoestel voor een laagdekker met staartwiel, flaps en een intrekbaar landingsgestel. Ik ben niet bang dat het niet gaat lukken, maar voor het verkrijgen van de nodige routine en om het vliegen met een Thunderbolt goed in de vingers te krijgen, heb ik een welwillende testpiloot gevonden:

Kostte me slechts één avond knutselen om deze warbird van Parkzone in elkaar te zetten, met alle opties, dus flaps en intrekbaar landingsgestel. Ik moet zeggen dat het een prachtig kistje is, kan niet wachten op de maiden:

20. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Wordt zeker mooi! :p

Even wat anders.

Wat ik me afvraag: waarom staat bv. dit draadje niet bij de vliegende schaalmodellen? :confused:

Die naam is ooit bedoeld in de betekenis van: vliegend itt. static display (Airfix, zeg maar).

In het vliegende schaalmodellen-forum wordt ook genoeg gebouwd (voordat het vliegt).

(Als het ooit al vliegt . . . :rolleyes:)

;)

jan.

Deel Deze Pagina