Toerental kakt in . . .

jan brilman

Forum veteraan
Gisteren met de Calmato gevlogen, ging prima, totdat ik na een minuut of 7 gevlogen te hebben weer wilde doorstarten, en de kist maar amper loskwam.

Vlak voor het eind van het veld intuïtief toch up gegeven, en 'op eieren' een rondje gevlogen en direct geland.

Op de grond bleek: als ik volgas gaf, zakte het toerental na een paar seconden helemaal in.

De accu (D-power 4s 5.000 mAh, 30C) gemeten: alle cellen netjes hetzelfde voltage.

Half uur later gestart met een andere accu (wel zelfde type), en weer na plm. 7 minuten exact hetzelfde fenomeen: doorstarten en amper wegkomen.

Op de grond: toerental zakt in.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn geweest?

upload_2023-6-17_10-27-36-png.543767

upload_2023-6-17_10-28-12-png.543768

Accu's?

Regelaar?

Die voelde niet erg warm aan.

Spulletje zijn plm. 4 jaar oud, maar niet erg intensief gebruikt.

Afgelopen maanden iets meer gevlogen, en nu vertonen beide accu's voor het eerst hetzelfde gedrag.

Meestal zit er na 12 minuten vligen nog plm. 2.000 mAh in . . .

Wie het weet mag het zeggen.

Koop net zo lief nieuwe regelaar en accu's, want ik vertrouw dit niet meer.

Iemand suggestie voor goede spullen?

jan.

Heeft u de spanning van de cellen onder last gemeten of met de motor uit?
Heeft u de accu's wel volledig vol geladen?

Ik zal er proberen aan te denken :-)
Kan het niet zo zijn dat de cellen inkakken onder last?
Al is het wel apart dat het bij allebei de accu's rond hetzelfde moment is.

Een te grote prop?
Het is wel aan de temperatuur deze dagen.
Maar meten is weten.
Daarom is telemetrie zo handig.
Alle informatie kan je op je zender zien.
Live ampère, voltage en de hoeveelheid mah die je gebruikt heb.
Als je het niet heb schaf het aan dat scheelt bouwen.

Alle informatie kan je op je zender zien.

Even los van alles: als ik op het moment dat het toerental inzakte op m'n zender gekeken had! . . . :eek:

Met stoffer en blik de baan op. :(

Ik zal me in eea. verdiepen.

Maar niet nu, eerst weer met de vriendin naar Frankrijk. :)

jan.

Je zender zal dan piepen als je dat in stelt of iets anders gaan roepen.
En als je geland ben had je als je accu leeg zou zijn dat wel kunnen zien.;)
Het is allemaal geen hogere wiskunde.

Geniet lekker van het zoelen zuiden.
Wij hopen in Juli te gaan.
Hou er rekening mee dat er nu al 2 plaatsen zijn waar de tolpoortjes zijn weggehaald maar waar je wel moet betalen.
Anders krijg je de rekening thuis plus bekeuring.
Is nieuw dit jaar.

Regelaar beschermt de accu als onder vollast de spanning te laag word gaat deze in slow of cut off dat varieert volgens je instelling van de regelaar op 4 S tussen 12 en 12.8 V ( 3 à 3.2 V /cel )
Denk dat 7 min normaal is tenzij je heel de tijd zeer traag vliegt

Ik heb met mijn calmato na 7 min nog 30% in mijn accu's, dus 12 min vind ik erg enthousiast. Maar oké. Ook ik denk een low voltage cut off.
Neemt niet weg dat ik mijn calmaro op 4s niet echt over powerd vind. Vermogen valt mij aardig tegen. Toestel heeft veel tijd nodig om normaal los te komen

Okay, low voltage cut off dus.

Klinkt zeer aannemelijk.

Bedankt, weer wat geleerd!

Ben wel met mvp eens: 4S, het houdt niet over . . .

jan.

Jan,

Als je verder geen behoefte hebt dan telemetrie kan het ook anders. Twee acties ondernemen:

1. Meet op de grond de stroomopname bij vollast en evt. driekwart gas.
  2. Gebruik op je lader het ontlaad of cycle programma (of leen een lader die dat kan) zodat je een idee krijgt van de staat van je lipo's.

Pakketten van 2019 zullen, anno 2023, waarschijnlijk hun nominale/oorspronkelijke waarden niet meer halen.
Zoals al vaker in dit en andere E draadjes: meten is weten. Dan kun je beslissingen over nieuwe aankopen op goede info en argumenten nemen.

Erik

Even los van alles: als ik op het moment dat het toerental inzakte op m'n zender gekeken had! . . . :eek:

Met stoffer en blik de baan op. :(

Ik zal me in eea. verdiepen.

Maar niet nu, eerst weer met de vriendin naar Frankrijk. :)

jan.
Als ik het goed heb gebruik je een jeti zender, dan kan je een datalogfile van elke vlucht opslaan…
Ik sla van elk model elke vlucht een datalog file op ook al heb ik in de meeste modellen geen sensoren, dan nog sla ik van elke vlucht de antennesterkte en ontvangstkwaliteit als ook de ontvanger spanning, bij mn enigste electromodel heb ik tevens de stuurknuppel input van het gas ingesteld…..
Na de eerste vluchten of bij een vreemd veld kan ik zo terug kijken hoe het ontvangst was (en of ik de antennes beter kan verleggen)
Echt superhandig…. Na een (onverklaarbare) crash kan je zo de belangrijkste gegevens terug zien…
Als je nou een simpele spannings sensor op je accu hebt kan je zo zien wat er gebeurt…

nu kan je uiteraard ook op de grond de spanning met belasting meten met een multimeter na exact dezelfde ontlading van je lipo

Nog een goede tip..

Enkel spanningsmeter gebruiken bij Lipo en spanningen per cel meten.

NOOIT geen percentages.

Die percentage metingen zijn gewoon een slechte uit de lucht gegrepen berekening van de cellen hun voltage en slaat nergens op.

Vuilbak is de enige goede plek voor een metertje dat enkel procent weergeeft.

NOOIT geen percentages.
Enkel spanningsmeter gebruiken bij Lipo en spanningen per cel meten.
Die percentage metingen zijn gewoon een slechte uit de lucht gegrepen berekening van de cellen hun voltage en slaat nergens op.
Met alleen een (onbelaste) voltage meting kun je ook geen ladingscapaciteit bepalen.
Dus eigenlijk is zo'n El-Cheapo accu tester totale overbodige luxe.
En toch als vonkentrek techneut gebruik zelfs ik en nog vele anderen zo'n totaal nutteloos kastje.

Wist je dat zo'n totaal nutteloos kastje ook vaak het voltage aangeeft en dat het ook nog per cel en dat het qua metingen t.o.v. van een tamelijk nauwkeurige universeel meter ongeveer zomaar zo'n 10mv per cel spaning afwijkt?
Wist je dat een budget universeel meter qua spanningsmeting niet onder doet voor zo'n El-Cheapo accu testertje?

Zo slecht uit de lucht gegrepen is die percentage berekening ook weer niet.
De fabrikant heeft wat denkwerk om getallen te interpreteren voor de eindgebruiker uit handen genomen.
Zo'n percentage aanduiding is gebaseerd op het type accu in combinatie met de gemeten spanning.
Waarbij 3.65V 0% is en 4.2V 100%.
Op zich is daar helemaal niets mis mee.
Een handige indicatie of een accu vers geladen is of er al wat lading uit is gehaald.

Zou je allen het voltage meten en je eigen snappertje (hersens) aan de gang zetten om te bepalen of een accu vol, gebruikt of leeg is, dan zul je vooraf moeten weten wat de minimale en maximale toegestane cel accu spanningen mogen zijn.
Bij een Lipo is dat in onbelaste toestand, minimaal 3,65V en maximaal 4,2V.
Geef mij en vele anderen met mij, die procenten maar, omdat ik en al die anderen de waarden van o.a. een Li-Ion als ook LiFePO4 niet zo uit de mouw kunnen schudden.

Daarnaast, wil je echt de accu capaciteit weten, de rest lading daar kun je alleen achter komen door de accu in zijn geheel te ontladen.
Voltage meten in onbelaste toestand wil dus ook helemaal niets zeggen.

In nagenoeg alle elektro kistje heb ik de simpele unisens van https://www.sm-modellbau.de zitten en trek aan accu capaciteit tijdens het modelvliegen, max zo'n 3/4 lading uit de accu.

De ogenschijnlijk totaal nutteloos kastjes zijn gruwelijk handig als de vers geladen en gebruikte accu's door elkaar gehusseld worden wat mij en velen met mij wel eens overkomt.:(

Nu vind ik het natuurlijk helemaal niet erg als op deze reactie wordt gereageerd door een meelezer of wie dan ook maar dan wel graag op het onderwerp, in dit geval is dat zo'n zogenaamd tamelijk nutteloze accu tester.
En dan graag de reactie ook enigszins onderbouwen als men het wel of niet eens is met mijn schrijfseltje.
Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

https://www.vanallesenmeer.nl/Lipo-accu-alarm-en-Tester-
ff ter indicatie

ik heb zelf in de E toestellen (meestal) een lipo alarm
zoiets als in de link, alleen ik heb vaak een soldeer variant die je op de accudraad insoldeerd
dus alleen op het hoofdvoltage werkt
degene in de link gaat volgens mij op de balanceerstekker, en gaat per cel af

Die dingen zitten erin voor de laatste veiligheid.
de mijne gaan af op 3,3 per cel, een echte ondergrens
als ik dan een keer stevig enthousiast aan de knuppels trek en dat ding gaat af, weet ik dat mn accu rot is.
Of, rustiger vliegen met die accu, of een paar minuten van de timer af
of accu wegleggen.

mijn timers staan in de regel vrij veilig, dus als er binnen de timer een alarm af gaat is de accu het probleem :D

Merk je echt vermogensverlies, de pieper gaat niet af, dan zit je waarschijnlijk met een overbelasting/warmteprobleem.

..... NOOIT geen percentages. .....
Dus altijd wel!?!?! :eek::eek::eek: Natuurlijk snap ik wat je bedoelt maar je schrijft het wel helemaal verkeerd (dubbele ontkenning).
Je hebt wel gelijk. Die metertjes die je een percentage geven "zeggen" feitelijk niets en zijn voor normaal gebruik nutteloos. Ze geven je onzekere informatie.

Wat ik begrepen heb is dat de accu's al een poosje oud zijn maar niet zo gek veel gebruikt zijn. Wat hier mogelijk (mee) speelt is het feit dat alle accu's verouderen, of ze gebruikt worden of niet. Dus als die accu's een tijd ongebruikt hebben gelegen zal de veroudering van de cellen gewoon door zijn gegaan. Minder snel dan als ze gebruikt worden maar toch.
Het is dus goed mogelijk dat de accu's minder goed presteren dan voorheen. Dat zal je vooral merken bij (grote) belasting van die accu's. Als je regelaar dat opmerkt kan de software het vermogen dat naar de motor wordt doorgegeven verminderen om extra schade aan de accu's te voorkomen. Je zal dus waarschijnlijk nieuwe accu's moeten gaan gebruiken om weer het volle vermogen te kunnen gebruiken.

Accu's opladen en eens ontladen op een zo hoog mogelijk vermogen. Vermoedelijk is de bruikbare capaciteit enorm achteruit gegaan. Als je 3000 mAh erin laadt wil niet zeggen dat er nog 2000 mAh in zat.

Back