En TOEN was het over?, deel 2.
Het is vakantie tijd en dat betekend wegens onze prive situatie erg druk met niets doen.
Zodra die vakantie over is roept de bouwzolder weer maar nu dus plenty time om verhalen te schrijven.
Anders dan bij deel 1 staat er nu een vraagteken achter de titel en met als sub titel " Van Condor tot de PH-SAM Luchtvaart Club" gaan we van 2000 naar een open einde.
DE GESCHIEDENIS.
In deze post zal ik de komende tijd een poging doen de geschiedenis van PH-SAM te reconstrueren..van de start in 2000 tot heden..de highlights en de ontwikkelingen en zodra weer thuis ook de nodige plaatjes er bij waar dat nu niet mocht lukken.
Het zal enige tijd vergen om eea boven water te krijgen maar gezamenlijk zal dat ongetwijfeld gaan lukken.
De start in 2000.
Met een groep VV vliegers welke geen lid waren van een VV Luchtvaart Club hebben we in 2000 het collectief CONDOR opgericht.
Die naam is ontleend aan de wakefield van Juste van Hattum en die kist is proxy gevlogen op het Wakefiekd WK in 1937.
Op het hoogtepunt telde het collectief 25 deelnemers en werd er gezamenlijk gebouwd in de "hangaar" van Henk van Hoorn in Zwolle. Het vliegen werd gedaan op het Speulderveld..de heide bij Garderen en Condor verzorgde jaarlijks meerdere wedstijden in het Nederlandse VV wedstrijdgebeuren.
Speerpunt was de de klasse F1B..( de vroegere wakefield klasse) en in 20xx wist een team van Condor een 2e plaats te bereiken op het WK in Bulgarije en in 20xx een 1e plaats op het EK in Hongarije.
Afbeeldingen.
De overgang naar TFA.
Im 2008 begon een klein deel van Condor te kijken naar de 100 jaar Kanaal overtocht van Louis Bleriot en werdt er naast wakefield vliegen ook wat aan big scale gedaan.
Om e.e.a. te testen werd het terrein nu bekend als OHA in gebruik genomen.
Afbeelding.
Rond 2015 was de wakefield interesse en de groepsgrootte behoorlijk afgenomen en ontstond het snode plan om over de Simplon Pas in Zwitserland te vliegen. Er werden trainingen met vintage modellen opgezet om in estafette te vliegen..het model van het ene naar het andere team door te sturen.
Bij aanvang was dat met slechts 3 teams en 6 man, VV vliegers van het Condor collectief. Maar om de Geo Chaves route van 1910 deels te vliegen, tot over het hoogste punt van de Simplon pas, waren minstens 7 tot 8 teams nodig en na een oproep op het MBF voor meer avonturiers stonden we met een hele groep op OHA met vintage kisten de schone kunst te oefenen en hadden we meerdere grote spandoeken met The First Aviators er op..een naam ontleend aan het beroemde boek van Curtis Prendergast.
Diverse overland vluchten volgden en het vliegen met vintage modellen beviel zo goed dat er in 2018 zelfs een vintage meeting op OHA kon plaatsvinden onder de naam Dutch Old Warden..met een knipoog naar de beroemde locatie in Engeland.
Afbeelding.
We gingen ook On Tour..en in samenwerking met de Arnhemse Luchtvaart Club ontstonden er gedurende 3 jaar Silent Flight oldie meetings op de heide bij Garderen.
Afbeelding.
De meetings op OHA werden uitgebreid naar 2x per jaar en in elk voorjaar ontstond de MayFly..ook weer met een knipoog naar het gebeuren op Old Warden in Engeland.
De geboorte van PH-SAM.
Het vintage vliegen groeide als kool en we kletsten wat af in het VV forumdeel..tijd voor een eigen plekje en het Vintage & Classic forumdeel ontstond. Achter de schermen liepen de contacten via giga grote groepsconversaties wat niet onopgemerkt bleef bij Forumadmin...en we kregen een "Members only" deel..alleen te bekijken door de PH-SAM leden.
Aansluiting bij de World Wide SAM organisatie kon niet uitblijven en op de meetings op OHA wapperden fier onze beachvlaggen.
Op het hoogtepunt van het collectief hadden we ruim 100 deelnemers en tot wel 50+ vliegers op het grote veld en vlogen we uit naar MVC's in den lande voor nog meer meetings onder de titel "PH-SAM ON TOUR".
2025 durfden we de grote sprong aan..een voltallig bestuur..over de 100 Sammers en de transformatie naar een echte vereniging met inschrijving bij de KvK en eigen statuten..in de rechtsvorm Informele Vereniging.
Afbeelding.
The Rise and Fall.
Maar elke verandering is geen verbetering en de achterliggende gedachte dat we daardoor nog meer zouden kunnen organiseren bleek ijdele hoop. Het afsluiten van een BAV voor het bestuur bleek niet haalbaar..de Vereniging werd weer uitgeschreven bij de KvK en we werden weer de informele groep V&C liefhebbers met als honk het MBF.
We zijn weer aangeland bij TOEN..de PH-SAM Luchtvaart Club. Geen bestuur of contributie, geen echt modelvliegveld of KvK registratie en andere perikelen.
Wat we doen is met name de Vintage modelvliegerij in de schijnwerpers zetten en een ieder op zijn eigen stek de bouwsels het zwerk in laten sturen..sturen..ja. was het TOEN er achteraan hollen, nu is het hoofdzakelijk voorzien van enige RC besturing maar als het ff kan blijven we van de stuurknuppels en schakelaars af en laten we onze kisten zo lang en ver we het aandurven hun eigen weg zoeken...net als TOEN.
Hoe dat verder gaat? Dat is de toekomst en die is nog niet geschreven. Stay tuned!!!