The black pearl LEGO model Minifigurenschaal

Beste Forumleden,

Laat ik mezelf eerst even voorstellen.

Mijn naam is Kjeld, ik ben 21 jaar oud en heb net zoals vele hier een passie voor schepen uit de geschiedenis. Echter is mijn favoriete schip The black Pearl uit Pirates of the Caribbean. Het schip van Kapitein Jack sparrow. Jaren geleden begon ik met mijn zoektocht naar het perfecte model voor mijn collectie. Na het vinden van de blauwdrukken en het digitaal uit elkaar halen van videospellen voor 3d modelen, was ik begonnen met de digitale bouw van dit machtige schip. De shaal van dit schip is 1:42 ook wel minifigurenschaal genoemd. Echter omdat het lego is zijn er concessies die gemaakt moesten worden. Het werd duidelijk dat mocht ik alle vormen van het schip zo nauwkeurig mogelijk namaken dat er nogal wat gaten in zouden komen dit is onvermijdbaar. Mijn voorkeur ging uit naar in iedergeval het hebben van een schip, dus mochten er gaten in komen dan zij het zo. Dit was een enorme moeilijke stap omdat ik een echte perfectionist ben, als het net niet is wat ik in mijn hoofd had dan was het niet goed genoeg.

Nu een aantal maanden verder na de bouw (sorry hiervoor, dit forum had ik nog niet ontdekt en ben van plan mijn andere schepen wel op dit forum te plaatsen mocht dit een succes zijn) Loop ik tegen de echte moeilijke vragen aan van de scheepsbouw. De tuigage, de zeilen, dikte van de touwen, Stof voor de zeilen te dun te dik welke soort?

Kortom een heleboel vragen dus. Na enkele adviezen daarom deze topic gestart met hoop om wat antwoorden te krijgen op mijn nogal specifiek vragen.

Weet wel en dit is erg belangrijk ik heb autisme, wat betekent dat ik (voor mij in ieder geval) Duidelijke stapsgewijze uitleg nodig heb, anders heb je kans dat ik het niet zal begrijpen. (dit is nogal lastig en soms erg frustrerend om dit te hebben)

Goed genoeg gebabbeld, de vragen. ik ben inmiddels bij het maken van de zeilen aangekomen, aangezien ik nog wacht op de tuigage (besteld van een duitse website hier op dit forum) kan ik hier nog niet verder over in gaan. Ik zit erg met de zeilen in mijn hoofd. Ik kan niet echt een goede stapsgewijze uitleg vinden hoe je ervoor zorgt dat de zeilen niet gaan rafelen, alle stof die ik heb geprobeerd rafelt als een gek, ben van plan de zeilen van erg dun ondoorzichtig linnen te maken, dit is sterk materiaal dat er best goed uit ziet op schaal en als het dichtgeweven is zouden er minder rafels moeten ontstaan. ook was dit een tip van een prop maker die een model schip van de black pearl had gemaakt voor de vijfde film, die heb ik kunnen benaderen op instagram en zei vertelde me dat ze dat materiaal had gebruikt. ik ben zelf ook al aan het kijken voor omzoom technieken maar loop daar echt vast, dus als je ook maar iets weet deel het gerust ik lees echt alles!

Ik zal ook even wat foto's uploaden van het schip zover, ik ben nu op vakantie maar heb al mijn naaispullen mee om met de zeilen aan de slag te gaan

Laatst bewerkt:
Mijn foto is niet het beste, maar je krijgt een idee van hoe het schip eruit ziet. het schip is gesneden vanaf de waterlijn, dit is makkelijker om te displayen, misschien maak ik ook nog een versie met alles wat onder de waterlijn zit maar eerst het één dan het ander. De zeilen zijn momenteel van papier en voor schaal aan de ra's bevestigd

Bijlagen

• 20230727_122323.jpg
    20230727_122323.jpg
    271,6 KB · Weergaven: 209
Welkom bij de historische scheepsmodellen Kjeld.
Dat ziet er alvast niet verkeerd uit.
Tegen het rafelen moet je in elk geval een zoom naaien, eventueel een dubbele (omplooien en nog eens omplooien zodat de rand weggestopt zit onder de 2e plooi)
Maar daarover kunnen andere bouwers ongetwijfeld beter adviseren.

Ha Kjeld,

Zoals Herby het omschrijft hem ik het ook gedaan. Als materiaal heb ik een linnen tasje genomen die licht van kleur (bijna wit) was en geen print had.
Daarna op kleur gebracht met donkere thee.
Dubbele zoom er in en gelijk het verticale banen patroon er ingestikt met een naaimachine. Op de foto kan je de zomen wel een beetje zien denk ik.

Succes,
Roelof

20230826_195419.jpeg

Roelof en Herby bedankt. Roelof wat een prachtig schip! ik zat inderdaad zelf ook aan zo'n dubbele zoom te denken. Aangezien ik niks weet van zeilen maken wist ik niet of de Pearl in dit geval een zoom rand had om het zeil heen. in de eerdere films krijg je geen goed zicht hierop. Totdat ik dit moment vond in het vijfde deel, als je goed kijkt lijkt het op een zoom rand met een verticale steek. Ik weet niet of ik het goed heb. Maar ik ben momenteel mijn katoen aan het insmeren met verdunde houtlijm ik heb uitgevogeld dat zodra ik de ingesmeerde plakrand eraf snijd ik geen rafels meer heb. dit zou het mooiste zijn aangezien zo'n zoom misschien in schaal niet klopt. hoe dan ook ik ben met van alles aan het experimenteren. Bonus foto's komen er sowieso echter ben ik nu op vakantie en is het internet dus niet echt jovel. Maar ik zal het proberen wat extra foto's te uploaden

Bijlagen

• vlcsnap-2023-08-26-12h55m54s539.png
    vlcsnap-2023-08-26-12h55m54s539.png
    1,4 MB · Weergaven: 125
Laatst bewerkt:
Zoals Roelof het toont, zie je dat er rondom het zeil en dik koord genaaid moet worden, het zogenaamde "lijk".
Op bijgevoegde tekening die ik geleend heb uit Orazio Curti - Het scheepsmodel tuigage en uitrusting, wordt alles duidelijk.

Je wil dus best wel wat stevigheid aan de hand van de zoom rondom.(zie nr 2 en 3 :) )
Scan_20230826.jpg

ik kan ondertussen wel even verder ingaan op de tuigage. Hoe doen jullie dit op schaal het beste? Ik heb een paar video's van een getalenteerd modelschip bouwster Olivia en bij haar model van
RAGUSIAN CARRACK XVIc, kan je zien hoe ze het ongeveer doet echter lukt mij dit niet heel erg goed. Dus hoe maken jullie bijvoorbeeld de bindsel boven de katrollen? (als ik dat goed zeg) ik heb nog geen goed boek kunnen vinden in mijn bibliotheek over modelbouw of scheepsbouw waar alle termen in het nederlands in voorkomen. Doen jullie gewoon wat ze in het echt doen? of zijn er speciale technieken om hetzelfde op schaal te bereiken?

Bijlagen

• seizedeye.jpg
    seizedeye.jpg
    18 KB · Weergaven: 106
Laatst bewerkt:
getalenteerd modelschip bouwster Olivia
Je bedoelt waarschijnlijk Olha :)
IK doe het als volgt, hoewel iedereen zijn eigen methode heeft.
maak een lus in het touw dat je rond het blok wil leggen, ruim genoeg om er later het blok in aan te brengen;
neem die lus tussen duim en wijsvinger van de linker hand ( beschrijving is voor rechtshandigen, linkshandigen kunnen alles spiegelen);
halend part (dat is het lange einde van het touw) en staand part (dat is het korte eindje) wijzen dus naar links, de lus steekt naar rechts tussen duim en wijsvinger uit;
Leg een fijne naald op de lus, met het oog naar links en de punt dus naar rechts.
Leg nu het fijne touwtje waarmee je het bindsel wil maken op die naald, met toch minimum 10 cm uitstekend naar rechts.
Maak 1 slag over naald en lus, van boven naar achter, naar beneden, naar voor en terug omhoog en naar achter, zodat het eindje dat je wikkelt links van het begin van je slag uitkomt. Trek strak aan en herhaal zo veel maal als je slagen in het bindsel wil, telkens strak aan de linkerzijde van de vorige slag liggend.
Als je het aantal slagen bereikt hebt voer je het uiteinde door het oog van de naald.
Trek nu met een forse ruk de naald naar echts door het bindsel.
verwijder de naald en trek het bindsel aan door aan beide uiteinden van het fijne koord te trekken. Maak het nog niet te strak;
leg nu het blok in de lus en schuif het bindsel tot tegen het blok.
Nu nog het bindsel heel strak aantrekken, zekeren met een vleugje secondelijm en de eindjes van het bindsel afsnijden en klaar is Kjeld.

Laatst bewerkt:
Ik zie dat je de weg gevonden hebt naar hier.
Romp ziet er zeker geslaagd uit. Succes met het optuigen. Ik lees al heel wat tips en reacties waarmee je aan de slag kan.

Hallo allemaal, het is weer even geleden. Ik ben terug van vakantie en ben verder gegaan met de zeilen. helaas met teleurstellende resultaten. Om te beginnen heb ik linnen ingekocht in een winkel in Duitsland, dit leek me destijds een goed idee aangezien de propmaker met wie ik contact heb mij had verteld dat ze dun linnen had gebruikt voor de zeilen van haar schip. Echter toen ik thuis kwam van de winkel en de linnen goed bekeek leek het heel erg door te schijnen, dit is denk ik na nader onderzoek het grootste nadeel van linnen (voor kleding is het misschien leuk maar voor zeilen niet) goed, na dat te hebben ontdekt ging ik verder met het naaien van de zeilen (dat is wel iets wat ik op mijn vakantie heb kunnen doen aangezien ik mijn naaimachine had meegenomen.

Eenmaal klaar was het tijd voor het verf bad, nou las ik in het verslag van Marc W dat de Dylon verf niet echt zwart werd wanner het eenmaal is opgedroogd, echter heb ik onder zijn post ook enkele reacties gelezen dat oost Indische inkt toevoegen zou helpen het echt zwart te krijgen, dus ik ben naar de boekhandel gegaan een pot gekocht en die helemaal leeggegoten in het verfbad. Toen ze uit het bad kwamen zagen ze er echt zwart uit (nu komt mijn blunder) volgens de instructie moesten ze echter nog in de wasmachine dus dat deed ik ook gewoon ik volg tenslotte ook maar de instructies, nou dat was niet helemaal goed gegaan. De zoom randen van de zeilen die ik had opgeplakt met verdund houtlijm zijn allemaal los gekomen, waardoor er witte plekken ontstaan zijn aangezien de verf daar niet bij kon en ze zijn vreselijk gaan rafelen en daarnaast zijn ze ook nog eens donkergrijs opgedroogd. de zeilen zijn in elkaar gezet met dezelfde manier zoals Mellpapa, een japanner die een geheel verslag bijhield van zijn black pearl. Hij had de randen geplakt met houtlijm en strak afgesneden. Zie hier het resultaat:

Dit heeft me eigenlijk best veel pijn gedaan, dit is natuurlijk mijn eerste keer dat ik dit doe, maar er zat zoveel tijd en geld in die zeilen. Naaimachine aanschaffen, de stof wat niet goedkoop was. Dus ik weet eigenlijk niet hoe ik nu verder moet. in huis vinden ze juist dat de zeilen er authentiek uitzien met rafels en dat ik te perfectionistisch ben, Ik heb zwarte linnen stof, maar die schijnt teveel door. De witte stof heb ik ook geprobeerd te verven met verdund acrylverf maar dit werd alleen maar hard en kan je dus niet meer bollen. Ik kan nog proberen dezelfde verf te gebruiken als de propmaker, maar dan schijnt de linnen alsnog door. Nu zijn zwarte zeilen niet veel voorkomend in de modelbouw dus ik weet niet hoeveel hulp ik hierbij kan krijgen.

Ik moet even goed gaan nadenken wat mijn vervolgstappen zijn nu....

Bijlagen

• 20230910_091634.jpg
    20230910_091634.jpg
    458,5 KB · Weergaven: 140
  • 20230908_093901.jpg
    20230908_093901.jpg
    262,8 KB · Weergaven: 134
  • 20230910_091609.jpg
    20230910_091609.jpg
    176,1 KB · Weergaven: 124
  • 20230910_091614.jpg
    20230910_091614.jpg
    335,1 KB · Weergaven: 122
  • 20230910_091620.jpg
    20230910_091620.jpg
    307,5 KB · Weergaven: 124
  • 20230910_091624.jpg
    20230910_091624.jpg
    354,6 KB · Weergaven: 123
Persoonlijk vind ik de kleur behoorlijk goed gelukt - maar ik kan me voorstellen dat je ze nog donkerder zou willen hebben.
Het rafelige past uiteraard wel goed bij de Black Pearl, maar als je strakke randen in gedachten had en het komt er zo uit - ja, dan valt dat tegen...
Je kunt proberen de randen nogmaals in te smeren met verdunde houtlijm en na drogen deze strak afknippen met een klein schaartje.

Wat ik in het verleden wel gedaan heb om bolling in de zeilen te krijgen is deze eerst in de juiste bolling brengen, daarna insmeren met verdunde lijm en zo laten drogen. Wanneer je dan ipv verdunde lijm sterk verdunde acrylverf neemt krijg je wellicht de zwarte kleur die je wil.

Voor de toekomst ook eens kijken naar textielverf bij de betere drogist in cups verkrijgbaar.
Heb daar ooit bruine zeilen voor een platbodem mee gemaakt en dat blijft kleurecht.
Maar voor een 1e set zeilen ziet het er keurig uit.

Voor het verven van de zeilen gebruik ik altijd de zelfde methode die ik beschreven heb op mijn website www.constantwillems.nl
Daar heb ik het over zijde maar de laatste zeilen maak ik van het dunst mogelijke katoen dat ik kan vinden. Daarvoor ga ik naar een kringloopwinkel en duik in de damesafdeling tussen de katoenen bloesjes. Daar kun je na enig zoeken precies vinden wat je zoekt, zo dun mogelijk., en doorgaans voor een habbekrats. Wel even een papieren zeil meenemen om te zien of je die uit een vlak stuk kunt halen. Ikzelf bouw op een kleine schaal (HO, schaal 1 ; 87), dus ik kan altijd wel de juiste maat vinden.
Omdat ik op heel kleine schaal bouw is de methode voor het maken van de zeilen zelf waarschijnlijk niet geschikt voor grotere schalen.
Succes!
Constant

Back