Test: Methanolmotor op benzine

Dit zijn toch adviezen, die wat dit betreft, het leven een stuk aangenamer maken.
Voor wie het "begrijpen wil", is er ook nog wel wat theoretische achtergrond achter die eerste start:

Deze methode werkt NIET bij metanol/glow (maar weer wél bij methanol/vonk, maar heeft daar minder nut).

De gedachte is als volgt: Een benzinedamp/luchtmengsel ontsteekt slechts binnen de vrij krappe grenzen van ongeveer 1:13 en 1:15,5
Te schraal, vertikt het domweg (net alsof er helemaal geen brandstof IS) en een te rijk mengsel kan hooguit wat pruttelen of ploffen, maar zal niet doorpakken.

De truuk is, om dat mengsel te "vinden".

Veel mensen zijn bang voor een te schrale motor, maar bij vonkontsteking kan dat eigenlijk niet echt. Te schraal, dat ontsteekt niet, en als je motor niet loopt kan hij ook niet stukgaan. Pas als je je timing heel ongunstig hebt, of andere "bijzondere constructiekenmerken" (bepaalde vormen van de verbrandingkamer, marginale koeling, etc) , kan er wat fout gaan, maar dat is een ander verhaal, en gebeurt pas na echt langere tijd.
Dus wil men instinctief graag rijk beginnen.
Zetten we de starter er op, terwijl de sproeier te ver open staat, is het éérste wat gebeurt, dat de motor verzuipt. Draaien we dan die sproeier in, dan zal vroeg of laat die motor in het "goldielocks" gebied komen, en de motor zal ontsteken... Alleen.... Omdat dat zo lang duurt, was jij allang veel te ver dicht met die sproeier, en slaat ie ook onmiddelijk weer af.
Het is dus beter om dicht te beginnen en rustig OPEN te draaien, dan hoor je, zodra het mengsel het ontsteekbare gebied bereikt ONMIDDELIJK wat er gebeurt, en ben je veel beter in staat om adequaat te reageren.

Later, bij bijvoorbeeld handstarts, ook ALTIJD "aan de droge kant" beginnen met primen.

deze thread heeft me op het gedacht gezet mijn ( nieuwe ) OS FS 120 S III ( welke ik hier zelfs te koop aan bood ) om te bouwen op benzine, wist niet eens dat dit mogelijk was. Lijkt me een leuk project ...

ik kocht alvast een uitlaat demper, benzine tankje en leidingen

Rest me nog een ontsteking module en gepaste ( ? ) bougie. ( lokaal te vinden of is dat allemaal AliExpress ?? )

Compressie verlagen met extra koppakking ? enig idee nodige dikte ? ... en kleppen stellen...

Is dit het zowat of vergeet ik iets ?

mvg
Norbert

Die ontstekingen en bougies, die kun je prima via Alie kopen, ALS je dat vertrouwt en weet wat je hebben moet.
Compressie verlagen, ik deed het vroeger wel, maar het is een beetje achterhaald, ik heb ondertussen méér motoren met originele compressieverhouding, dan met verlaagde compressie.

Je hebt een solenoid setje nodig, maar ik wacht al een tijdje op onderdelen.

Maar die motor die jij hebt, is dat er eentje met brandstofpomp? want dan is het over het algemeen een hoop gedoe om dat goed lopend te krijgen.

ja, die heeft een brandstofpomp.... beter van die niet te gebruiken en benzine gravitair te laten lopen ? Is alvast maar een "werk bank" test .
Wat bedoel je met solenoid setje ? waarvoor ?
SAM_4972.JPG

Het probleem met die motoren is dat het systeem zoals in dit draadje beschreven : https://www.modelbouwforum.nl/threads/electronische-mengselregeling.222394/ niet goed met een pomp overweg kan, en vanwege dat de carburateur-diameter aangepast is voor die pomp, kan het ook minder goed zonder die pomp.

Als je een Surpass II had gehad, geen probleem. Maar voor de Surpass III heb ik geen pasklare oplossing voor je;

dank brutus voor de info.... het wordt dus complexer. Bedoel je dat het zonder zo'n solenoid ( benzine toevoer regelen ifv toerental ) het niet mogelijk is op benzine te draaien ?
Zou ik er een Surpass II carb op zetten ( zonder pomp ) , zou dit alvast beter zijn ?

Sorry voor al m'n vragen ....

al die electronische ignition modules , regelen die zelf de voorontsteking ifv toerental ?
Is dit altijd "wasted spark" bij een 4 stroke ?

Yup, een Surpass II carb helpt
Zonder die solenoid toestand lukt het ook wel (mij is het in ieder geval gelukt) maar is het resultaat minder optimaal en ERG afhankelijk van je gevoel voor techniek. Draaaien doet ie wel, in alle gevallen, maar ik neem aan dat je er mee wilt vliegen, en dan moet het uiteraard ook nog een beetje GOED draaien ( en vooral op het gas reageren).

Ik kan mijn hand niet in het vuur steken voor "alle", maar die RcExl dingen hebben inderdaad auto-advance, en ja, altijd wasted spark.

eigenlijk logisch wasted spark , er is geen nokkenas sensor , enkel krukas.

Nu dacht ik ipv een Surpass II carb , misschien een "Walbro" type voor een 20 cc ? die zijn wellicht beter ontworpen voor benzine te vergassen ... ? Is ook meer het model zoals op zovele kettingzagen e.d. Zal wat mechanisch werk vergen ( boren,frezen,lassen ... ) om erop te zetten maar dat lukt me wel. Ook al aan gedacht , of gaan we dan "te zwaar" voor een vliegtuig ?

Vroeg me nu af wat die uitwendige darm verbinding doet ? dus toerental afhankelijk vacuum van de inlaat naar het carter ? ontluchting carter onderdruk ? Blijkbaar werkt de "pomp" ook op carter druk ? Smering carter ?

nee, nu lees ik dat een "Walbro type" carb op een 4 takt slechts"kan" vanaf 60 cc.... ik vond inderdaad alle voorbeelden op 2 takt's. Oeps...
idd, een 4 takt zuigt slechts per 2 toeren , een 2 takt iedere omwenteling......

Ik vermoed dat die verbinding die je bedoeld, de puls aansluiting is
Bij een "echte" benzine motor zit dat regelmatig al in het blok gebouwd, dus dan zit er in de voetplaat van de walbro al een ingang voor die puls.
Later opgebouwde walbro moet dat dan er bij krijgen.

Mooie van Brutus zijn systeem is dat je met de originele methanol carb af kan. (zolang daar geen pomp in zit)
klein klepje erbij om de boel zuiverder te krijgen (zit in de brandstof aanvoer)
andere bougie erin (https://www.conrad.nl/nl/p/pichler-modellbau-1-4-32-bougie-1-stuk-s-1436847.html)
(nu vind ik deze vrij duur.. volgens mij had ik iridium bougies voor een stuk minder dan dit)

Nu is brutus hier al een tijdje mee bezig.
er zijn wat tussenoplossingen geweest
Je kan ook "gewoon" methanol blijven draaien
ontsteking erop. Bougie erin.
blijft zo'n beetje alles zoals het is.
alleen omdat nu je ontstekingstijdstip vast staat, ben je het schade model kwijt.
warme motor, gloeidraadje warmer, ontsteekt eerder, motor warmer, draadje warmer etc etc tot een grote klap
nu verloopt het ontstekings tijdstip niet.

Ik heb dit een zeer stevige tijd om mijn 2 takt os55 gehad in een heli, liep prachtig.
na vele liters geconstateerd dat de motor er geen last van had.
motor liep serieus heet (normale bougies gingen alsnog op gloei lopen...)
iets rijker gezet.
maar verder no problemo
dacht dat die motor opeens 50% extra looptijd uit een tank kon halen..
die motor is op zijn eind gekomen toen mn stabilisatie foutmeldingen kreeg, en om de 2 tellen het gas dicht trok
dat was te heftig en te arm opeens

dat is inderdaad een carter ontluchting direkt op de inlaat aangesloten, dus zolang er vacuum is ( buiten volgas ) wordt het carter "vacuum" gezet .
Nochtans is de benzine pomp ( membraanpompje ? ) ( die waarschijnlijk pulsen nodig heeft ) ook op het carter aangesloten .
Wellicht geeft blow by die pulsen ?

nee, nu lees ik dat een "Walbro type" carb op een 4 takt slechts"kan" vanaf 60 cc.... ik vond inderdaad alle voorbeelden op 2 takt's. Oeps...
idd, een 4 takt zuigt slechts per 2 toeren , een 2 takt iedere omwenteling......
Walbro of walbro-achtigen op KLEINE motoren, is verre van perfect.

In dit draadje waar we nu zijn beschrijf ik vrij uitgebreid (je moet er wel even naar zoeken) hoe je een glow-carb aanpast voor benzine. Het is echt minder moeilijk dan het lijkt, ik heb er minstens twee dozijn gedaan, en de resultaten waren, boven de 7,5 cc tweetakt en 8,5 cc viertakt, absoluut alleszins acceptabel voor wat betreft throttleresponse in de lucht. Maar qua stochiometrie verre van perfect, dus wel tamelijk "vuil" draaiende motoren. Je moet dan denken aan zwarte olie uit de uitlaat en relatief veel aanslag op bougie en kleppen. Dit heeft NOOIT tot echte problemen geleid.

Mits je een zender met goede curve-functies hebt, kun je echter met de solenoid nagenoeg perfecte stochiometrie bereiken, met als resultaat een tamelijk "haarscherpe" throttle respons en een mooi schone uitlaat.
LET WEL: de solenoid maakt dat MOGELIJK, maar je moet die afstellingen ZELF bewerkstelligen.
Maar alle stappen die hier in DIT draadje beschreven worden (thermisch ontkoppelen van de carburateur, set-up van je tank en brandstofleidingen, tankdruk met craptrap, etc etc) zijn OOK met de solenoid nog gewoon nodig. Die solenoid is een "extraatje" zeg maar, maar wel een ERG mooi extraatje.

oeioei, veel woorden die ik moet "googlen" .... om te weten over wat het nu gaat :)

Ik ga alvast m'n OS FS120S III proberen op benzine te doen draaien zoals hem nu is.... mits een Saito ontsteking ( vergelijkbare 4 takt motor ) en Pichler bougie.( bestelling geprobeerd bij Conrad maar levert enkel in Nederland ?? ) We zien wel wat het gaat geven... is ook niet kritisch zoals een vlieger , als het lukt wil ik daar een airboat ( moerasboot ) voor maken.

Back