Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.000
    Locatie:
    Oldeberkoop
    )Een ring motor gaat juist weer compressie vertonen als hij loopt, en dat is een groot verschil.
    Ik zie (zag bij grondtests) niet echte hotspots met de IR.

    Een andere kop... ik zou kunnen proberen een ASP heli-kop pas te maken, maar dan verandert er vermoedelijk ook wel wat aan het loopgedrag (andere verbrandingskamer vorm) en ik denk heel eerlijk, dat zodra die ASP chroom bus er in zit, en ik laat het ding inlopen met de temperaturen die hij nu haalt, dan zou het met die compressie wel eens helemaal goed kunnen komen....

    Niet vergeten, dat deze Nikkel-bus ingelopen is bij véél lagere temperaturen. Vermoedelijk zo'n graad of 80 a 90, en dan heeft het ding nog min of meer compressie.
    Daarnaast heb ik geen flauw idee hoeveel draaiuren deze motor al heeft. De vorige eigenaar heeft hem een jaar oud gebruikt gekocht, en er zelf ongeveer 5 liter brandstof doorheen gefietst.

    Ik heb niet de indruk dat de motor heet loopt (in de zin van "heter dan voor deze brandstof normaal is") want 120~130 graden is een heel normale bedrijfstemperatuur voor een tweetakt benzinemotor, en de timing staat gewoon op een keurige 27~28 graden ongeveer.
    Detoneren doet hij ook niet (een van mijn redenen om die kop zo vaak te lichten): Detoneren zie je héél snel aan het zuigeroppervlak, en dat blijft zo glad als pasgewassen babybilletjes....

    Ondertussen stopte de DHL hier wel in de straat, maar heb ik mijn ASP zuigersetje nog steeds niet.... :(
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2016
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoe heet zou het 'mogen' wezen? Listig?

    Je was me voor... verklaringen plausibel. En anders een stukje metaalbewerking (werk)
    Dan is ABC inlopen op benzine bijkans beter in het compressieverhaal.

    Per standaardpost uit de Oost heeft echt even nodig!
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.000
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zou me niet verbazen dat de noodgedwongen licht rijke afstelling die ik nu heb, gewoon in één klap goed is voor inlopen, en dat ik met die nieuwe bus gewoon domweg kan gaan vliegen zonder veel poespas....
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Shim... beziet kopconstructie... Novarossi... moest even zoeken naar goed voorbeeld
    Draaibanken... wel even wat werk... mocht dat nodig gaan worden...
    Al het clone-APC-achtigen 46, past op de bus. Dus altijd wel iets om te verspanen als donor verbrandingskamer...
    http://www.novarossi.it/2012/images/files/esplosi/rex/R46CR.pdf
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.000
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... ik ga voorlopig nog niks aan de koeling doen: 120~130 graden, is voor benzine, en de olie, geen enkel probleem.
    Met de Rossi R53 in de SkyFox Cub heb ik ook wel eens 140 graden gemeten vlak onder de kop.... En dat was gloeiplug en methanol. Ook de stokoude OS 35 RC (kamzuiger, gietijzeren gelapte loopset) vertoonde gewoon 130 graden aan de kop....

    die 125 graden die ik vanmiddag gezien heb, die maakt me niet bang.... dat Nikkel wel, maar voorlopig zit dat er nog.... ;)
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2016
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    Als het Nikkel dan stuk gaat dan weet je in elk geval waarom. Volgens mij heb je namelijk niet de handleiding gevolgt en gebruik je ook te weinig nitro;)

    Volg het draadje met veel plezier en bewondering!
    Dit soort dingen maken de hobby leuk!

    Jan
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.345
    Locatie:
    Rotterdam
    toendertijd toen bert de methanol motoren van vonk voorzag, geloofden velen het ook niet..
    als ik het op het veld laat zien, zijn er nog steeds zat mensen die ff achter de oren krabben ;-)

    is gewoon leuk, dingen doen die makkelijk kunnen, maar bijna niemand doet.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.000
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om eerlijk te zijn, had ik weinig vertrouwen in die nikkelcoating gezien de te verwachten (en ook gebleken) hogere motortemperaturen. Het is een mooie meevaller in elk geval, maar het is natuurlijk maar de vraag hoe lang het er in blijft zitten.
    Hink nu wat op twee gedachten: draaien tot het er uitkomt, OF preventief vervangen voor echt chroom.... Ik weet niet goed in hoeverre het peelen ook schade aan lagers en drijfstang kan veroorzaken.... Denk dat dat meevalt, heb hier een stuk of 6 gepeelde motoren liggen waarvan lagers en drijfstang niet beschadigd leken.... (waren niet van mij, komen uit een zolderopruiming/rommelmarkt bult met schroot)

    De handleiding heb ik inderdaad niet gevolgd, maar dat kwam omdat OS (de sukkels) in die handleiding helemaal het hoofdstuk "ombouwen naar benzine" zijn vergeten.... :rolleyes:

    Qua Nitro.... die opmerking van XJR sloeg gewoon werkelijk nergens op: Ik heb geen hekel aan Nitro, en iedere motor die het daadwerkelijk nodig heeft, krijgt het ook van mij: mijn Coxjes en automotortjes lopen netjes op minstens 20%, mijn oude Fuji krijgt keurig 10% Nitro en wonderolie.

    Maar ik heb een bloedhekel aan ONZIN! En een motor die het niet nodig heeft, krijgt dus ook geen Nitro van mij.

    En inderdaad, het geeft ontzettend veel plezier om zo een beetje te "prutsen" en er gaandeweg achter te komen, dat het nog helemaal zo slecht niet loopt.
    Tot nog toe ben ik in elk geval érg dicht bij een gewoon 100% bruikbare motor....

    Eigenlijk ben ik daar al, want de dingen die ik nu doe, doe ik niet aan de motor, maar aan de "parafernalia" zoals tank en brandstofleidingen. En het is wel grappig te bedenken, dat de gedachte "een gloeiplugmotor kan niet op benzine draaien" voor het overgrote deel niet aan de motor ligt, maar aan de dingen er omheen....
    Die maken blijkbaar in zeer grote mate deel uit van "het systeem"....

    Aan de motor (als thermodynamisch mechanisme) zelf heb ik strikt genomen maar twéé dingen gedaan: de lineariteit van de carb aangepast, en de compressie verlaagd met ongeveer 0.1 mm extra onder de kop.
    De magneet in de propmeenemer, ach, da's de moeite niet. Dat had zelfs ook met de backplate sensor gekund....
    De rest zit gek genoeg in dingen als geleidingswarmte naar het brandstofsysteem, luchtbellen die zich in een slang kunnen verzamelen, de clunk die in een duikvlucht "boven water komt" en de tankdruk....
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2016
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Om nog even in de herhalen, als het van waarde is: Een FX bus uitgelubberd op hitte. Zag er goed uit, geen visuele schade, nog krassen. Zuiger eveneens tip top.
    Heb toen 'die' FX bus in DE laten crimpen. Baat het niet, schaad het niet, 15,- euro excl verzenden.
    De motor was te heet geweest, en de zuiger kon bovenin de bus weer verlaten. Heet op helimix met iets van 15% nitro, maar tevens een verkeerde plug 'denk ik'. A3 was te heet, en ik had geen andere, aantal A3's rap opgefikt en de motor niet goed af te stellen. Exacte verhoudingen zijn me ontschoten. Was iets van 2008.
    De motor was binnen de kortste keren voorbij, nog geen 1,5 tank. Eerder moeten ingrijpen, bij de verbrande-plug-signalen...
    De mix is zonder problemen opgestookt door de helivliegers in een gratis methanol bachanaal...

    Weer ingelopen op schitterende compressie, maar zowat 2 a 3 tankjes vliegen later de cilinder bekeken, eerst niets, bij de derde het eerste spoor. Gaf een keurig strak peeling krasje weer. Uitwendendig kon je aan de bus zien dat de bus was gezet, een krans van stuikingen. Bij een van de stuikingen de 'kras'. Bus weg gelegd en HK setje ingebouwd voordat er meer schade zou ontstaan.

    Bij de bewerking een krans van haarscheurtjes ontstaan. Craquelé, ik zou ergens niet anders dan dat verwachten. En je zou het vast onder de microscoop of röntgen goed kunnen waarnemen. Metalurgische hechting beschadigd, de wand op de microbarstjes doorlatend.
    Syntheet gestookt, wondrolie was beter geweest, maar geeft veel meer viezigheid.

    De thermische ontstane 'rek' zal bijkans niet gaan peelen... heb ik zo het idee. Hitte maakt plastisch.

    Stel dat je zou willen gaan crimpen, bijvoorbeeld in de 3-klauw van een stevige draaibank met een dikke stalen ring om de bus, in fases klemmen en te verdraaien voor egale verdeling/ronding, en dit met hitte zou doen, dus boven de 100 graad tot 170??? (roep maar wat), dus met een flinke brander door de bus te blazen, dat de coating bijkans beter blijft zitten bij het inklinken? Smeden...

    Maar kan ook zijn dat de coating slechts rek verdraagt, maar inklinking zoals beschreven, hoe dan ook zal breken/barsten het nikkel geen kant uit kan 'vloeien'. Geologie in miniatuur... de Alpen als voorbeeld...

    In een inschatting zou methanol-peeling zou kunnen ontstaan door een te koude motorloop, dan wordt er niet ingeslepen en thermisch gerekt, maar dan wordt er gehamerd op het oppervlak, en barst de boel door mechanische/metaalmoeheid... Niet anders dan bij koud autoplaat drijven... en te ver doorslaan. Sla je de plaat dood.

    Wat ik wel heb met alle elektronica... is dat er bij een standje heipaal cumulatief meer stuk gaat... maar daar moet je dan maar niet aan denken :cool: Nèhhh...
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2016
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.000
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uit de tests van Dr Nitro maak ik op, dat een FX sowiso blij mag zijn als hij de 100 liter (methanol)brandstof haalt, ofwel op zijn best 100 draaiuren.

    Geen idee hoever deze motor al is gevorderd in dat traject.
    Van ABC word gezegd dat de levensduur "schijnbaar onbeperkt" is, wat zich in modelbouwtermen al snel laat vertalen naar "500 uur of daaromtrent", en als je kijkt naar hoe verchroomde zuigerveren etc het houden in normale benzinemotoren, dan denk ik dat dat op zich best realistisch is.

    Voor zover ik begrepen heb, is Nikkel een hard metaal wat een gladde (hermetisch) gesloten laag vormt.
    Chroom heeft een tussenlaag nodig om goed te hechten, en bestaat uit allemaal losse eilandjes van chroom (zoals opgedroogde modder, of oude verf op een schilderij) waardoor Nikkel eventuele vervormingen NIET kan volgen, en Chroom wél.

    Is me verder ook om het even, het is naar mijn mening overtuigend bewezen dat Nikkel, hoewel niet onbruikbaar, duidelijk flink inferieur is aan chroom. Zelfs GOED opgebracht Nikkel legt het af tegen matig opgebracht chroom....

    Wachten op de ASP set....
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.000
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen de tank set-up gewijzigd van een tweeslangen, naar een drieslangensysteem, wat overigens verrassend makkelijk ging (3 mm boortje door de prop van dat Stihl slangetje, en een 4 mm alu buisje er doorheen, 5 minuten werk).

    Hierdoor kan het brandstoffilter weggelaten worden en ook die lus in de brandstofslang kan ingekort worden tot ongeveer 2 cm.

    Nu zit er geen hoog punt meer in de leiding van tank tot motor, en word er dus ook geen lucht meer verzameld.

    Een testrun van 10 minuten stationair pruttelen toonde dat loepzuiver aan.

    Het slangetje naast de hoofdnaald is de vulaansluiting, vlak daar boven/naast loopt de slang naar de hoofdnaald
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.312
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    :rofl::beer::bye:
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.312
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Voor motoren wel, ja....
    Ik ben ondertussen nog steeds heel blij met m'n nickel plating uit 1937....;)
    [​IMG] [​IMG]
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.000
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D
     
  15. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.127
    Locatie:
    BLUB
    1,2,3,4,5?

    Groet:Robin
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.000
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ?????
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Firehouse Five Dixy? :rolleyes:

    Twenggg... Bas
     
  18. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.127
    Locatie:
    BLUB
    Twenggg twengg pling plong!

    Neen,5 snaren bluegrass dingetjes.

    Poing! image.jpeg
     
  19. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.127
    Locatie:
    BLUB
    Sorry Brutus!

    Interessant verslag.Ik ben benieuwd naar het vervolg!
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.000
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geeft niks, een geintje moet kunnen en wisselt lekker af....

    Ik heb verder nog niks nieuws te melden, en het lijkt er op dat moeders andere plannen heeft dan ik, en er morgen niks van vliegen komt... (mischien morgenavond nog effe rap...)
     
    Ferdy en mig 3 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina