Test: Methanolmotor op benzine

Met een Craptrap , bedoel je dan zo'n klassiek benzine filtertje voor in een leiding ?
Nee...

Een craptrap in deze context, is een klein tankje (kan van alles zijn, meestal knutsel ik iets uit een injectiespuit, of zoiets) wat zodanig geconstrueerd is, dat gas wel, maar vloeistof NIET kan passeren.
20250607_170537[1].jpg

Zoiets als dit:
Een oude injectiespuit, aan de bovenkant afgedopt, en de aansluiting aan de uitlaat komt bovenin de craptrap uit.
De doorvoer naar de tank, is het pijpje wat tot halverwege de spuit loopt, en die opening zit in de hartlijn van de spuit.
De drab loopt naar beneden, maar HOE ik ook vlieg, verticaal, rechtop, rugvlucht of meskant, de drab kan niet door naar de brandstoiftank (uiteraard, zodra het ding halfvol zit, wel, maar dit is ruim voldoende opslagcapaciteit).
Aan het eind van de vlucht trek ik het plugje aan de bodem los, en laat hem uitlekken.

Op die manier blijft je brandstoftank schoon en je sproeiers open.

Maar bij sommige (vooral grotere) toestellen, of toestellen waar je er lastiger bij kunt, gebruik ik ook wel eens een 60 ml tankje, zelfde idee, maar dan kun je meerdere vluchten toe.

tof ! ....doet me denken aan een perslucht waterafscheider of the catch tanks ( carter ontluchting ) die we gebruiken in onze auto's. Natuurlijk moet dat in vliegers zowat in alle posities werken.... in m'n "airboat" ( voorlopig een "idee" ) zou dat minder belangrijk zijn.

Die vraag is mij (veel) vaker gesteld, en ik heb er altijd een beetje een hekel aan om hem te beantwoorden.

Laat ik het zo zeggen: Je KUNT het proberen, maar ik heb meerdere minder enthousiaste verhalen gehoord over de Morris kitjes, heb een of twee motoren met zo'n kitje door handen gehad omdat men er niks mee kon, en ik ben zelfs wel eens naar België gereden om een SC Boxer (chinese kopie van de OS Gemini 160) met mijn solenoid setje en de originele carburateur weer terug aan het lopen te krijgen, omdat het ding met de Morris kit NIET fatsoenlijk aaf te stellen was.

Ik kan moeilijk iemand anders zijn business afkraken, maar ik zou zeggen: Zoek maar eens op Youtube naar filmpjes van tevreden gebruikers van die Morris conversie kitjes. En dan specifiek videos van VLIEGENDE modellen, EN NIET door Morris zelf geplaatst.... Je vind er maar héél weinig.
Dat vertelt mij persoonlijk dat blijkbaar niemand blij genoeg is met het uiteindelijke resultaat in de lucht om daar een filmpje van te maken.
Één ding wat ik ZELF door harde praktijk geleerd heb, is dat met benzine, en vergeleken met Methanol, het loopgedrag op de testbok veel minder "duidelijk" is t.o.v. in de lucht, en je kunt pas in de lucht bepalen of het ding ECHT goed loopt.
Dat is ook de reden dat ik van mijn eigen ombouwsels ALTIJD probeer ook vliegende video's te maken.

Het voordeel is wel: dat kitje past op die Surpass III, gewoon de pomp op het carterdeksel afkoppelen en de originele carb vervangen voor het exemplaar uit het kitje. Maar daar heb je verder weinig aan als het niet goed blijkt te lopen.

Ik vind het wel een afschuwelijke hoop geld voor wat in wezen een doosje met een RCGF carb en een bult boutjes en moertjes is. Met de ontsteking erbij, komen de kosten van conversie op een niveau wat het bijna niet meer lonend maakt.

Het is geheel je eigen beslissing.

Om hier op terug te komen: Ik heb serieus gezocht en geen vliegende video's van klanten gevonden, en slechts een páár testbok video's.
Ik heb vervolgens op die accounts gezocht of er mischien video's waren die buiten de zoekterm "Morris Mini Motors conversion kit" vielen, maar niks gevonden.

Deze wil ik je niet onthouden. let GOED op het toerental van de motor, in relatie tot de positie van het gashendel...

Oordeel zelf of je daar je geld aan wilt wagen.

Laatst bewerkt:
oeps.... dus niet zo veel belovend.
Ik zou dus eigenlijk een carb van een FS120S-E moeten hebben , maar al uren gezocht en nergens nog te vinden. ( 45581000)

Wat ik wél nog zie is de 45585000 , maar dit is ook met pump denk ik , zal de Surpass II geweest zijn mét pump ?

Ik kan je niet helpen met die onderdeelnummers, helaas. Wat je EVENTUEEL kan doen is op zoek gaan naar een shop die ASP motoren in het assortiment heeft zitten (yup, die worden sinds enige tijd weer gemaakt), en kijken of die een goede onderdelenvoorziening hebben. De carb van de ASP 120 viertakt zou moeten passen. Tenminste, bij de .90 (15 cc) waren die uitwisselbaar met OS.

Helaas is de markt voor glow motoren aardig aan het opdrogen, ook v.w.b. tweedehands. Alternatief, probeer je toch deze OS (die helemaal nieuw en ongebruikt is, heb ik begrepen) kwijt te raken, en een gebruikte motor van een geschikter type op de kop te tikken.

Klopt , mijn OS FS120S III is nieuw , nooit benzine /methanol gezien. Gekocht ( halfweg 2000/2010 ? ) voor een bouw project , nooit van gekomen.

ook al gezocht op ASP 120 , niks beschikbaar te vinden.... ik zit dus met echt vintage spul :)

Ja, een motor kopen is geen probleem , mijne verkopen is wat anders :( het moet gewoon leuk blijven voor wat het "maar" is.
Nederlander vroeg me info , ik bood aan 300 € incl. verzending... dat was het ...radiostilte .... Geen kritiek hoor , ik bedoel , je kan het nog kwijt aan dump prijsje denk ik. En dan moet jezelf iets gaan kopen .....

Wat ik ook vrees in moderne uitvoeringen .... je hebt nu lagers van 1€ en 10 €......wat denken we dat die fabrikanten er nu insteken ? Ik zou eerder gokken op vintage motoren toen die prijs /kwaliteit keuze er nog niet "zo evident" was . Of ik kan mis zijn....

Ik kan niet voor de huidige productie spreken, want de fabrikant van de goedkope chinese OS-kloontjes is in andere handen overgegaan, maar mijn ervaring met de tot een paar jaar terug geleverde Sanye motoren (ASP/SC/Magnum) was dat de gebruikte lagers minimaal even goed, zo niet béter waren dan de door OS toegepaste lagers.

Ik snap de overwegingen qua koop/verkoop, maar het onontkoombare vervelende is, dat die gepompte OS motoren gewoon minder geschikt zijn voor ombouw. OS heeft destijds op een gegeven moment gekozen voor brandstofpompen die door de eigenaar (jij dus) niet repareerbaar zijn en dus ook niet modificeerbaar.

En dan kan ik weinig anders dan zeggen: je motor is nieuw en volledig origineel. DÁT feit heeft een zekere verzamelaarswaarde.
Ga je die motor ombouwen, dan ben je die meerwaarde kwijt. Dus hoewel je dat helemaal zelf moet beslissen, IK raad het niet aan in ieder geval.

Dan zou ik écht eerst iets goedkopers proberen.

volledig akkoord brutus, maar het leek me fun eens die "ombouw" te proberen doen mits misschien wat persoonlijke toetsen .... méér dan alleen een kant en klare oplossing te kopen. Dat kan iedereen /altijd.

Gas respons met die Morrismini "Walbro" verrast me niet , ik denk dat de venturi in zo'n carb veel te groot is voor amper 20cc.

Na veel experimenteren met de Porsche 928 kwam ik ideaal uit op een 38 mm venturi op een 587 cc (per )cilinder ( 4.7l V8 ) ... dat zou op een 20 cc 7 mm betekenen als men mag ( ? ) extrapoleren . Ergens klinkt het logisch , het origineel lucht kanaal is 9 mm, best venturi is 9 x 0.8 = 7 mm...... dit natuurlijk tot 6000 toeren zoals op de auto motor. Erboven moet het wat groter , zo is ook de originele carb 9 mm met 8.6 mm venturi. .

Back