Test: Methanolmotor op benzine

Kijk, DIE is nu vanaf het eerste begin een hele goeie kandidaat voor dat klepje... Zo'n motor is vrij onkritisch op zijn mengsel, maar vanwege die lange aanzuigbuizen knapt het ontzettend op van de veel betere verneveling die het klepje als neveneffect heeft...

daar ben ik wel in geïnteresseerd want ik heb ook een 300t. Loopt op een ontsteking met methanol maar het midden gebied en stationair zijn niet goed te krijgen. Temperatuurmetingen laten ook een groot verschil tussen de cilinders zien bij stationair. De 1 twee keer zo warm als de ander bij stationair. Vanaf midden naar vol zit er nog maar 2 tot 4 graden verschil wat denk ik een indicatie is dat de ene cilinder beter gevoed wordt dan de ander.
 
Dat is een probleem wat ook met de solenoid niet 100% weg te krijgen is, al wordt het er wel beter van. Het principe van de solenoid werkt ook met methanol, MAAR...
OF de solenoid op lange termijn goed blijft werken met methanol, kan en durf ik niet te garanderen.

Maar dat machien loopt ook uitstekend op benzine, en dan blijft de solenoid wél gegarandeerd goed...:D :D :D
 
Heb wat nieuwe carburateur onderdelen omdat naar mijn idee de stationair en hoofd naald buisjes wat minder precies/versleten/beschadigd zijn. Testen of dat uitmaakt. En dan misschien omzetten naar benzine; klinkt aantrekkelijk!
 
daar ben ik wel in geïnteresseerd want ik heb ook een 300t. Loopt op een ontsteking met methanol maar het midden gebied en stationair zijn niet goed te krijgen. Temperatuurmetingen laten ook een groot verschil tussen de cilinders zien bij stationair. De 1 twee keer zo warm als de ander bij stationair. Vanaf midden naar vol zit er nog maar 2 tot 4 graden verschil wat denk ik een indicatie is dat de ene cilinder beter gevoed wordt dan de ander.

Ze zijn er ook met dubbele caberateurs weet even niet wat voor type. Maar dat op benzine zetten ga ik op die van mij ook doen. Goed om te weten Bert dat daar dat klepje wel beter op kan. Leuk project zo weer.
 
Goed om te weten Bert dat daar dat klepje wel beter op kan.
Het KAN zonder (ik heb ruim twee jaar met mijn boxer gevlogen voordat ik überhaupt dat gedoe uitgevonden had), maar met die lange aanzuigbuizen krijg je dan toch vrij snel ongelijke verdeling over beide cylinders. Klepje geeft daar alleen al vanwege de betere verdamping en verneveling betere resultaten.
 
Die lange aanzuigbuizen zat ik ook al aan te denken. Maar heb ze ook gezien met dubbele caberateurs. Stel we gaan dat doen kan dat klepje dan ook nog zijn werk doen.
 
Dat kan, en dan kan het klepje nog steeds goed werken, maar het is wel véél lastiger afstellen, want je moet de beide cylinders synchroon houden, en dat is verrektes lastig met een stuurstang en wat afstand tussen de carburateurs. Die lange buizen op zich zijn het probleem niet, maar het feit dat it zichzelf zo'n supersimpel carburateurtje niet heel erg goed vernevelt. Met het klepje ben je die dubbele carburateur niet echt nodig... En dan vereenvoudigt het afstellen echt behoorlijk.
 
Nou ondertussen de ASP 120 weer even aangepakt. Had wat olie lekkages en daar heb ik een hekel aan;). Vliegen gaat nu ook goed. Blijft mooi lopen nu op benzine. Dankzij Bert zijn modificatie aan de carburateur:banana:.
 
20211128_144524.jpg
 
Even wat anders: die O-ring, die hoort toch IN de hals van de carburateur, niet OM de hals van het spruitstuk?

Ziet er inderdaad mooi nat uit, en niet eens zo heel erg donker. Da's goe...

En inderdaad, ik heb de motor zien vliegen, power zat! Mooi laag toerental en plenty snelheid dank zij die 14 x 10
 
  • Like
Reactions: Cnn
Het principe van de solenoid werkt ook met methanol, MAAR...
OF de solenoid op lange termijn goed blijft werken met methanol, kan en durf ik niet te garanderen.

Maar dat machien loopt ook uitstekend op benzine, en dan blijft de solenoid wél gegarandeerd goed...:D :D :D
Ik wil het klepje wel op methanol proberen.
Mijn OS FS 90 loopt duidelijk te rijk in de mid range na ombouw naar vonk. Kan natuurlijk de carburateur aanpassen maar ik vind het klepje toepassen ook een mooie uitdaging en test. Dus mocht je nog een setje hebben...

Jan
 
Mijn OS FS 90 loopt duidelijk te rijk in de mid range na ombouw naar vonk.
Eerste stap: heb je het stationair mengsel wel echt zo mager als mogelijk? Hij moet zo schraal staan dat hij afslaat als je het gas te snel open zet.
 
Stationair staat het mengsel zo arm dat hij afslaat bij gas dicht doen. Ik heb daar al een extra veertje bij gezet wat een verbetering geeft maar nog niet voldoende.
En de mid range is echt heel rijk. Ik herkende het toen Ruud zijn ASP liet lopen met de originele carburateur.
Vandaar het klepje en dan weten we gelijk hoe het werkt met methanol.

Jan
 
Stationair staat het mengsel zo arm dat hij afslaat bij gas dicht doen.
Je moet niet kijken naar "gas dichtdoen" want afslaan kan bij gas dichtdoen zowel van luchtgebrek, te rijk of te arm komen. Dus dat zegt niet veel.

Je kunt kijken wat er gebeurt als je de slang langzaam dichtknijpt, dan mag hij beslist NIET gaan optoeren (als hij optoert staat hij nog te rijk).
Alternatief test je wat er gebeurt als je de gasklep "naar binnen" duwt. Dan mag hij ook absoluut niet optoeren.
Dat zijn de twee tests die onomstotelijk aantonen of je stationair mengsel precies goed of te rijk is. Te arm bestaat niet, dan loopt hij domweg niet.

Op zich staat een methanol carb ook bij midrange vrij rijk, want voor gloeiplugontsteking is de mengselsterkte de manier om het ontstekingstijdstip te regelen, en het is dus verder niet zo heel erg van belang.
Het vervelende is dat dat soort dingen bij vonkontsteking opeens haarscherp naar voren komt.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Je moet niet kijken naar "gas dichtdoen" want afslaan kan bij gas dichtdoen zowel van luchtgebrek, te rijk of te arm komen. Dus dat zegt niet veel.

Je kunt kijken wat er gebeurt als je de slang langzaam dichtknijpt, dan mag hij beslist NIET gaan optoeren (als hij optoert staat hij nog te rijk).
Alternatief test je wat er gebeurt als je de gasklep "naar binnen" duwt. Dan mag hij ook absoluut niet optoeren.
Dat zijn de twee tests die onomstotelijk aantonen of je stationair mengsel precies goed of te rijk is. Te arm bestaat niet, dan loopt hij domweg niet.

Op zich staat een methanol carb ook bij midrange vrij rijk, want voor gloeiplugontsteking is de mengselsterkte de manier om het ontstekingstijdstip te regelen, en het is dus verder niet zo heel erg van belang.
Het vervelende is dat dat soort dingen bij vonkontsteking opeens haarscherp naar voren komt.

Helemaal mee eens!
Ik heb zelf het idee dat de stationair sproeier zo arm staat dat wanner je het gas dicht doet en de gasklep iets toch iets naar binnen gedrukt wordt dat er eigenlijk geen brandstof toevoer meer is en de motor afslaat. Vandaar dat ik er van uit ga dat de motor ook stationeer al erg arm staat. Maar ik kan het ook mis hebben hoor.
Dus net weer iets rijker gezet om dat te voorkomen.
En ik kan met de kap er op niet bij de slang of de carburateur komen dus ik kon daarmee niets proberen.
Alhoewel ik kan wel bij mijn stationair sproeier dus dan kan ik die ook naar binnen duwen.... (samen met de gasklep)

Jan
 
Back
Top