TAXI II stuitert erg bij taxien en landen

• Topicstarter Topicstarter #Johan#
  • Startdatum Startdatum
J

#Johan#

Guest
Mijn Taxi II heeft het originele hoofdlandingsgestel (dun draad en net iets achter het midden van de vleugel geplaatst) en een verende voorpoot (ook dun draad en wijst iets naar voren). Alles lijkt volgens tekening gebouwd (niet zelf gedaan) maar hij lijkt wel erg veel te stuiteren bij het taxien en landen.

Wie heeft er tips om dit probleem op te lossen? Is het verstandig om een aluminium hoofdlandingsgestel te maken (+/- 1cm breed?)? Als ik de voorpoot iets naar achteren buig zou dat wat uitmaken?

Groeten,

Johan

Grotere wielen gebruiken, zodat je niet elk kuiltje en bultje meepikt.

Als je van die mooie lichte schuimwielen gebruikt dempt dat ook weer een beetje.

en je landingen mooi binnensmeren, bij een abrupte landing zonder af te vangen begint ie ook te butsen

Ok, bedankt. Ik heb nu rubberen banden met een diameter van 55mm. Wat voor maat zou ik dan ongeveer moeten nemen? Verder niets aan het landingsgestel veranderen?

Wat noem je "stuiteren" Taxi (II) heeft relatief kleine wielen (50-60mm)...dit zal alleen op echt vlakke ondergrond mooi "rijden".....

Met het stijver maken van het landingsgestel moet je uitkijken, te stijf belast ook de constuctie van de romp (veel) meer....waardoor een normale harde landing al schade kan geven....!!!

Stuiteren in de vorm van het loskomen van 1 van de wielen. Gisteren waaide het best wel en door het stuiteren + wind viel het vliegtuig tijdens het taxien naar rechts (leunend op de rechtervleugeltip en het rechterwiel en op de neus, daardoor sloeg de motor af...).

Wat voor maat wielen zou je adviseren om de originele Taxi wielen te vervangen?

Zeker, alleen bij het taxien moet je wel eens eens een bochtje maken. Het gebeurde in een bochtje na een sprongetje....... Anyway ik ben erg benieuwd wat voor maat wielen ik zou kunnen gebruiken om dit probleem in ieder geval te minimaliseren.

Groeten,

Johan

70 mm bijvoorbeeld.

Mag ook groter, alleen ziet dat er wat raar uit.
In dat geval ook neuswiel iets groter. Niet teveel, want als de neus iets naar beneden staat minder kans dat de vleugel weer gaat liften.
Als je echter niet meer loskomt, dan zit je dus te laag.

@Johan
Vlieg jij misschien toevallig zonder deskundige begeleiding van een ervaren vlieger? Die zou namelijk ongetwijfeld direct kunnen zien wat het probleem is. Bijv. een model dat met een te hoge snelheid, zelfs met afvangen, aan de grond gezet heeft , wil weer gaan vliegen omdat bij de landingssnelheid die je hebt nog zeer veel lift aanwezig is. Het vereist enige ervaring en een goede coaching, maar op het moment van "touch down"moet eigenlijk het vliegtuig gelijk overtrekken, waardoor het niet meer opspringt. Bij landen op gras wordt meestal het model gelij vrij sterk afgeremd, dit is bij landen op glad, verhard terrein niet het geval, waardoor het opspringen dan des te heviger kan optreden. Een ervaren toeschouwer zal het probleem, en de oorzaak, gelijk onderkennen.

Paul,

bedankt voor jouw reactie. Ik vlieg wel met begeleiding van ervaren vliegers en de reacties lopen uiteen van: voorwielpoot staat iets te ver naar voren, wielgrootte en stevigheid van hoofdlandingsgestel. Vandaar dat ik ook op dit forum de vraag maar heb gesteld. Ik ga nu in ieder geval eens grotere wielen proberen.

Verder heb ik bij een kennis gezien dat hij een extra draad aan het hoofdlandingsgestel had gesoldeerd om een soort V-vorm aan beide zijden onder het vliegtuig te creeren (hoop dat dit tot verbeelding spreekt.....) Misschien ook nog een oplossing i.p.v. een alu onderstel

Onze club heeft geen verharde baan, alleen een grasveld (met vrij veel kuilen helaas).

Bijv. een model dat met een te hoge snelheid, zelfs met afvangen, aan de grond gezet heeft , wil weer gaan vliegen omdat bij de landingssnelheid die je hebt nog zeer veel lift aanwezig is. Het vereist enige ervaring en een goede coaching,

Dit is mij door begeleiding inderdaad bijgeleerd en ik kan het vliegtuig nu redelijk op lage snelheid landen. Ook ervaren vliegers ondervinden het stuiteren van mijn toestel als zij hem aan de grond zetten.

geef jij vol up bij het taxien ? Als je vol up geeft en niet te hard rijdt waait het model niet zo snel om.

Het model waaide/hobbelde om bij het taxien van pits naar startplaats. Daarbij dus geen up. Bij de start met vol up inderdaad geen probleem.

Dat werd niet bedoeld... :)

Je moet tijdens het taxiën vol up geven om te voorkomen dat de neus de grond in duikt. Hierdoor rijdt het geheel wat stabieler waardoor bij minder snel om zal vallen/waaien. Wel moet je altijd de windrichting in de gaten houden...

Natuurlijk geen vol up geven bij de start, dan overtrek je het model als je niet uitkijkt!

Bedankt voor de toevoeging, duidelijk. Ik heb zelf nog geen starts gedaan, alleen vliegen, beetje taxien en landen bij weinig wind. In dit geval was een ervaren vlieger de kist naar de startplaats aan het taxien op een dag met zo'n windkracht 4.

Ik hoop zeer binnenkort mijn eerste starts te kunnen maken (onder begeleiding).

Iedereen bedankt voor de input!

Groeten,

Johan

Gisteren nieuwe wielen gemonteerd (68mm). Het vliegtuig is nu veel stabieler tijdens taxien!!!! Ook mijn 4 eerste starts gemaakt, ging behoorlijk goed (d.w.z. zonder gevaarlijke situaties) nu nog oefenen op schoonheid..... Ook mijn eerste noodlanding gemaakt omdat de motor uitviel op zo'n 30 meter (?) hoogte. Om eerlijk te zijn was dit de mooiste landing van de dag.......

Anyway nogmaals bedankt voor all input!

Groeten,

Johan 8)

np :lol: ,ik was nog vergeten te zeggen dat bij het taxien met vol up er meer druk op de twee achterste wielen komt(stabieler) waardoor die druk niet op het neuswieltje komt en hierdoor de servo van het rudder en het neuswieltje gespaart blijft omdat die minder kracht moet leveren om te sturen.

greeeetzzzzzz

De Taxi heeft, anders dan bij Charter, een enkel draads landingsgestel. dit geeft een stuk meer vering maar daardoor ook meer stuiter en instabiel rol gedrag (vering ook naar voren en achteren). In dat geval gewoon nog een steun stang als in charter eraan solderen, en met kleine plaatjes onder de romp vastschroeven. In de romp wel ee extra plaatje hout inlijmen, anders schroef je in 2mm balsa, dat houd 1 landing vol...

Hallo,

Zelf vlieg ik met een taxi uit 1970, tenminste toen heeft mijn vader hem
gebouwd. Die van mij heeft ook erg last van stuiteren maar als ik hem
land dan trek ik ontzettend veel hoog bij... hierdoor stuiterd hij veel
minder. Ik heb het landingsgestel wat aangepast zodat hij wat stugger is.

Suc6 :wink:

Stefannnn

Back