tapeschanier op brandstofmodel?

robert14

Forum veteraan
hallo allemaal
mijn colibri is bijna klaar voor de maiden. alleen nog de motor inlopen en de schanieren erop maken. bij de schanieren zit nu het probleem. ik heb de kist kaal gekregen en vroeger zat er tape op als schanier. nu is de grote vraag: welke tape kan ik hier het beste voor gebruiken? op de zoekfunctie niet veel kunnen vinden. folieschanier lijkt me ook niets omdat je dan weer met een kleur folie moet doen en de vleugel en rolroer zijn beide een andere kleur.

foto's:
bild2235.jpg

bild2236.jpg

bild2237.jpg

bild2238.jpg

de gaten in de folie zijn bekleed met mylar. en de voorlijst is niet echt netjes.. maarjah als het maar vliegt :D

ben even kwijt hoe het heet of wat voor materiaal het precies is, maar Quartel heeft "speciale" scharniertape.
Soms even doorvragen, niet alle medewerkers weten dat het bestaat (toen ik het wilde hebben in elk geval)
Ik gebruik het o.a. op de rolroeren van een Big Lift met 15 cc 2t.
Zit er al jaren prima op, wel goed ontvetten voor het tapen.

volledig transparate oracover!
Er bestaan aan aantal transparante met een kleurtje, maar er is ook 1 die helemaal doorzichtig is. Gewoon nu nog snel even Dennis (hobbyin) bellen en morgen heb je het in huis.
(ik denk zelfs dat het mogelijk is om een halve meter (of minder) te bestellen)

(En tja dat de Q niet in de buurt is betekend toch niet dat je er niet iets kan bestellen... ;-) )

En als je het graag snel wil doen met een keuken/bouwmarkt oplossing, dan kan willekeurig tape (al is dan wel de vraag hoe degelijk het is)

Wat eventueel ook nog kan is een 3,5" (of 5,25 floppy, maar waarschijnlijk is dat van voor jou tijd... :-) ) diskette verknippen in strookjes van 20mmx30mm en dat als scharnier in een gleufje lijmen.

Je kan met mylar ook prima scharnieren, of scharnierband maken...

Wees creatief! er zijn 10 tal mogelijkheden om een scharnier te maken.

je kunt tog ook van dat normale brede plakband gebruiken?
lijkt wel erg veel op van dat scharniertape.
verkopen ze bij iedere bouwzaak zon beetje wel.
ik heb dat wel een gebruikt voor een electro maar ik zou niet weten of het ook kan voor brandstof.

Oracover foliescharnier

Afgeleid van scharieren uit het antieke RC verleden, uit touw of nylon band...

12504a79950b8cf66.jpg

De twee stroken in X-verband tegen/naast elkaar plaatsen.

Stroken van 2 cm breed volstaan. Overlap op vleugel/roer 3 cm?
Overlap kruislings in de X, dikte achterlijst-roer.
In de X plak je de plakzijden tegen elkaar (met folieboutje!)

Van te voren meten met heldere plakband en markeren met stiftje.
Die maten overzetten op de orcacover strookjes...

Laatst bewerkt door een moderator:
jups, ik ga gewoon de manier van bas gebruiken. lijkt me het makkelijkste omdat ik toch nog wel wat restjes folie over heb. moet stevig genoeg zijn. zondag hopelijk maiden op hetveld in odoorn. netjes uitgetekend bas!

Back