Tamiyacup Nederland 2015

Even een vraag over de fighterbuggies. Ik heb er eentje voor mijn zoon van ebay geplukt, zonder motor. Is de kit motor dezelfde als uit de TT-01 kits en de M-06 kits? Die heb ik namelijk nog liggen.

Dank,

Hugo
 
Dank voor je antwoord, Jan, maar duidelijk wordt het helaas niet. Er zijn dt-03 kits met de 540-J standaard motor (die ik heb ) en ook met de Torque Tuned motor op de markt (geweest?). Er zijn ook kits met CVA dempers, maar ook kits met frictiedempers. Als ik dus conform kit moet bouwen is de vraag; welke kit? Ik denk dat de Torque Tuned sneller is dan de standaard 540, en de CVA dempers lijken me beter dan de frictiedempers.

Het lijkt erop alsof Tamiya de kits heeft geupgrade naar de betere motor en dempers. Op zich geen slechte deal maar het maakt de boel niet duidelijker voor de Cup. Ook de ESC keuze in het Cup Reglement loopt wat achter, de nieuwe kits worden met de TBLE-02 geleverd. Ook lijkt het me niet raar als iemand er een TEU-105BK instopt.

Overall zal het voor het rijden van mijn zoon geen fluit uitmaken, maar toch is het leuk om de auto conform de regels te bouwen. Ondanks dat Daniël wellicht nooit zal deelnemen aan de Cup.

Hugo
 
Out of the box met de nieuwe kits mag je gewoon deelnemen aan de TC, dus met Torque Tuned motor, CVA dempers en TBLE-02 ESC.
 
en zoals gezegd kan je ook altijd een auto van de organisatie in bruikleen krijgen.

btw dit zit er in
full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Overall zal het voor het rijden van mijn zoon geen fluit uitmaken, maar toch is het leuk om de auto conform de regels te bouwen. Ondanks dat Daniël wellicht nooit zal deelnemen aan de Cup.Hugo


De fighterbuggy’s is/was eigenlijk “geen officiële klasse” ondanks de zeer mooie aanmoediging bekers van de Importeur, het reglement is volgens mij slechts 1 enkele keer geüpdate sinds de introductie bij de DTC, nu de TamiyaCup. Het leek de toenmalige oprichters leuk om de jeugd, op de voordeligste manier kennis te laten maken met de rc hobby, er was ook geen verplichting, dat bv de begeleidende ouder een deelnemer moest zijn! De keuze was vrij simpel, je kon een leenauto gebruiken die door de importeur ter beschikking was gesteld. De vertegenwoordiger van Tamiya (Vincent) begeleiden dit “promotie project), hij nam toen een stuk of 6 fighterbuggy’s van verschillende type mee naar de wedstrijden! Maar je kon (later op aanvraag) ook evt met een eigen fighterbuggy deelnemen indien voorradig, er werd niet gekeken naar allerlei upgrades zoals olie gevulde dempers (lang leve de lol), maar om het niet uit de hand te laten lopen (om overfanatieke ouders een beetje tegengas te geven), heeft men een basis reglement in elkaar geknutseld, wat nu nog steeds van kracht is….


Ik weet niet hoe het nu is gesteld met het rij talent, maar destijds maakte de jeugd meer gebruik van de entourage, dan van het asfalt…een CVA demper brengt daar niet zo snel verandering in ….haha...;)
 
Rijtalent is uiteraard in zeer gevarieerde vormen aanwezig; een kereltje van vier dat al op de baan blijft vind ik erg knap. Maar er rijden ook jongens tussen die ook al in andere klassen deelnemen, die echt al kunnen rijden. Voor hen is het verschil tussen een 540-J en een Torque Tuned motor wel degelijk merkbaar. Als je dus een wat recentere kit hebt, rijdt je auto out-of-the-box een stuk harder.

Dempers en regelaars zullen minder verschil maken, idd, het gaat mij voornamelijk om de motor en de genoemde ESCs. Ik zou me kunnen indenken dat er volgend seizoen in de regels een motor genoemd wordt, en dat er voor de ESC iets als "iedere Tamiya ESC is toegestaan" komt te staan.

Hugo
 
Rijtalent is uiteraard in zeer gevarieerde vormen aanwezig; een kereltje van vier dat al op de baan blijft vind ik erg knap. Maar er rijden ook jongens tussen die ook al in andere klassen deelnemen, die echt al kunnen rijden. Voor hen is het verschil tussen een 540-J en een Torque Tuned motor wel degelijk merkbaar. Als je dus een wat recentere kit hebt, rijdt je auto out-of-the-box een stuk harder.

Dempers en regelaars zullen minder verschil maken, idd, het gaat mij voornamelijk om de motor en de genoemde ESCs. Ik zou me kunnen indenken dat er volgend seizoen in de regels een motor genoemd wordt, en dat er voor de ESC iets als "iedere Tamiya ESC is toegestaan" komt te staan.

Hugo

Volgens mij rijden er jongens in de Fighter klasse, die er al een paar jaar in rijden en rijden er ook verschillende type buggy's mee.
 
Dempers en regelaars zullen minder verschil maken, idd, het gaat mij voornamelijk om de motor en de genoemde ESCs. Ik zou me kunnen indenken dat er volgend seizoen in de regels een motor genoemd wordt, en dat er voor de ESC iets als "iedere Tamiya ESC is toegestaan" komt te staan. Hugo


Martijn leest mee, dus…. misschien wil hij je aanbevelingen wel meenemen, naar het reglement van het volgende seizoen! Ook zijn vast wel rijders die nog een doos vol hebben met de oude kit motoren, die nu weg liggen te rotten, en er mogelijk 1 wil doneren aan een junior rijder die onverhoopt een Torque Tuned motor in zijn kit heeft gekregen….


Er valt genoeg te verzinnen, en als hier behoefte aan is….bv vanuit deze klasse, of de organisatie, dan kan een oppoetsbeurt na vele jaren vergetelijkheid, echt geen kwaad….
 
Ik zit er aan te denken om de wedstrijd in Gouda mee te rijden met mijn F1. Ik heb echter alleen de carson motor en de 32T tamiya motor, dus geen 18T brushless. Nu weet ik dat de baan in Gouda een grote baan is. Heeft het nut om daar met een carson motor mee te doen (rij ik het liefste mee) of ben je dan een rijdende chicane voor de rest van het veld.
 
Ik heb nog wel een bijna nieuwe 18T-motor; als je interesse hebt doe even een PM. Met beide andere motoren kom je op Gouda idd niet echt mee :-(
 
Dank je voor je aanbod Ericjoo, Maar ik heb er weinig schik van om voor een wedstrijd een motor te kopen (die wat ik gezien heb ook nog eens minder fijn rijdt) . Dus ik denk dat ik de tamiya cup dan maar laat schieten. Misschien dat ik de TT01 nog pak maar dat zie ik tegen die tijd wel.
 
Bericht van Micheal Lepelaar via Facebook:

Zo na een zomerstop van mijn kant zijn we weer terug. :)

Tijd om weer wat tijd te besteden aan de Tamiya Cup.
Inmiddels is er een succesvolle race gereden bij HFCC Hollandia.
Hierbij wil ik Ernst Haaksman bedanken. Hij heeft op professionele wijze even de promotie voor de race bij HFCC overgenomen.
Tijdens de wedstrijd heeft Martijn van der Heijden even mijn taken overgenomen. Dank je Martijn! :)

Aan de foto's te zien heeft iedereen het naar zijn zin gehad en was het weer een drukke wedstrijd.
Jammer dat het weer uiteindelijk nog wat roet in het eten gooide. Maar dat kan ook een keer gebeuren helaas.

We hebben nu nog zomer pauze totdat de laatste wedstrijd van het seizoen kan beginnen bij MBC de sluis. (30 augustus)
En daarna natuurlijk nog de grote BE-NL finale in Rucphen.

Binnenkort meer informatie over de wedstrijd bij MBC en de BE-NL finale.

Grt, Michael

toevoeging vanuit mijn kant:

Misschien nog leuk om even te vermelden dat er op Zondag 2 Augustus nog een clubrace word gehouden bij MBC De Sluis, deze is ook voor niet leden toegankelijk en dus een prima trainings-moment voor de laatste TC. inschrijven via MyRCM en de kosten zijn 10 euro reglement op http://www.mbcdesluis.nl/web/index.php/reglementen

:cool:
 
Hallo,

Even een motorenvraag.
Is de carson cupmachine sneller in de f1 dan een Tamiya 32t.

Misschien dat ik om mee rijtijd te krijgen meedoe met de wedstrijd in Gouda. heb nog wel een carson liggen namelijk.
 
Ik heb begrepen dat je, zeker op Gouda, niet meekomt met een Carson Cup Machine in een F1 auto. Staat iets over in het F1 topic als ik me niet vergis.
 
Ik heb begrepen dat je, zeker op Gouda, niet meekomt met een Carson Cup Machine in een F1 auto. Staat iets over in het F1 topic als ik me niet vergis.

Ik had het gelezen. Maar heb nog even niet het geld voor een brushless set. Ik wil ook gewoon mijn rondes maken maar als een 32t sneller is, is dat het overwegen waard.

Succes vandaag Leo, wij gaan nu na Assen toe
 
Ik zou het gewoon met de Cup machine proberen. Je moet toch eerst ervaring op doen. Netjes leren rijden kan ook met een iets minder hoge topsnelheid.

De 32t heeft meer koppel en minder toeren dan de Cup machine. Ze vragen verschillende vertanding / roll out, maar presteren geloof ik gelijk mits juist vertand.

Hugo
 
Back
Top