Tamiyacup Nederland 2015

ja 2 keer korte finale schrap en 2 keer lange finale schrap hoeft dus niet van de zelfde dagen te wezen .
Als ik het goed lees in de reglementen. of ik moet andere leesbril kopen.

4 schrapresultaten is trouwens wel een beetje veel. Er kan dus iemand winnen die er 2 van de 6 wedstrijden niet is.. maar eens een keer heroverwegen die regel. We hebben allemaal wel eens dat we een wedstrijd niet kunnen (en daar is die regel voor)

Je hoef niet perse 2 wedstrijden te missen om te kunnen profiteren van deze schrapregel, het voordeel van veel schrapresultaten is, dat het tot de laatste wedstrijd spannend kan wezen in een kampioenschap, bij 2 schrap is het soms al een uitgemaakte zaak bij de laatste, of de laatste 2 wedstrijden…of dat altijd zo leuk is (??)…!!!

Het is vooralsnog een “funcompetitie”, ook mede door de onvoorspelbaarheid van 4 schrapresultaten…wanneer je een winnende formule verander, verander je mogelijk ook het succes daarvan, nu is het een mix van verschillende mentaliteiten, dat heeft ook zo z’n charme…!!!

Wat misschien wel zou kunnen is; bv de klassen waar meer rijders ervaring is vereist, deze iets aan te scherpen dmv minder schrap oid, over het algemeen heerst er in deze klasse toch wel een iets ander mentaliteit dan bv in een instapklasse, die moet je lekker zo houden!! Maar ook de toprijders willen wel eens op hun bed blijven liggen na een zware werkweek, en dan ook nog graag 2 schrap over houden als men een wedstrijd heeft, die niet helemaal volgens plan gaat…!!!

Ik ben er anders wel blij mee, ben 2 keer niet geweest. En echt een bedreiging vorm ik er niet mee want ik ben de drager van de rode lantaarn.

ook ik heb er vrede mee, zo heb ik er bewust voor gekozen om de TC-3 (Deventer) te laten schieten en de club wedstrijd te rijden bij MBC de Sluis.
Deventer is ongeveer het verste weg voor mij en dit kwam zo wel lekker uit en de beste van de klasse komt toch wel boven drijven met of zonder scrap

Een stukje uit het reglement.

"9. Race formatMet ingang van 2012 hebben we een iets ander race format samengesteld.
Het doel ervan is om rijtijden te maximaliseren en meer aan te sluiten bij de 1:1 race wereld.
Er worden 3 kwalificaties gereden van 7 minuten plus de tijd die nodig is om de laatste ronde af te maken.
De finales bestaan uit een sprint race en een feature race.
De sprint race duurt 7 minuten. De uitslag van de kwalificatie bepaald de start volgorde van de sprint race.
De feature race duurt 10 minuten. De uitslag van de sprint race bepaald de start volgorde van de feature race en wel in de volgende volgorde:
6 – 5 – 4 – 3 – 2 - 1 – 7 – 8 – 9 -10 -11 -12 enz…"

Ik kan hier niet uit opmaken of de startvolgorde van de sprintfinale bepaald wordt door een rondetijd of een volgorde van finishen uit de kwalificatie.

Tijdens de laatste kwalificatie werd omgeroepen dat er rustig gereden moest worden omdat we allemaal evenveel tijd hadden. Dit lijkt te duiden op een beste rondetijd.

Hoe zit het precies?

Laatst bewerkt:
Nee met even veel tijd bedoelen ze dat ieder zijn tijd pas ingaat vanaf het moment dat je start/finish lijn heen gaat.
Dus al start je als laatste je heb de volle 5 min de tijd
De maximale tijd (5min) gaat in als de eerste een volle ronde heeft afgelegd.
En je startplek voor de eerste finale wordt bepaald door je kwalitijd aantal ronden / tijd.
Dus is je kwali voorbij is belangrijk toch op zij te gaan voor evt achterligger want die kan nog met zijn kwali bezig zijn omdat hij/zij evt later is gestart.

Hallo Hampy,
Bedankt voor je antwoord, er zijn een aantal zaken duidelijk geworden. Ik snap alleen deze "kwalitijd aantal ronden / tijd" nog steeds niet.
Moet ik dit lezen als (kwalitijd aantal ronden)/tijd of als (aantal ronden)/tijd?

Ik denk de laatste, dan krijg je het aantal ronden dat je per minuut/tijdseenheid zou afleggen, hoe hoger hoe beter.

Dat houdt dan tevens in dat je de hele 5 min vol moet rijden omdat het een gemiddelde (welke telt) oplevert over de hele kwalificatieduur.
Belangrijk om te weten want ik dacht dat het over 1 goede ronde ging.

Laatst bewerkt:
In de RC is het meest gebruikte systeem een heat over 5, 6 of 7 minuten. Je kwalificatie tijd is dan het aantal ronden in deze tijd + de tijd die je nodig hebt om de laatste ronde af te maken.

Stel je hebt een 5 minuten heat en je je zit in ronde 15 op het moment dat de 5 minuten verstreken is dan heb je 15 ronden in bv. 5:12 waarbij je dus 12 seconden nodig had om die ronde 15 af te maken.

Andere vorm van kwalificatie is de 3 beste opeenvolgende (!!!) rondes.

Nog even kort verslagje van Tamiyacup Deventer. Ik had vooraf een "scherpe" doelstelling gezet: Deventer is mijn thuisbaan en ik wilde zowel in de topstock als in de m-chassis top5 rijden. De dag begon prima, vooral mijn mini had een goede afstelling (voor de liefhebbers m-grip voor en s-grip achter) Ik kwalificeerde me als 4e voor de finales zo'n 12 seconden achter Martijn, 9 seconden achter Chris en 8 seconden achter Mario. Klinkt weinig, maar is toch een halve ronde. De stock was een grotere opgave (33 deelnemers) omdat er toch echt veel goede rijders in zitten: Martijn, Martijn, Michel, Axel, Bram , Arthur en Jasper kunnen allemaal een potje sturen...ik kwalificeerde me als 8e, maar zat dicht op de 4 voor mee. Axel en Jasper zaten zelfs minder als een seconde voor me. De eerste finales gingen redelijk: In de m-chassis nog minstens 7 ronden Taekema in de weg gezeten voor de 3e plek. Uiteindelijk kon ik hem niet voorblijven, dus 4e plek in de sprint. De eerste stockfinale was bijna een kopie van de kwali, dus uiteindelijk ook 8e (0,3 seconden achter Jasper) de hele top 8 echter wel in dezelfde ronde (17 ronden). De motor van de stock was duidelijk langzamer dan die van de mini, dus voor de tweede finale een tandje terug om te zien of ik wat in het middenveld zou kunnen winnen. Auto liep lekker ik had een lekkere start en lag op plek vier, maar nog beter ik kon de jongens vooraan bij blijven.. precies op het moment dat ik er dicht achter zat, bij het insturen van de eerste bocht na de finish, knalde Axel er vol bij me in, waardoor mijn auto vol de rand raakte en vervolgens onbestuurbaar was. Ik was behoorlijk pissed...verliet de stelling (ja dat mag niet....maar als ik echt adrenaline aanmaak, ben ik niet zo van de regels... Pas na afloop hoorde ik van Axel dat het een remfout van hem was...hij baalde er ook enorm van... vanaf dat moment kon ik het wel weer accepteren...kan gewoon gebeuren...op het moment zelf denk je "welke achterlijke lul rijdt mij zo belachelijk van de baan.... Axel: no wrong feelings. Met mijn adrenaline nog steeds "een tikje hoog" moest ik daarna gelijk starten in de m-chassis. Ik had een beetje het gevoel van: ik rij ze allemaal lek....was ook goed weg...m-chassis liep als een zonnetje....dus het binnenslepen van de 4e plek leek me een koud kunstje....tot ik na 11 ronden eind rechte stuk geen stuur meer had.....schroefje uit de stuurinrichting......ach wat maakt het uit...ik was toch al ziek van de stock...om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk 6e in de m-chassis en 9e in de topstock. Zo'n race-incident als in de topstock kan gebeuren......maar dat schroefje uit mijn stuur van de m-chassis is toch echt mijn eigen domme fout...loop altijd de hele dag te lullen dat ik nooit uitval.....mijn basisstrategie is: auto top in orde hebben en geen rare gevechten aangaan op de baan.....daar win je niet zoveel mee, maar je doet altijd leuk mee. Op naar Lelystad. Daar ga ik mijn debuut maken in de TW......ga natuurlijk geen 3 klasses rijden (nog wel even overwogen...haha) het wordt waarschijnlijk topstock en touring

Goed verhaal Harry, alleen dat jij op je eigen thuisbaan voor slechts Top-5 gaat...... moest toch zkere plaats 1 zijn toch...... :D
maar toch wel jammer van de (domme) pech maar is zeker wel een form van herkening voor mij.

nog een tip voor lelystad, ik zou naast de TW lekker de M-chassis rijden
- deze loopt beter als je Topstock (zeg je)
- minder deelnemers (lees concurenten) = meer kans voor top-possities :rolleyes:

Goed verhaal Harry, alleen dat jij op je eigen thuisbaan voor slechts Top-5 gaat...... moest toch zkere plaats 1 zijn toch...... :D
maar toch wel jammer van de (domme) pech maar is zeker wel een form van herkening voor mij.

nog een tip voor lelystad, ik zou naast de TW lekker de M-chassis rijden
- deze loopt beter als je Topstock (zeg je)
- minder deelnemers (lees concurenten) = meer kans voor top-possities :rolleyes:
Ik denk dat ik met een TA06 ga rijden in de Topstock en mijn TT02 inlever bij de technische keuring.....

Mocht er iemand met contacten bij Tamiya meelezen; doe eens een Bentley kap...

bentley-continental-gt3-race-car.jpg

Zelden zo iets gaafs gezien, ook qua race (en fijn Brits (eigenlijk Australisch) commentaar).

Hugo

Laatst bewerkt:
Back