Tamiya MAN tgx 540

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Tamaniac, 19 dec 2015.

1. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    kijk anders eens bij een echte truck.

2. vwforum

vwforum

Lid geworden:
    8 jan 2009
  3. lance03

lance03

Lid geworden:
    16 dec 2004
    Bij een echte truck maakt de schotel 100% contact met de onderkant van de trailer maar wel met een heleboel vet ertussen wat normaliter automatisch word aangevuld. Ik denk dat bij rc de wrijving zo miniem is dat er geen vet nodig is.

4. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    @lance03: Bedankt voor de info. Kom er zonet achter dat zoiets 'the fifth wheel' genoemd wordt, handig om weten als je verder niets met 1:1e trucks hebt.

De kingpin is gemonteerd aan de trailer, nu nog het onderste scharnierplaatje van de schotel zelf maken gezien ik in de bouwkit 2x de bovenste kreeg.

5. QMaverick

QMaverick

Lid geworden:
    4 jul 2010
    Even een hele stomme vraag, maar het is duidelijk dat je dit niet voor het eerst doet, en dat je de bouw behoorlijk goed hebt voorbereid.

Waarom neem je dan toch alle fouten in de stuurinrichting over van de tekeningen???

Je weet van de motor, je weet van de kogellagers, je weet van de versnellingsbak vast in 1, dus dan moet je ook de modificatie voor het sturen toch ook zijn tegengekomen?

Voor het geval van niet...
    Stap 1 De stuurstang tussen de voorwielen moet achter de as komen, niet ervoor, hiervoor kan je van Carson een vervangende stang krijgen voor iets van 8 Euro of zelf wat maken. De voorwielen met alles eraanvast van links naar rechts en rechts naar links en presto, je hebt een truck die al heel wat beter de bocht omgaat...
    Stap 2 De rest van de stuurinrichting weggooien, inclusief de servo saver, en dan de servo, met een normale servo arm, naast of in plaats van de schakel servo monteren.

Dat levert je een goed sturende truck op.

6. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Terechte vraag, waarschijnlijk van iemand met meer truck ervaring dan mezelf.
    Ik lees al even mee in het truck gedeelte, omdat ik graag kijk naar alle bouwsels. Zelf heb ik weinig met trucks, nog nooit eentje gehad (ander rollend materiaal wel...). Een bouwkitje van een rc buggy zag ik niet zitten wegens te simpel, en het merendeel van mijn auto's staat toch meer op de kast dan wat anders.

Lagers heb ik meebesteld uit principe, en omdat de truck niet weer volledig uiteen zou moeten nadien. De motor omdat ik altijd hetzelfde lees, en weet dat ik tussen stoelpoten en tafels wil rijden. Dit zijn nog tamelijk standaard upgrades. Het verbouwen van de stuurinrichting heb ik ook al eens voorbij zien komen (minder), dit is in mijn ogen eerder een modificatie dan een upgrade, en zou ik maar doen als de truck eenmaal klaar is in standaard uitvoering. Het chassis is vlot gegaan (iedereen die ooit met Lego Technic gespeeld heeft...) maar de volledige body moeten nog geschilderd en gemonteerd worden, nog een hele klus, gezien uit veel meer losse onderdelen dan vooraf gedacht. Ik denk dat ik mezelf misschien niet wil voorbijlopen, of het risico lopen dat alles op de lange baan geschoven wordt, en dus eerst een rijdend chassis wil, een testrit blies mij niet van mijn sokken, maar viel ook absoluut niet tegen, dan de volledige body ineen wil. En eenmaal ik dan op het einde van de manual ben, + wat simpele extra's, (wie wil nu geen leds), dan pas, en nu bij deze als eerste op de lijst, upgrades wil uitvoeren zoals bijvoorbeeld de grotere stuuruitslag.

7. Blauwwinde

Blauwwinde

Lid geworden:
    30 aug 2012
    Hallo,

Ook voor mij is de MAN mijn eerste truck maar de stuurstang omdraaien is echt niet moeilijk en wel noodzakelijk om goed de bocht om te komen. Als je het niet doet gaan de wielen wringen doordat het buitenste wiel scherper door de bocht wil dan de binnenste en dat moet net andersom zijn.
    Het vergt ook amper een aanpassing alleen de stuurstang moet wat naar beneden dus met een strukje (verbogen) draadeind m3 uit de bouwmarkt ben je er al.

Succes

8. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Je zegt zelf al dat dit een modificatie is, en dat is het ook: een noodzakelijke modificatie, die al door velen zo wordt uitgevoerd en hierboven nogmaals is beschreven.
    Het dient voor een stuuruitslag van elk van de voorwielen, en niet zozeer om een grotere stuuruitslag te kunnen krijgen; als dat zo is, dan is dat bijvangst.
    Voor een grotere wielinslag moet je al gauw naar een nieuwe vooras, en de veren onder de chassisbalken plaatsen, maar dat is voor velen wel een uitdaging, al is het alleen maar vanwege de gereedschappen/machines die je daarvoor nodig hebt.
    Dus ook mijn advies: doe die stuurmod. nú
    Succes,
    Cor

9. QMaverick

QMaverick

Lid geworden:
    4 jul 2010
  10. Blauwwinde

Blauwwinde

Lid geworden:
    30 aug 2012
    Heb je gelijk in maar dan moet je weer online bestellen en zelf maken is ook leuk en een bouwmarkt is vaak dichtbij.

overigens had ik in 1e instantie de hele stang verlaagd met 2 busjes en een langer boutje, inmiddels heb ik de hele versnellingsbak geëlimineerd en een verstelbare stuurstang (links en rechtsdraad aan de verschillende uiteinden)

Laatst bewerkt: 5 jan 2016
  11. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Dat is natuurlijk wel zo, maar een stukje krimpkous om dat draadeind doet al wonderen.
    Maar mooier is om de standaard spoorstang te gebruiken, en met een verlenging deze wat lager te plaatsen op de beide spoorarmen.
    Cor

Edit: de beste oplossing heeft de arme man al toegepast!!

Laatst bewerkt: 6 jan 2016
  12. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Even rustig heren... ik dacht dat de aanpassing enkel voor een grotere stuuruitslag zorgde, niet ter correctie van de bestaande constructie die eigenlijk net andersom moet. Nu is het mij duidelijk, en uiteraard logisch dat het wiel langs de binnenkant van de bocht, een kleinere cirkel beschrijft, en dus iets scherper moet insturen dan het buitenste voorwiel. Deze 'correctie' (geen upgrade, en geen modificatie dus ;) ) zal ik nog voor de schilderwerken een poging geven, ik leer bij.

13. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Het missende onderdeel 'coupler plate B' (onderste deel van de schotel-scharnier) zelf gefabriceerd met een stukje alu plaat: gezaagd, gevijld, geplooid, geboord, getapt en zwart gespoten:

Met de schotel op zijn plaats vervolgens de Bruder dieplader van een kingpin voorzien: een kunststof busje gemaakt en met een verzonken boutje vastgeschroefd van bovenaf. Geschuurde kunststof ziet er niet uit op de foto, maar heb ondertussen de eerste meters met de truck (chassis), en oplegger kunnen maken. Het aankoppelen gaat prima, enkel de dieplader met zijn kont tegen de muur zetten, anders duw je de paar 100gr van de trailer achteruit nog voor hij aangekoppeld is, sturen en draaien gaat prima, loskoppelen ook.

14. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Met enige tussentijd toch nog de correcte coupler plate (onderkant scharnier) toegestuurd gekregen, deze is dus helemaal origineel.

Met terug een 2-cijferige temperatuur gestart met de schilderwerken aan de cabine:

Eerst alle delen met de groene kant van een afwassponsje van hun glanzend laagje ontdaan:

Daarna alles 'zwevend' vastgeprikt op enkele piepschuim blokken:

Het eerste laagje primer zit erop, prima spuitbus van Tamiya trouwens. Enkel op een vlakke kant van de cabinedeur zijn 2 a 3 stofjes/pluisjes in de primer gekomen, dus daar zal nog een schuurpapiertje moeten passeren.
    Over de kleur ben ik nog niet uit, heb nog een nieuwe spuitbus geel en blauw 'liggen'. Blauw wordt het waarschijnlijk niet, dat vind ik niet zo realistisch, over geel denk ik eens na.

15. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Ziezo: waar nodig de pluisjes met P1000 weggeschuurd, waar nodig een 2e laagje primer gegeven, en waar nodig de binnenkant van enkele onderdelen (sideskirts, dakspoiler, ...) ook van een laagje primer voorzien:

Naast blauw en geel heb ik ook nog wit staan, ... ik slaap er eens een nachtje over ;).

16. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Je gaat lekker Tamaniac. Het gaat om het plezier dat je er in hebt :)

17. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Jazeker, ik zag er eigenlijk wat tegenop, maar ben blij dat ik de cabine weer heb bovengehaald.
    Ben net terug van een kleurtje te halen, de felle kleuren vond ik nogal 'speelgoed', dus het is een 'saaie/neutrale' ;) ral 1019 geworden, denk wel dat dit lichte kleurtje mooi zal uitkomen met zwarte raamlijsten enzo...

18. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Vandaag gestart met de kleur:

Onderdelen die enkel langs de buitenkant zichtbaar zijn hebben al 2 laagjes gekregen, denk dat dit voldoende moet zijn:

Onderdelen waarvan ook de binnenkant zichtbaar is, zijn eerst langs de binnenkant gespoten (mocht de nevel van de spuitbeurt langs de buitenkant op plaatsen een mat effect geven op de andere kant, dan is dit slechts de binnenkant, dus kan minder kwaad), en hebben daarna al 1 laagje gekregen aan de buitenkant.

Benieuwd wat het resultaat in daglicht zal zijn eenmaal de cabine samenzit, spannend!

Update:
    Ziezo, hier en daar nog een body-line (groefjes rond bv. de deuren) die wit zag, dus daar nog een een laagje verf over. De onderdelen zijn nog nu nog klevend, straks nog een laatste visuele check als alles gedekt is, en dan voor de zekerheid laten drogen/uitharden tot volgend weekend. Dan kan de bouwdoos met de resterende schroefjes, ... weer bovengehaald worden om de cabine te monteren.

De kleur doet met opeens denken aan dit:
    Voorlopig wordt het nog altijd een 'normale' civiele truck, maar heb dus nog mogelijkheden in overschot mocht ik er ooit meer mee willen doen.

Laatst bewerkt: 16 mei 2016
    peter 55, RCjeffrey en Richard-Woerden vinden dit leuk.
  19. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    En... klaar!
    Kleur is wat donkerder dan op de foto, maar wel helemaal identiek aan de dop van de spuitbus (durft anders wel eens een tintje te verschillen naargelang de ondergrond heb ik de indruk). Heb nog 1 of 2 stofjes/puntjes in de lak gevonden, maar laat dit voorlopig zo, een stofje uit de matte grondlaag schuren was geen probleem, (heb verder mijn best gedaan om dunne laagjes te spuiten, dus heb nergens druipers) dus laat het zo. Ben er best tevreden mee.

Laatst bewerkt: 16 mei 2016
    peter 55 en bvdh vinden dit leuk.
  20. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Een plezierig gevoel en een lach tijdens de bouw maken de pret des te groter :)

Deel Deze Pagina