TAM-5 PROJECT

Goh..al weer af en vanavond eens kijken of ik de carbs er in kan krijgen..aan een 4 1/2" slang..wel vastzetten..mogelijk een servo er bij..en natuurlijk de regelnaald naar de buitenkant laten steken. En het filter tussen de tank en de carb zien te krijgen.

Zoiets dus:

1750163880957.png

Frame, motor en ingewanden van beide kisten gereed...

20250618_164215.jpg

20250618_164223.jpg

Meer komt er niet in..

20250618_164240.jpg

Gas regeling!!!!

Er komt er nog een schot tussen het servo/filter/carb en de ontstekings unit....

20250618_164246.jpg

Bekleden kan starten..dwz..eerst vrijdag richting Ede voor 10 dagen vakantie en natuurlijk de Midsummer meeting.

Bijlagen

• 20250618_164240.jpg
    20250618_164240.jpg
    200,4 KB · Weergaven: 4
Henk, de timing voor de ontsteking is 28º BDC. Brutus heeft een zeer interessant topic over de ombouw naar benzine: Test: Methanolmotor op benzine. Heb er zelf ook al een paar omgebouwd en dat gaat prima! Hij stelt de ontsteking zo af: (gekopieerd van zijn topic):
Ik gebruik die timingschijf zelden of nooit, ik geef er de voorkeur aan permanente merken op de propmeenemer te zetten. Dan kan ik indien nodig met de strobo afstellen.

Die timingschijf heeft een gat wat je zorgvuldig op maat van je krukas moet maken (en dus daarna niet bruikbaar is voor motoren met andere asmaten) en je moet je propeller demonteren, die schijf uitlijnen op TDC, etc etc etc....

Ik time zoveel motoren, dat het voor mij makkelijker is om de propmeenemer te merken. Da's heel simpel, meer dan een schuifmaat en een rekenmachine heb je er niet voor nodig. Het merkje voor top kun je op iedere willekeurige plaats zetten: draai de zuiger in top, en zet op een willekeurige (maar handig gekozen) plek een merkje op lagerhuis en propmeenemer.
Nu meet je de diameter van de propmeenemer, vermenigvuldigt dat met 0,2419 en die maat zet je tussen de schuifmaat, en je merkt 28 graden voor top af (wel opletten dat je niet 28 graden NA top per ongeluk afmerkt). Klaar, en nooit weer gedoe.

Ik heb een 4 s nimh achterin gelegd..dus net achter de tanks..en dan moet er 350 gr in de staart..bv net voor het stabilo...om het zwp goed te krijgen..

Dus accu..gps..gelijkrichter..alles zou ver achterin moeten om die 350 gr naar beneden te krijgen.

Maar eens beginnen met een zware buffer accu?

Zit er verschil in hoeveel stroom je kunt halen uit een 2200 mah lipo bedoeld voor e motor..dus zo,n dikke...en een 2200 mah 4....5 s penlight pakket??

Of is dat gelijk bij stroomafname door de ontsteking en enkele servo's.

Jongens..zie mijn vraag over bufferaccu 3 posten hier boven.

Rick..wat weegt de omvormer?

Rene wat weegt het totale gps gebeuren en wat weegt de bufferaccu?

Alles gaat dus achterin komen ivm zwp problemen. Daar is nu een ruim compartiment gemaakt voor het eea.

De org TAM's hadden dat ook maar iets verder naar voren.

Hoe daar het zwp goed kon liggen is me een raadsel...mogelijk zat daar ook lood in de staart.

Een schatting van het leeggewicht...3000 gr tegen 2700 org.

Die kisten waren wel zeer licht gebouwd.

Maar ons startgewicht zal wat lager uitvallen dan org..vanwege 1400 gram brandstof ipv 2200 gram

Zet geen zoden aan de dijk..doe er maar wat lood bij..
En dat meen ik

Jongens..hebben jullie nog iets lood over?

Ik ben er door.

Zal iets van 200 gram per kist gaan worden

Zo ja..neem svp wat mee naar de mid summer.

In onze groepsconversatie hebben we afgesproken dat we de rest van 2025 uittrekken voor het testen (met schuimkissies) van de in aanbouw zijnde GPS systemen. Dus dit jaar gaan we uitsluitend manueel sturen.

Rick en René:
Ivm het goed leggen van het zwp (op 185 mm vanaf de voorlijst) heb ik bijna achterin de romp een ruim compartiment gemaakt met triplex wanden.
In de org kist zat ook het eea achter de vleugel...hier te zien ( het witte deksel tussen vleugel en stab). Ik heb het compartiment nog 1 "vak" verder naar achter gezet en 2 x zo groot gemaakt ( dus over 2 vakken lengte).

1750936312000.png

De generator is dus goed voor een 3S buffer accu en aangezien er toch gewicht achterin moet wil ik er een 3S 2200 in zetten van forse afmetingen ( een 30-60 C type).

Schakelaar stel ik voor om achterwege te laten en de voeding via een BEC op de ontvanger aan te sluiten.

Gelijkrichter en RX komen ook in dat compartiment en dan zal er nog iets van 200 gram lood in moeten wat in 2 compartimenten in het stabilo gaat komen.

Wat voor een BEC moeten we gebruiken?? Hebben jullie een (Aliexpress?) linkje voor me??? Of is de uitgang van de gelijkrichter al 5,2 Volt?

Ik zie 3 aansluitingen aan de gelijkrichter.

De stekker met 3 snoeren aan de generator en de rest?

De stekker met 2 snoeren aan de buffer accu en de 2 losse draden naar de BEC cq naar de Rx (indien die al 5,2 V afgeeft en zolang de GPS /Speedy Bee unit er nog niet in zit).

1750936955077.png

Henk, je beschrijving van de aansluitingen is correct.
Ik heb nog een passende UBEC liggen, die kan ik wel naar je opsturen.

UBEC.jpg

De draden van de generator naar de gelijkrichter zijn mogelijk aan de korte kant. Die kan ik half augustus wel verlengen, als het eerder moet is dat een taak voor een ander.

De UBEC..gaarne!! Zullen we (jij) de schakelaar er tussen uit halen? (zwakste schakel in de ketting) En op 6 Volt met de jumper?
Aan de ingang hoeft geen stekker..komt rechtstreeks aan de uitgang van de gelijkrichter en zet svp een JR aan de Rx kant (snoer naar de Rx..100 mm is meer dan voldoende).

Verlengkabel tussen generator en gelijkrichter..ik soldeer wel een verlenging tussen de gelijkrichter en de 3 poot stekker die er aan zit.

Bij de volgende zal ik de maat opgeven hoever eea uit elkaar zit, en we moeten het ook eens over ontstorings magneten hebben. Het is ongeveer 1 meter van de Rx naar het gas servo en iets van 1,5 meter naar de rol servo's.

Back