tailwag na crash.

Ik ga dan maar eens eerst mijn staart meganische goed zetten. Vervolgens de resolutie optimaliseren.

Maar ik moet ook nog de vibratie eruit halen. Want ook dat zit hem nog ergend in.

alleen merk je een foute afstelling bij een schaalheli minder vlot

Weet ik niet.... een schaalheli vlieg je meestal in rate mode.... daar valt denk ik, méér aan af te stellen dan aan HH....

Daar hebben Revo, throttle en pitchcurve heel grote invloed op elkaar, en soms stel je afwijkingen in de staart niet bij met een andere revo-curve, omdat dat domweg niet gaat, maar met andere pitch,- danwel throttle curve....
(dit, omdat alle knikpunten van de curves op hetzelfde stickpunt liggen. Je moet dan soms zorgen dat je "nét naast de knik" vliegt, en met de steilheid van de diverse krommen de boel vloeiend maken....)

Ik wil wel een "leeg" geheugen aanmaken voor een van mijn heli's, mag je het komen proberen ;)

Groet, Bert

Ik ga dan maar eens eerst mijn staart meganische goed zetten. Vervolgens de resolutie optimaliseren.

Ja, maar dat had je sowiso moeten doen, vóórdat de heli voor het eerst de lucht in ging....

Dus dat is altijd een verstandig idee :D

Groet, Bert

Ja maar nu komt het (A)

Toen ik hem gebouwd had en mijn maiden had ben ik begonnen met in normal mode te hoveren. en raad eens toen bleef hij recht hangen. Daarna heb ik mijn beast x wel nog aangepast. Maaaar maganiche aan de staart is niets vervangen of veranderd, nu na de crash is in een hover de heli met de klok mee gaan draaien.

Maarja inmiddels vlieg ik nu ook in governor en niet meer op een trotle curve. Dus ik moet denk ik eens alles weer naar de basic zetten en vanuit daar mijn stappen weer gaan ondernemen.

iedereen doet het beter de 2e keer......
Maar je zegt het wel goed. Er zijn zaken veranderd, waaronder hoogstwaarschijnlijk je toerental.
Dus check even met je huidige vlieginstellingen hoe de afstelling is in Normal mode met JOUW nieuwe vlieg-toerental.

Vergeet nie tdat een gyro eigenlijk uit 2 dingen bestaat, hh en normal
Dat zijn gewoon 2 aparte regellussen, dus het kan zijn dat een heli in normal zich gewoon af laat stellen, terwijl hij op hh gekke dingen gaat doen

Heeft wat te maken met dt hh eigenlijk zijn eigen positie controleert en corrigeerd, trilling gooit dit deel in de war

@bert:
Als je voor de volle 100 % goed gaat, kan een schaalheli moeilijker zijn..
Zeker als het systeem continu tegen zijn grenzen zit
Maar de beginner zal door de massatraagheid etc niet zo gek snel doorhebben of de gain nu een 10 punten fout zit of niet..

De pod boom voel je dit gewoon een stuk vlotter, ALS deze in de basis verder goed is ingesteld (dus de weg via de normal mode)

Ga je revo en alle andere varianten erbij betrekken, wordt het afstellen van de staart idd een uitdaging ;-)
Zo heb ik hier een 250 die gewoon niet lekker wil sturen, of hij heeft tailwag, of hunt, of hij klapt er gewoon uit
Alle mechanische instellingen heb ik al gehad, staartbladen al veranderd voor andere maten, in de zender al vanalles aangepast, via de gyro vanalles geprobeert...

Als ik dan de jouwe probeer in te stellen, mag jij die van mij proberen :mrgreen:

@bert:
Als je voor de volle 100 % goed gaat, kan een schaalheli moeilijker zijn..
Zeker als het systeem continu tegen zijn grenzen zit
Maar de beginner zal door de massatraagheid etc niet zo gek snel doorhebben of de gain nu een 10 punten fout zit of niet..

De pod boom voel je dit gewoon een stuk vlotter, ALS deze in de basis verder goed is ingesteld (dus de weg via de normal mode)

Ga je revo en alle andere varianten erbij betrekken, wordt het afstellen van de staart idd een uitdaging ;-)
Zo heb ik hier een 250 die gewoon niet lekker wil sturen, of hij heeft tailwag, of hunt, of hij klapt er gewoon uit
Alle mechanische instellingen heb ik al gehad, staartbladen al veranderd voor andere maten, in de zender al vanalles aangepast, via de gyro vanalles geprobeert...

Als ik dan de jouwe probeer in te stellen, mag jij die van mij proberen :mrgreen:

Sterker nog: Gain HOEF je in ratemode helemaal niet zo precies in te stellen: die hoeft hooguit een "acceptabele" demping te verzorgen. Daar heeft "tegen de grenzen aan zitten" verder niks mee te maken.
Het strak houden van de staart doe je puur door het zo goed mogelijk compenseren.

De filosofie erachter is 180 graden omgedraaid aan HH: bij HH regelt de gyro domweg ALLES weg, en daardoor mag je niet trimmen, geen Revo-curve instellen of wat dan ook wat de staart beínvloed. Het maakt het dus bitter weinig uit wat je voor de rest doet; je kunt het gedrag aan de staart niet beïnvloeden door throttle of pitch curve te veranderen, hooguit de mechanische afstelling kan nog uitkomst bieden.
Bij Rate gyro daarentegen dempt de gyro alleen maar, en iedere verstoring die je kunt wegnemen, hoeft dus ook niet gedempt te worden.
Dus door curves goed af te stellen en de heli zo goed mogelijk te compenseren kun je de staart dusdanig "temmen" dat de gyro nauwelijks werk heeft, en de gain dus ook niet kritisch is, maar je toch een relatief loeistrakke staart hebt. Je moet alleen wel zélf sturen....

Het is overigens heel goed mogelijk dat die 250 in combinatie met de gyro die er in zit, niet af te stellen vált.... Kun je weinig aan doen, behalve andere combinaties gyro/servo proberen.

Groet, Bert

Tot die conclusie was ik ook al gekomen...

Heb alleen geen ander type/merk gyro liggen...
Wel een 401, maar ik heb gewoon domweg even geen zin om daar weer ergens een plaats voor op te zoeken ergens op het frame.

Nah vandaag weer onderdelen die binnen komen (A)

tailgear.
tailblade grips lagers.
main rotor holder.
TT lagers. ( ga proberen er 2 te plaatsen in de staart )
Tailblades.

Als ik dat vervangen heb, heb ik het volgende vervangen:
Main blades.
Mainbladegrip lagers.
Spindle
main shaft
mainshaft lagers
Staartbuis
Boomsupport
Staat tandwielen ( inc. de tail shaft )
tailbladegrip lagers.
Tailblades.
Torque tube.
Hub.
Tailgear ( gear op de main shaft die de staart aan drijft )

Hopelijk is dan de vibratie weg, en kan ik dan eens uitzoeken wat de tailwag nog creeërd, of misschien is die daarmee ook weg.

Nah een extra TT lager en nieuwe tailblades bieden de oplossing voor de wag in de staart :) Heb nu via de handleiding 3cm uit het midden een vastgelijmd lager en tussen dat punt en einde staart zit nu ook een lager, alleen niet gelijmd.

Nu zie ik mijn vin nog heel licht vibreren. Dat nog even zien te fiksen.

Hey neef, je bent flink actief hier zie ik. Hoe ging t gister? Alles goed nu? Walter en ik zijn vanmiddag trouwens niet bij Jupiter, weer is te slecht :(.

Heey neef,

Geen tailwag meer wel nog een vibratie in de vin, maar zaterdag om 21:10 komt de tnt nog eens aanzeilen met mijn tailbladegrip lagers, die moet ik dus nog plaatsen want ik merk speling in de staart. Gister middag ondanks de wind toch nog gevlogen. Vooral bezig geweest om van een tail in hover te rollen naar een tailin inverted hover.

Klinkt basic maar dat moet ik toch maar eens eerst 100% onder de knie krijgen. Bedoel een hurican lukt me wel maar dan steeds als ik hem van 1 positie aanleg en dan is het een kwestie van het rondje rond maken en licht corrigeren. Maar dan lukt het ook beter om hem van anderen orrientaties te doen :)

Hehe ff offtopic maargoed.

Heli zal van de week dan wel weer 100% zijn :)

Trilling in de staart is vaak iets in de staart, dus idd lagers of bladen uit balans

Back