Beste allemaal.
hier mn eerste bouwverslagje. een kleintje weliswaar, maar hopelijk toch een leuk topic over iemand die z'n hobby weer oppakt.
Ik weet dat er al genoeg kleine topics over de swift 2 zijn, maar hopelijk kunnen we alle vragen en informatie hier bundelen zodat er voor andere mensen genoeg te vinden is over deze toch wel heel populaire wing.
Gister kreeg ik het pakketje binnen, een swift 2, en een lama v4. ook heel leuk, maar daar gaat dit nu niet over.
Zag er allemaal goed uit en overzichtelijk en netjes verpakt(kan ook niet anders, bestaat werkelijk uit helemaal niks!)
En dan zoals iedereen alles netjes neerleggen om te kijken of alles heel is en of er niks ontbreekt! heerlijk om een nieuw vliegtuig binnen te hebben!
zo te zien op het eerste gezicht past alles netjes in elkaar en hoeft er niks gedaan te worden qua vervormen van de vleugel. Ik heb helemaaal geen zin om de beschrijving te lezen aangezien ik wel snap hoe t allemaal zit. zo moeilijk is t ook weer niet!
nog even 't zakje bekijken:
Toch nog maar even de beschrijving erbij gepakt voordat ik de 2 vleugelhelften aan elkaar lijm.
zo dus:
Oh trouwens!! helemaal de setup vergeten "voor te stellen"
ik ga gebruiken:
Graupner MX12
R700 ontvanger
2 x hitec IQ-110 met metalen servoarmpje
HiModel 11,1V 1700mAh 12C continue (20.4A), 18C peak (30.6A)
BMI Spitz 10, KV 1025, 55 gram
BMI C-25, 25 - 30 A regelaar
8 x 6 prop.
Dan begint het lijmen van de twee vleugelhelften.
Het ging heel makkelijk, 5 minuten epoxy deed de zaak goed en houd de verbinding heel stijf. op die naad zal de vleugel nooit maar dan ook NOOIT breken.
Dan nu, niet dat het veel uitmaakt. even alle randjes en haakjes van de motorsteun eraf vijlen. Gewoon voor het gevoel, dat ik iedergeval nog mn best doe om het een beetje mooi te maken!
Motor past precies... heb alleen geen schroefjes meer die lang genoeg zijn, wel hele lange, maar die passen niet!!!!!
dan maar de dremel tegen de te lange schroeven..
mooi motortje.... ps. let niet op de moertjes die nog op de schroeven zitten, die gaan er zo af. Had alleen geen goed tangetje om de schroefjes vast te houden zodat de dremel z'n werk kon doen..
lijm mengen..
Het motorschotje past erg gemakkelijk in elkaar. Helaas zit niet alles klem wanneer je 'm in elkaar schuift. 't lijkt net alsof de zijkantjes niet helemaal goed zijn opgemeten. t kan er strakker in, maar dan passen de uitsteekseltjes niet in de voorgeboorde gaatjes van het middenstuk.. Met wat epoxy krijg je het toch best stevig...
En zo zit de motor erop!
helaas nu geen tijd meer om te bouwen(als je dit bouwen kunt noemen..)
morgen kijken of ik de rest af kan krijgen.
Groetjes!
EDIT ------ DEEL 2 BOUWVERSLAG SWIFT 2 ------
zo, de motor zat erop. even eraf gehaald zodat de motorsteun wat lichter werd en zo beter vastgelijmd kon worden. Ook weer met epoxy.
Het schijnt beter te zijn om dit met andere lijm te doen. Ik heb verder meer ervarin met epoxy en heb geen zin om weer lang te wachten tot ik nieuwe lijm besteld en geleverd krijg. Ik woon niet bij een modelbouwwinkel in de buurt. Vandaar dat ik eigenwijs doe, wanneer je de swift zelf maakt kun je het beste even zoeken of er misschien betere lijmen zijn voor dit soort materie.
Hier is de motorsteun gemonteerd. let hierbij op dat de motor precies in het midden en met een rechte hoek op het vliegtuig wordt gemonteerd. Als de steun eenmaal is vastgelijmt is dit moeilijk af te stellen. eventueel kun je nog spelen met een wig of een ringetjes tussen de schroefjes. Maar hier wordt het uiteraard niet beter door..
nog even een shot van de onderkant.
dan begin ik nu met de servo's, eerst erop leggen om te kijken wat de beste "opstelling" is.
volgens mij gaat dat precies passen, zonder de steuntjes meegerekend.
Ik maak een klein sneetje waar de steuntjes in komen te vallen. ga het niet helemaal uithollen dat de servo er makkelijk invalt. Als je gewoon een klein sneetje maakt is dat voldoende, zo kun je m er indrukken en zit de servo lekker klem. Eerst wilde ik de "wandjes" van het servo "hokje" insmeren met epoxy om meer stevigheid te krijgen. Volgens mij is dat niet nodig. de servo zit behoorlijk strak in het EPP gedrukt.
dat kun je hier zien:
Voor goeie aerodinamica maak ik ondiepe sneetjes in het EPP. Hier lopen de servo kabels doorheen, waarvan er 1 overigens te kort is..
Nu eerst even het ontvanger "hokje" wat ruimer maken zodat ik daarna kan meten hoeveel langer de servo kabel moet worden. Het uithollen van dit hokje doe ik eerst met een mesje. Ik snij de randen alvast. De onderkant is lastig snijden, dus daar begin ik niet aan. Wanneer ik het hokje heb afgebakend met sneetjes pak ik een pincet. Met die pincet haal ik stukje bij beetje EPP weg. Door de sneetjes kun je niet uitschieten en zal je het gat niet ruimer maken dan nodig. Pas alleen op bij de onderkant. Ik ga niet door tot hij diep genoeg is, ik stop bij 2mm voordat het ruim genoeg is. de 2mm aan de onderkant haal ik weg met een heel heet metaaltje(in dit geval een bijteltje die bot is) gewoon even verwarmen met een aansteker en het EPP schroeit makkelijk weg. doordat het smelt krijg je een hard laagje wat het meteen weer verstevigt en mooi "afwerkt".
Lang leve de krimpkous.. stevig, netjes afgewerkt en veel veiliger dan isolatietape.
Alles past makkelijk zonder veel kabel over te hebben.
De antenne laat ik meestal buiten het vliegtuigje lopen, deze keer koos ik ervoor om hem helemaal in de vleugel te verwerken, ziet er netjes uit. Ik vlieg er toch niet SUPER ver mee weg, zorg er voor dat als je dit doet dat je wel zo veel mogelijk rechte stukken antenne laat lopen en niet langs elkaar, kriskras of in een knotje froemelen.
nu even een klein overzichts fototje.
Ik kwam er trouwens achter dat bij het hardware pakketje ook schroeven zaten voor de motor. ik stop ze nu in mn voorraad doosje, misschien komen ze nog van pas. Ik haal er dingetjes uit om de stuurstangen te bevestigen aan de servo's deze kun je op de volgende foto goed zien..
en deze ook even voorpassen
deze foto is heel onduidelijk, je kunt, als je goed kijkt het witte buisje zien om de stuurstang heen, deze lijm je vast aan de wing, op een stragetische plek. probeer eerst even te voelen wat het beste is en waar je hem het beste kunt vastlijmen.
tot zover even, ik ga nu weer verder bouwen. hij is natuurlijk al bijna klaar. wanneer hij af is, weeg ik hoeveel gewicht er nog in de neus moet, hier stem ik mn accu's op af. gelukkig heb ik nog wel wat aan de 1700 mAh lipo's die gebruik ik dan wel weer voor een nieuw project. Haha, wat een leuke smoes om NOG een nieuw vliegtuig te kopen
groetjes!
hier mn eerste bouwverslagje. een kleintje weliswaar, maar hopelijk toch een leuk topic over iemand die z'n hobby weer oppakt.
Ik weet dat er al genoeg kleine topics over de swift 2 zijn, maar hopelijk kunnen we alle vragen en informatie hier bundelen zodat er voor andere mensen genoeg te vinden is over deze toch wel heel populaire wing.
Gister kreeg ik het pakketje binnen, een swift 2, en een lama v4. ook heel leuk, maar daar gaat dit nu niet over.
Zag er allemaal goed uit en overzichtelijk en netjes verpakt(kan ook niet anders, bestaat werkelijk uit helemaal niks!)
En dan zoals iedereen alles netjes neerleggen om te kijken of alles heel is en of er niks ontbreekt! heerlijk om een nieuw vliegtuig binnen te hebben!
zo te zien op het eerste gezicht past alles netjes in elkaar en hoeft er niks gedaan te worden qua vervormen van de vleugel. Ik heb helemaaal geen zin om de beschrijving te lezen aangezien ik wel snap hoe t allemaal zit. zo moeilijk is t ook weer niet!
nog even 't zakje bekijken:
Toch nog maar even de beschrijving erbij gepakt voordat ik de 2 vleugelhelften aan elkaar lijm.
zo dus:
Oh trouwens!! helemaal de setup vergeten "voor te stellen"
ik ga gebruiken:
Graupner MX12
R700 ontvanger
2 x hitec IQ-110 met metalen servoarmpje
HiModel 11,1V 1700mAh 12C continue (20.4A), 18C peak (30.6A)
BMI Spitz 10, KV 1025, 55 gram
BMI C-25, 25 - 30 A regelaar
8 x 6 prop.
Dan begint het lijmen van de twee vleugelhelften.
Het ging heel makkelijk, 5 minuten epoxy deed de zaak goed en houd de verbinding heel stijf. op die naad zal de vleugel nooit maar dan ook NOOIT breken.
Dan nu, niet dat het veel uitmaakt. even alle randjes en haakjes van de motorsteun eraf vijlen. Gewoon voor het gevoel, dat ik iedergeval nog mn best doe om het een beetje mooi te maken!
Motor past precies... heb alleen geen schroefjes meer die lang genoeg zijn, wel hele lange, maar die passen niet!!!!!
dan maar de dremel tegen de te lange schroeven..
mooi motortje.... ps. let niet op de moertjes die nog op de schroeven zitten, die gaan er zo af. Had alleen geen goed tangetje om de schroefjes vast te houden zodat de dremel z'n werk kon doen..
lijm mengen..
Het motorschotje past erg gemakkelijk in elkaar. Helaas zit niet alles klem wanneer je 'm in elkaar schuift. 't lijkt net alsof de zijkantjes niet helemaal goed zijn opgemeten. t kan er strakker in, maar dan passen de uitsteekseltjes niet in de voorgeboorde gaatjes van het middenstuk.. Met wat epoxy krijg je het toch best stevig...
En zo zit de motor erop!
helaas nu geen tijd meer om te bouwen(als je dit bouwen kunt noemen..)
morgen kijken of ik de rest af kan krijgen.
Groetjes!
EDIT ------ DEEL 2 BOUWVERSLAG SWIFT 2 ------
zo, de motor zat erop. even eraf gehaald zodat de motorsteun wat lichter werd en zo beter vastgelijmd kon worden. Ook weer met epoxy.
Het schijnt beter te zijn om dit met andere lijm te doen. Ik heb verder meer ervarin met epoxy en heb geen zin om weer lang te wachten tot ik nieuwe lijm besteld en geleverd krijg. Ik woon niet bij een modelbouwwinkel in de buurt. Vandaar dat ik eigenwijs doe, wanneer je de swift zelf maakt kun je het beste even zoeken of er misschien betere lijmen zijn voor dit soort materie.
Hier is de motorsteun gemonteerd. let hierbij op dat de motor precies in het midden en met een rechte hoek op het vliegtuig wordt gemonteerd. Als de steun eenmaal is vastgelijmt is dit moeilijk af te stellen. eventueel kun je nog spelen met een wig of een ringetjes tussen de schroefjes. Maar hier wordt het uiteraard niet beter door..
nog even een shot van de onderkant.
dan begin ik nu met de servo's, eerst erop leggen om te kijken wat de beste "opstelling" is.
volgens mij gaat dat precies passen, zonder de steuntjes meegerekend.
Ik maak een klein sneetje waar de steuntjes in komen te vallen. ga het niet helemaal uithollen dat de servo er makkelijk invalt. Als je gewoon een klein sneetje maakt is dat voldoende, zo kun je m er indrukken en zit de servo lekker klem. Eerst wilde ik de "wandjes" van het servo "hokje" insmeren met epoxy om meer stevigheid te krijgen. Volgens mij is dat niet nodig. de servo zit behoorlijk strak in het EPP gedrukt.
dat kun je hier zien:
Voor goeie aerodinamica maak ik ondiepe sneetjes in het EPP. Hier lopen de servo kabels doorheen, waarvan er 1 overigens te kort is..
Nu eerst even het ontvanger "hokje" wat ruimer maken zodat ik daarna kan meten hoeveel langer de servo kabel moet worden. Het uithollen van dit hokje doe ik eerst met een mesje. Ik snij de randen alvast. De onderkant is lastig snijden, dus daar begin ik niet aan. Wanneer ik het hokje heb afgebakend met sneetjes pak ik een pincet. Met die pincet haal ik stukje bij beetje EPP weg. Door de sneetjes kun je niet uitschieten en zal je het gat niet ruimer maken dan nodig. Pas alleen op bij de onderkant. Ik ga niet door tot hij diep genoeg is, ik stop bij 2mm voordat het ruim genoeg is. de 2mm aan de onderkant haal ik weg met een heel heet metaaltje(in dit geval een bijteltje die bot is) gewoon even verwarmen met een aansteker en het EPP schroeit makkelijk weg. doordat het smelt krijg je een hard laagje wat het meteen weer verstevigt en mooi "afwerkt".
Lang leve de krimpkous.. stevig, netjes afgewerkt en veel veiliger dan isolatietape.
Alles past makkelijk zonder veel kabel over te hebben.
De antenne laat ik meestal buiten het vliegtuigje lopen, deze keer koos ik ervoor om hem helemaal in de vleugel te verwerken, ziet er netjes uit. Ik vlieg er toch niet SUPER ver mee weg, zorg er voor dat als je dit doet dat je wel zo veel mogelijk rechte stukken antenne laat lopen en niet langs elkaar, kriskras of in een knotje froemelen.
nu even een klein overzichts fototje.
Ik kwam er trouwens achter dat bij het hardware pakketje ook schroeven zaten voor de motor. ik stop ze nu in mn voorraad doosje, misschien komen ze nog van pas. Ik haal er dingetjes uit om de stuurstangen te bevestigen aan de servo's deze kun je op de volgende foto goed zien..
en deze ook even voorpassen
deze foto is heel onduidelijk, je kunt, als je goed kijkt het witte buisje zien om de stuurstang heen, deze lijm je vast aan de wing, op een stragetische plek. probeer eerst even te voelen wat het beste is en waar je hem het beste kunt vastlijmen.
tot zover even, ik ga nu weer verder bouwen. hij is natuurlijk al bijna klaar. wanneer hij af is, weeg ik hoeveel gewicht er nog in de neus moet, hier stem ik mn accu's op af. gelukkig heb ik nog wel wat aan de 1700 mAh lipo's die gebruik ik dan wel weer voor een nieuw project. Haha, wat een leuke smoes om NOG een nieuw vliegtuig te kopen

groetjes!