Svenson Westerly cadeau! nu weer luchtklaar maken....

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door DHG500, 13 jul 2010.

1. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Biezenplakkerij? Laat snel los met dat brandstoffen geklieder....
    Spuiten wordt ook niks... laat ook los en 2k lak is prijzig... tenzij je een potje lak-restant hebt...

Biezen kan je zelf snijden uit Oracover... maar om ook dat loepstrak vast te strijken ben je wel even zoet. Zit het eenmaal netjes... vervormt het toch weer bij onderhoud van de folie...

Redelijk goed plakkend en brandstofbestendig is de automotive beletterings vinyl. Die is ook elastisch... maar kleeft zeer goed... zeker als je een premium kwaliteit gebruikt.
    Rechte stukken langs lange stalen lat snijden,en daarna handig wezen...
    De bochtjes? Langs een kromme lineaal uit die autofolie. Gebruik makend van een tekenmal/sjabloon, verkrijgbaar bij de tekenwinkel.
    Daar betaal je je tegenwoordig blauw aan. Had laatst weer een een nieuwe tekenhaak nodig. Onnodig duur... geen hond die het meer koopt... de de helft van de fabrieken is ter ziele.... denk ik...

2. DHG500

DHG500

Lid geworden:
    29 dec 2009
    ....kortom, lekker achterwege laten op mijn eerste trainer :yes:

In de toekomst kan het altijd nog, als de tigste crashreparatie heeft plaatsgevonden.
    De boogmallen kan ik via mijn werk probleemloos over beschikken. Heb er zelf ook nog wel een ergens op zolder dus bedankt voor de tip!

3. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Neee... je gaat met de Westerly niet crashen :yes:
    Ongeplande landingen daargelaten...

4. DHG500

DHG500

Lid geworden:
    29 dec 2009
    definieer landing svp :rolleyes:

5. DHG500

DHG500

Lid geworden:
    29 dec 2009
    Zo, net voor de vakantie de Westerly meegenomen naar de beoogde club (Nimbus, Bemmel) en daar positieve reacties gekregen. Heb me inmiddels aangemeld bij de club en opgegeven voor lessen. Ben benieuwd.
    In afwachting bezig met wat fijnafstelling (neutraal afstellen van de stuurvlakken door in-/uitschroeven van de quicklinks met zender/ontvanger aan en servo's in neutraalstand) zodat naar ik hoop minimaal bijgetrimd hoeft te worden. Helaas heeft de plaatselijke ijzerboer geen passende borgmoertjes meer voor de quicklinks. Even zoeken dus komende week.
    Ook nog een raampje opnieuw vastlijmen en enkele stukjes Oracover nastrijken en dan kan'ie de lucht in (na safetycheck door ervaren clublid en motorafstelling).

Kan niet wachten......

Laatst bewerkt: 14 aug 2011
  6. DHG500

DHG500

Lid geworden:
    29 dec 2009
    Zo, nu ik heb me aangemeld bij Nimbus (voor mij vlak om de hoek) heb ik de Westerly daar voor een eerste beoordeling neergelegd. Daaruit kwamen nog enkele te verbeteren zaken naar voren: sidethrust en domping instellen, accu herpositioneren en vastleggen, antennekabel verleggen en laatste check op gassturing (minimaal ook echt gas helemaal dicht (stationair via trimschuifje instellen) en maximaal ook echt gas helemaal open).
    Ook de zender (Graupner/JR MC-15) voor dit toestel ingesteld, kanaalbezetting toegekend en alvast hier en daar wat expo ingesteld. Voor de stuurvlakken de neutraalstelling fijngetrimd.

Tot slot ook nog mijn startbox in orde gemaakt, nieuwe accu, nieuwe stekkers aan startmotor en gloeiplugmodulator. Helaas brandt bij het testen het motortje van het brandstofpompje (oude ruitensproeiermotor ;)) door. Daar even wat anders voor regelen....

Als het weer donderdagmiddag wat wil meewerken kan ik eens kijken of er ervaren clubleden op het veld zijn die de Westerly willen helpen afstellen op de motor en daarna eens willen kijken of het (nog) vliegen wil. Mag ik dat een re-maiden noemen? :grin:

7. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Ben benieuwd man, Leuk! Ik hoor graag hoe het ging....

8. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Veel succes bij je eerste vlucht :)

9. DHG500

DHG500

Lid geworden:
    29 dec 2009
    M'n agenda loopt vandaag iets anders dan gepland waardoor een ritje naar het veld er niet in zit, helaas.
    Wel is het gelukt om thuis alle laatste puntjes op de 'i' te zetten én de motor te starten. Bij gas dicht en gastrimschuif dicht gaat de motor direct uit en met de gastrimschuif kan ik mooi stationair instellen. Bij ingesteld stationair en gasknuppel volledig naar voren is ook gas helemaal open.

Volgende stap (komend weekeinde?!) dan toch echt een clublid vragen of hij/zij de Westerly de lucht in wil sturen. Yes!

10. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Heeft je westerly nu inmiddels al gevlogen??

11. DHG500

DHG500

Lid geworden:
    29 dec 2009
    Nope, zuigt valse lucht aan benzineslang. Motor valt steeds uit. Passende klemmetjes zijn in bestelling. Ben onderhand wel klaar met afwerken, wil vliegen maar krijg de motor zo niet goed aan het lopen.

Tie-wraps vervormen de slang teveel en werken daardoor eerder tegen en zonder enige klemming komt er ook valse lucht bij.
    Hopelijk zijn de klemmetjes een beetje snel binnen maar mijn ervaringen zijn niet best...:eek:nweer:

12. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hmmm.... is de afdichting rond de sproeiernaald wel goed?
    Dat is een oud euvel... heb ik eens gelezen op RC-Universe...

Daar hoort een stukje afdichtende slang te zitten...
    Normaal gesproken hoef je de siliconen brandstofslang niet te klemmen om de buis. Moet klemmen op passing.

Heb je messing buisjes, dan vreet de slang zich zelf zelfs vast aan het messing, om dan slechts onder protest zich te laten lossen...

Zorg ook voor een goede OS F plug. Viertakstbrandstof met 5% nitro...

13. DHG500

DHG500

Lid geworden:
    29 dec 2009
    ik heb idd. messing buisjes en ik moet stevig mijn best doen om de slang daar een 8-10 mm overheen te schuiven. Voor mijn gevoel zou het genoeg moeten zijn maar desondanks zie ik lucht in de slang komen.

Het stuitje van de carburateur is nikkelstaal maar is getrompt dus ook daar lijkt me voldoende afsluiting mogelijk.
    Ik probeer me ondertussen voor te stellen hoe dat stukje slang om de sproeiernaald moet. Zie onderstaand plaatje. M.i. zou het stukje slang dan om hetdonkergrijze gedeelte tussen de klemveertjes moeten zodat er een afsluiting mogelijk is tegen nikkelstalen huis waarop ook de benzineslangaansluiting zit.

Verdere lekmogelijkheden zijn m.i. de aansluiting van dit nikkelstalen huis tegen de aluminium carb-body, de afdichting van de roterende gasschuif aan de kant van het bedieningsarmpje en de aansluiting van het inlaatspruitstuk op de cilinderkop.Voor
    die laatste aansluiting heb ik al een pakking gemaakt uit 0,3 mm pakkingpapier dat ik heel dun heb ingesmeerd met vloeibare pakking om tot een volkomen afdichting te komen.
    Welke afdichtmogelijkheden heb ik nog voor die twee andere lekmogelijkheden?
    http://www2.gpmd.com/image/o/osmg2490.jpg

Plug is vervangen en de brandstof is vers en voor viertakt (syntetische olie 13% en 10% nitro).

Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  14. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Waarom zie ik bij jou geen fotos weergegeven?

15. DHG500

DHG500

Lid geworden:
    29 dec 2009
    Wat die laatste foto betreft, wss. heb ik doorgelinkd naar een site die deeplinken niet toestaat. Wat al mijn overige foto's betreft; ik had mijn foto's gehost bij Fotopic dat helaas begin dit jaar uit de lucht is gegaan. Ik heb geen gelegenheid gevonden een nieuwe fotohost te vinden en daar een album po te bouwen.
    Als je specifieke dingen van mijn Westerly wil zien, geef een PB'tje dan stuur ik je persoonlijk wat plaatjes.

Groet,

Bob

16. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    ff "Vriend van het modelbouwforum" worden en klaar! ;)

Frank

17. DHG500

DHG500

Lid geworden:
    29 dec 2009
    Het is me, met hulp van clubgenoten, nog steeds niet gelukt de motor draaiende te krijgen. Ik ben het zat met dat ding. Een ander toestel (zie hier) wil ik een elektrische setup meegeven maar voordat ik zover ben wil ik eerst de Westerly als trainer gebruikt hebben. Omdat de configuratie van beide toestellen redelijk op elkaar lijkt ben ik vandaag overgegaan tot de aanschaf van een E-flite Power 32 BL Outrunner (42-50 770 kV, 200gr.) i.c.m. een HiModel Fly Pro 60A ESC (SBEC) die ik op een 4S LiPo wil laten lopen en een 13x6,5 APC E-prop wil laten draaien.

Eruit met de OS FS40S en erin met de BL outrunner dus. Ik wil vliegen!
    Kan altijd nog zien of die pruttel ooit gaat lopen.

Ik zit alleen te kijken hoe ik e.e.a. zodanig kan aansluiten dat ik de Lipo als flightpack kan gebruiken en voor de servo's de 5 cell NiMH 2500 mAh kan gebruiken. De ESC heeft dus een BEC.

Kan ik de Lipo rechtstreeks op de ESC aansluiten (met de bijgeleverde goudstekkers) en de JR aansluiting van de ESC in de ontvanger steken die op zijn beurt is aangesloten op het NiMH-pack?
    Zo nee, hoe dan?
    Alvast bedankt!

Bob

18. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Oeps... het wil gewoon niet lukken met de OS 40?
    Ken dat nah?

Naja... die elektro set up... da's een bel vermogen voor dat kistje.
    Die vliegt al vanaf 3,5 cc...

Denk dat je met een eFlite 25 op 3S, 11 x 8 (meer propmaten mogelijk hoor)... beter en lichter af bent... en dat ding nog steeds sky-high wil...

Maar goed.. je hoeft niet altijd vol gas te vliegen met een 32... en kan je er ook nog eens drijvers onder zetten... maar je kist is daarmee meer dan behoorlijk overpowered... ik weet niet of dat leuk is met een Westerly. Een 13" prop is behoorlijk op die kist... en grasbaangraancirkelpirouette's via de prop? En om te lessen...? of was dat al niet meer nodig :) Is het overkill.
    Zou ik er een taildragger van maken, met iets hoger pootje voor?

Ter vergelijk...
    http://www.kavanrc.com/IndexText/SIGRC60ARFE.html

Zie filmpje... met fiedelietmuziek...

Een Westerly vliegt lekker zo rond de 2000 a 2300 gram... niet zo zwaar... veel gemoedelijker...

Als je regelaar een BEC heeft, heb je geen ontvanger-accu-pakket nodig.
    Vlieg je op safety... dan moet je het rode draadje uit het servostekkertje naar de ontvanger pielen (met een micro schroevendraaiertje of speld borglipje optillen) en even naar achter vouwen met een krimpkousje er over heen. Hoef je niks te knippen. Dan geeft de BEC geen voeding meer.
    Neem als ontvanger 4 cellen eneloops 2000mA. Die altijd op zowat een kwart tot eeenderde C laden... blijven ze ook nog eens zeer lang heel ook... en die prik je dan in de ontvanger... voor de energie

Met een 10" propje zou je goed moeten kunnen vliegen... met een tweetaktje op de bok... echt goed...

Laatst bewerkt: 19 apr 2012
  19. easy

easy

Lid geworden:
    15 sep 2011
    ik heb ook nog een westerly!

de mijne staat methanol 2 takt .25 (4cc) en trekt het net met een beetje over, echt super stabiel ding, weegt net geen 2kg dus dat is al ok.

geen startproblemen, maar ik weet het, soms zou je gewoon die methanols kei hard naar de maan willen gooien! ;)

20. easy

easy

Lid geworden:
    15 sep 2011
    ha ja ik vlieg m met een 9x5 prop.. denk zo wat een ideaal maatje voor deze kist.

die size 13 prop is er inderdaad wel wat over, dit toestel is pakweg 25 jaar geleden niet ontworpen om met hoge vermogens en grote schroeven rond te dartelen, want dat is dit kistje, een dartelbakje, het is gewoon een gemoedelijk stabiel traag bakkie om wat mee rond te toeren en is een loopingetje te maken.

grote vermogens in zoiets zetten heeft weinig zin, je stookt veel te veel (elektrische) energie verloren in een dikke romp en dito vleugels, het model leent zich daar gewoon niet toe..

veel plezier er nog mee!

Deel Deze Pagina