Sub250, een nieuwe vrijheid?

Trouwens ik weet niet of jullie dit ontdekt hebben, maar zo niet dan is dit een gouden tip.
Als je graag een schaalmodel van depron wilt maken kun je het beste beginnen met het vergroten van een paper model van dat vliegtuig. Die zijn bedoeld om van papier in elkaar gevouwen en gebogen te worden, depron buigt ook prima met een beetje hitte.

Er zijn zat gratis papieren modellen op papermodelers, onlypaper.ru en from paper te vinden. De simpele kleine schaal modellen (1:100-1:50) zijn vaak het beste naar depron te vertalen.
Maak de romp met behulp van de templates en maak je eigen vleugel, pas de boel een beetje aan waar nodig en voila, je hebt een gaaf lichtgewicht schaalmodel!
inderdaad een goede tip...

IMG_20210725_222347747.jpg
Hier een extreem voorbeeld van een sub 250 kist: een 55cm 17g dubbeldekker!

Dit vliegtuig is zo ontzettend langzaam dat je hem met gemak in de woonkamer kan vliegen. Living room flyers bestaan al langer, maar deze gebruikt alleen maar commercieel verkrijgbare componenten, geen belachelijk kleine accu's en handgemaakt motoren en magnetische actuators. Ik heb ook een vliegtuig van 3 gram maar die gebruikt allemaal handgemaakte/niet standaard onderdelen.

Het vliegtuig is volledig uit carbon buizen en staven gemaakt en bekleed met 2 micron Mylar. Hier en daar zitten wat spandraden.

Er zit nu een 6mm coreless motor met versnellingsbak op, gecombineerd met een 4" quadcopter propeller.
Met 50mah accu kun je ongeveer 4-5 minuten vliegen, hij kan een 150mah accu ook nog wel hebben, dan kun je een stuk langer vliegen.

Morgen maak ik nog wel even een filmpje van een vlucht in de woonkamer!

De Eflite Vapor ter inspiratie gebruikt? Ongelooflijk hoe je zoiets kleins kan bouwen. Ik durf mijn vapor amper aan te raken omdat hij zo fragiel is. Die van jou ziet er nog veel fragieler uit, ook lichter geloof ik.
Knap hoe je dat hebt weten te bouwen:)

Heb je een foto van je 3 grams toestel?

Ik heb een hele tijd geleden een vergelijkbaar (maar veel zwaarder) gebouwd. Deze kist, de vliegende vuilniszak, was in feite gewoon een hele grote Vapor met een 8.5mm motor IPV een 6mm motor. Die wordt op dit moment gebruikt als indoor trainer bij een lokale club.

Dit ding is een origineel ontwerp gebaseerd op de vliegende vuilniszak (dus toch weer gelinkt aan de Vapor), hij is een stuk groter dan de Vapor (55cm spanwijdte vs ~30-35cm voor de Vapor) en hij is inderdaad ook een stuk lichter, hij is alleen wel 2 kanaals, er zit geen hoogteroer op. Het is natuurlijk een fragiel vliegtuig maar voor living room flyer begrippen is het een tank, je kan rustig tegen muren aan knallen zonder dat je iets sloopt. Dit ding is echt onbeschrijfelijk traag, je kan met gemak achtjes vliegen in mijn redelijk kleine woonkamer.

Ik ga dit ding nog verder doorontwikkelen, er komt een ontvanger met ingebouwde brushless esc aan en ik heb 1.1g servos gevonden. Deze versie is een stuk steviger dan nodig, dus de volgende versie wordt lichter maar ook krachtiger.

Hier is een foto van het 3g vliegtuig. Hij moet gerepareerd worden, maar ik wil eigenlijk een verbeterde versie maken.
IMG_20210725_234840979.jpg
IMG_20210725_234832056.jpg

De saga van stompzinnig lichte vliegtuigen zet zich voort...
Ik heb de opvolger van het 3g vliegtuig gemaakt, deze weegt maarliefst 4g en heeft een spanwijdte van 40cm, een lagere aspect ratio en is veel stijver en stabieler dan de laatste versie.
Met dezelfde motor prop combo kan hij nog steeds makkelijk vliegen en draaien, hij is nog trager dan het drie gram vliegtuig. Dit betekent dat ik duidelijk een nog grotere versie moet maken met dezelfde motor+vertraging+grotere prop. Dan wordt de vleugelbelasting nog lager hahaha....

zelfs met 1.0-0.6mm balsa spars is deze versie eigenlijk te sterk, de volgende kan nog lichter!

Hier een foto van het 3g vliegtuig en het 4g vliegtuig en een kort filmpje van het vliegtuig dat rondjes vliegt in de woonkamer (naar links getrimd zodat ik zelf kon filmen) in het filmpje zat er een 30mah accu op waardoor hij 4.5g woog, nu gebruik ik een 20mah accu.
IMG_20210727_134942534.jpg

Laatst bewerkt:
Back