Stoomlocomotief Saskia

En vandaag maar een begin gemaakt met de brander en het tankje voor de spiritus. Een plaatje koper aftekenen en dan op maat knippen.
Vervolgens het koper geschuurd een ringetje van zilver gebogen en een lekker fluxpapje gemaakt.
Garagedeur open en de brander erop.
 

Bijlagen

  • 20220911_142559.jpeg
    20220911_142559.jpeg
    51,9 KB · Weergaven: 135
  • 20220911_142610.jpeg
    20220911_142610.jpeg
    69,4 KB · Weergaven: 136
  • 20220911_143034.jpeg
    20220911_143034.jpeg
    48,6 KB · Weergaven: 137
  • 20220911_143609.jpeg
    20220911_143609.jpeg
    34,6 KB · Weergaven: 132
Laatst bewerkt:
In basis is het wenselijk om bij het zilversolderen van dun koper...maar ook bij grotere koperen ketels, de te solderen overlappingen te fixeren.
Dit om de te solderen spleten/naden, bij elkaar te houden.

Doorgaans om de 3 cm een m3 koperen schroefje om de handel te fixeren.
M3 koperen schroefjes zijn makkelijk zelf te maken en soldeer je dus gewoon mee.
Kopjes kan je later weg halen..vijlen.

In feite zet je dus je te solderen ketel..spiritus bak, etc eerst vormvast in elkaar.
Dit met water (gedisteleerd) poeder papje ..met penseel opgestreken.

Dan pas solderen.
 
Spiritus tankje kun je ook gerust met zachtsoldeer doen.
En ik maak ze van messing, bewerkt net wat makkelijker dan koper.
Het tankje mag nooit warm worden in gebruik want de bio-ethanol mag niet gaan koken!
Voordeel van zachtsoldeer is dat de plaat bij de temperaturen veel minder kromtrekt.
 
Kan het niet zo goed zien , maar de overloop zeker lager houden dan de bovenkant van de branders !
Dirk
 
De bedoeling is dat de spiritus via de overloop wegloop als je de tank overvult.
Als de bovenkant van de branderbuizen lager staan dan de overloop zal daar de ( brandende ) spiritus uitstromen en staat het spoor in brand .:eek:
Dirk
 
Ja dat klinkt logisch.
Dank voor je uitleg ik ga het van het weekend even bekijken en indien nodig aanpassen.
Gr Norwin
De bedoeling is dat de spiritus via de overloop wegloop als je de tank overvult.
Als de bovenkant van de branderbuizen lager staan dan de overloop zal daar de ( brandende ) spiritus uitstromen en staat het spoor in brand .:eek:
Dirk
 
Vanavond de stoomdom gedraaid.
Leuk klusje om te doen.
Nu alleen nog de ronding van de ketel aanbrengen.
Alleen twijfel ik of ik dit met de vijl of met de slagbeitel ga doen.
Want hier heb ik totaal geen ervaring mee.
Gr Norwin
20221002_205135.jpeg
20221002_212243.jpeg
20221002_215215.jpeg
 
De dom is afgewerkt met de slagbeitel.
Best tevreden met het resultaat.
Inmiddels is de brander ook klaar en eigenlijk ben ik op het punt om de ketel voor de eerste keer op te gaan stoken.
20221009_162007.jpeg
20221009_163540.jpeg
20221009_164527.jpeg
20221016_170601.jpeg
 
De spiritus brander is klaar en past onder de locomotief.
Tijd om de Saskia eens onder stoom te gaan brengen.
20221210_225156.jpeg
20221210_225203.jpeg
20221210_225254.jpeg
20221210_225519.jpeg
20221210_225914.jpeg
 
  • Like
Reactions: ozy
Nog een tip.
Je hebt dus gekozen voor 2 grote pitten in plaats van 3 of 4 kleine pitten.
De ervaring is dat de strengen in het midden van de pitten onvoldoende zuurstof krijgen.
Die bio-ethanol gaat dus onverbrand de schoorsteen uit.
Je kunt brandstof besparen door in het midden van de pit een staaf massief messing te plaatsen.
Dus minder strengen is minder brandstof gebruik, maar wel dezelfde warmte opbrengst.
Je moet een mooie vlam van circa 2 cm hoog krijgen.

En nog een tip.
Alle strengen moeten even hoog zijn.
Meestal circa 5 mm boven de buis uitsteken
Grof tunen van de brander kun je naast de lok doen.
Ik weet het brandstofverbruik niet maar 1,5 cc alcohol per minuut zou een start kunnen zijn.
Fijn tunen kan alleen op de baan, en is ook afhankelijk van de baan condities en het aantal wagons.

Succes Willem
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor de tip.
Dat er twee pitten zijn is volgens tekening en omdat dit mijn eerste locomotief is wilde ik niet teveel afwijken.
 
Dan gaat het wel lukken.
Tekeningen uit Onder Stoom 2008/2009?
Dat zijn beproefde tekeningen.
Daar rijden er al veel van.

Succes Willem
 
Eerste twee pogingen om de ketel onder stoom te brengen.
Veel gesmeer en overal water.
Maar de ketel is best snel op temperatuur.
Maar ik denk dat ik teveel water in de ketel heb gedaan.
Leermoment zeg maar.
20230121_150349.jpeg
20230121_153739.jpeg
 
Back
Top