Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

1. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Sjef, vraag.
    Nu heb je speciale boren voor lang en kort spanend materiaal.
    Dat wist ik ook niet maar kocht kortgeleden 6 KG GERFA boren voor een tientje.
    En daar zaten dus boren bij met een verschillende spoed.
    Maar maakt dat nu echt zoveel verschil ? de snijhoek lijkt mij belangrijker.

Goed dat je ook aanhaalt dat je voor boort met een boor net iets groter dan de ziel van de boor, denk dat er daarmee veel de fout ingaan. veel te groot voorboren of zelfs in kleine stapjes boren, zelf doe ik meestal tot ca 10 mm niet voorboren alleen even centerboortje gebruiken.

2. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

dat ronde luchtverdeelstuk nog wat aangepast; strakker gemaakt.

ingespannen (foto is helaas onscherp)

hierbij gebruik gemaakt van de snelwisselhouder die GEA gemaakt heeft en waarmee je de beitel aan de 'bovenkant' kunt inspannen; dan kun je met de bovenslede tot op het center komen
    hoe het geworden is, is te zien op posting 699

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Aanvulling "boren" zie pagina #700.
    Voor het boren van aluminium gebruikt men de kleinere spoed en voor staal de grotere "standaard"spoed.
    De kleinere spoed heeft voor aluminium een betere materiaalafvoer!
    Maar daar heb ik in de modelbouw weinig mee,hier boren we alle materialen met de (normale) standaardboren!
    Het is veel,veel belangrijker de metaalboren goed te slijpen o.a. dat de snijvlakken na het slijpen aan beide zijde snijden met een boorpunt van ongeveer 118 gr. voor staal.
    groeten
    fanaat Sjef

4. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Ik gebruik boren waar "de ziel" is uitgeslepen en heb geïnvesteerd in :rolleyes: want het is vrij prijzig , een set van 1 t/m 10 mm oplopend met 1-10de. Dus 100 boren. Met deze boren hoef je nog nauwelijks voor te boren want ze zijn zelf centrerend...............:)

Op het ploatie links de snijkanten en rechts de achterzijde van de andere snijkant..................

5. waar koop je 'boren waar de ziel is uitgeslepen'?

6. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
  7. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Tja .............dat zijn nu net van die vraagstukjes die je met Google simpel kan oplossen Peter :yes: Ook zijn daar "stapels" gratis tekeningen te vinden als je de Nederlandse benamingen hiervoor veranderd in het Engels/Duits/Frans etc...........

Maar om terug te komen op de boren......mijn boren zijn van het merk Alpen-May-Kestag en heb ze via mijn "vraagbaak" bij zijn handelaartje kunnen kopen.

Er zullen ook vele goede andere merken zijn maar heb daar verder geen weet van. Ga naar een professionele gereedschaphandel en vraag daar naar een set boren waar "de ziel van is weggeslepen"..........een goede zaak weet dan precies waar je het over hebt..........als ze aan de toonbank
    zeggen........."he' wat zegt u...........moet je je achter je oren gaan krabben of je wel bij de/een goede zaak bent...........:rolleyes:

Een set oplopend met 1-10 de t/m 10 mm, kun je gerust rekenen op gemiddeld 1.40 tot 1.60 euri per boor......................maar daarna gooi je al je oude boren weg en wil je nooit meer iets anders :proost:

8. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Volgens mij werkt Peter hoofdzakelijk met messing en ander zacht spul.
    Zou het dan niet nuttiger zijn om te kijken naar een setje met de juiste top en snijhoek hiervoor?
    Of een gewoon setje boren in de juiste hoek te slijpen?

9. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Op deze wijze geslepen boren kunnen alles. Door deze wijze van slijpen "happen" ze (juist) niet in bv messing en aluminium.

Als je over boren/frezen etc. praat............vergeet dan de kreten gratis/goedkoop en aanbieding :agrue:.

Het gaat tenslotte ook over veiligheid en er is niets gevaarlijker dan bot of slecht gereedschap in je draaibank of freeskolom :schrik:

10. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Zou er vergeet dan HBM aan toevoegen.
    Heel veel messing verwerk ik niet, Alu wel iets meer, maar ook een boor waarvan de ziel ingeslepen is wil wel happen, als er voorgeboord is.

11. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Nu wil ik niet eigenwijs zijn,natuurlijk zijn de boren van Dunsz een fantastische investering en aan de werkstukken te zien kan die zelf deze boren ook exact slijpen,
    wat voor de minder ervaren metaalbewerker een hele klus zal zijn en deze boren in korst mogelijke tijd zijn veranderd in normale standaardboren (natuurlijk de meest gebruikte).
    Het is namelijk al een hele klus voor beginners om een normale spiraalboor met 2 snijvlakjes secuur te slijpen dat deze weer lekker snijden in het te boren materiaal!
    En geloof mij,er moeten in onze hobby regelmatig boren worden geslepen.
    Maar hierover kunnen nog hele artikelen worden geschreven,dat geldt ook over het veilig werken met metaalbewerkingsmachines.
    groeten
    fanaat Sjef.

12. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Sjef, U bent ook oud genoeg om gewoon even uit de hand een boortje perfect te slijpen.
    Net als mijn vader ( ik kan het die ouwe helaas niet meer vragen ) die ging er zelfs toen hij 90 + was graag even voor zitten en sleep vanuit het handje alles weer scherp, verjongde de ziel op de wat grotere boren.

13. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014

Die stond er toch al bij zonder te noemen :rolleyes:

14. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Nou ja zeg, vind je dat zelf niet ook wat kortzichtig?
    Een borencassette van €70 is wel wat anders dan die van €10

HBM heeft ook losse boortjes, van goede kwaliteit.
    Ik schreef dat je boren niet bij de bouwmarkt moest halen.
    Om HBM nu af te schilderen als rommel leverancier staat je niet netjes.

Heb je ook alleen maar snap-on gereedschap?
    Ik doe het wel met elora, net zo goed en vele malen goedkoper.

https://www.hbm-machines.com/produc...assettes/hbm-1-13-x-05mm-hss-borenset-model-2

https://www.hbm-machines.com/produc.../pagina-2/hbm-1-13-x-05-hss-5-cobalt-borenset

15. Boris100

Boris100

Lid geworden:
    17 mei 2012
    Ik heb toolbits van Dormer en van HBM, maar die van HBM bevatten veel minder koolstof en zijn dan ook zachter.
    Wil niet zeggen dat die van HBM slechter zijn, maar je moet wel oppassen wat je ermee draait.
    Zo ook met freesjes, die van HBM zijn qualitatief minder.

16. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Om HBM nu af te schilderen als rommel leverancier staat je niet netjes.

Volgens mij zijn dit alleen jouw geschreven woorden Harm :yes:.
    Er is niemand die dit hier heeft geschreven...........
    Het is verder mijn favoriete "candy-store" en kom al sinds 1980 bij Herman in de winkel en toevallig gisteren nog ;)

Hij heeft heel leuke spulletjes voor de hobby-ist maar zijn boren en frezen laat ik staan :) Herman weet heel goed hoe het met de kwaliteit is gesteld maar zo lang iedereen het blijft kopen tot klanten uit België aan toe (hele busjes vol :rolleyes:) blijft het gewoon in z'n winkel liggen.

En gelijk heeft hij..........hij is een goede handelaar/verkoper :banana:

17. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Je hebt gelijk hoor.
    Je zegt alleen dat je daar geen boren/frezen moet kopen.

18. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Je zegt alleen dat je daar geen boren/frezen moet kopen.

Dit is het "draadje" van Peter die wat wilde weten over boren en dat zal hij ondertussen wel weten lijkt me zo .........:proost:
    Aan hem de keus wat hij er wel of niet mee wil doen ;)

De gearceerde zin is in dit geval ook jouw aanname ........er staat verder nergens geschreven dat je "ergens iets niet moet kopen" .......
    Ik zeg alleen dat ik het laat staan.............het merendeel van de klanten doet dat niet.......dus ;)

19. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Houd nu maar op met dat politiek correcte geneuzel van ik zeg niets en ik schrijf niets, het is duidelijk.

:proost:

20. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Modelbouwers,
    Zoals het er aan toegaat op (inderdaad) het draadje van Peter schaam ik mij om er nog verder aan deel te nemen!
    Dit heeft totaal niets meer te maken met de problemen waar menig beginnende modelbouwer in metaaltechniek iets aan heeft.
    Het zal hen b.v. een worst wezen of er koolstof in zit en dat hij veiligheidsschoenen aan moet schieten om te gaan boren,laat me niet lachen.
    Natuurlijk is het wel verstandig bij metaalbewerking een brilletje op te zetten,maar dat weet voortaan iederéén,we zijn toch allemaal geen kinderen meer.
    Denk er aan hoe provisorisch wij zelf zijn begonnen,het is meer van "niet lullen,maar doen" !
    Jullie kunnen mij weer vinden in de "draad van fanaat" omdat ik hierin verder wil gaan met éénvoudige werkstukjes.

groeten
    fanaat Sjef

Deel Deze Pagina