Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

1. Thebigbozz

Thebigbozz

Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Graag gedaan Peter ;)

2. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

TheBigBozz heeft een spantanghouder voor mij gemaakt. Hier enkele foto's. [​IMG]

Een perfecte passing (en mijn bank is ook erg nauwkeurig, in ieder geval net zo nauwkeurig als die van ThebigBozz, geen slingertje te ontdekken)

En dat wordt dan de bedoeling

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. longhenk

longhenk

Lid geworden:
    5 nov 2006
    ziet er wel heel pro uit
    kun je jaren plezier van hebben
    en wij ook lol

veel plezier met de hobby

4. jef

jef PH-SAM

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Ziet er goed uit Peter , mooi werk van TheBigBozz :thumbsup:
    Ik heb wel de indruk dat je frees er (te) ver uitsteekt

Groeten Jef

5. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Peter,
    de spantanghouder ziet er keurig uit, BigBozz heeft vakwerk geleverd.
    Ben je ook in het bezit van de complete spantangen set?
    Worden de spantangen alleen gebruikt voor het plaatsen van de frezen of ook voor het draaiwerk,daar ben ik namelijk benieuwd naar.
    groeten
    fanaat Sjef.

6. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

@ Jef: was voor de foto. stel mij zo voor dat bij frezen het (veel dieper) meer in de spantanghouder moet.

@ Fanaat: heb spantangen; ga deze ook gebruiken voor rond.

ik moest nog een schroefdraad tappen..... brak mij dus de tap af :mad: ondanks rustig aan en voorzichtig heen en weer. Zat dus niets anders op dan een hele nieuwe pilaar te maken. [​IMG]. De spantanghouder kwam uitstekend van pas.

Vervolgens schroefdraad gedraaid
    [​IMG] Vond ik best wel een gedoe.

VRAAG: bij een gewenste schroefdraad van 10 mm, moet je dan ook voor draaien op 10 mm? (heb ik uit een tabel)

Heb nu lopen "rommelen" en met grotere diameter draad getapt (10,5) werkte dus wel maar wat een spierballen krijg je ervan.

Vervolgens tweede pilaar gemaakt (met schroefdraad) en koppelstuk met ontluchting

aan de ene kant 10 mm voor ontluchting, aan de andere kant 12 mm voor verbindingsstuk.

Moeten nog twee gaten in met elk een schroefdraad. Het is de bedoeling dat dit ding op de tweede pilaar komt met dan weer een verbindingsstuk erop.

7. jef

jef PH-SAM

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Peter , beter iets kleiner draaien , voor M10 bv 9,9 of 9,8 mm draaien , meet maar eens de schroefdraad diameter van een M10 bout , je zal zien dat het iets onder de maat ligt .

Groeten Jef

8. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Ziet er mooi uit Peter. M.b.t. schroefdraad, zeker bij de grotere maten kun je idd 1 0f 2-tienden onder de maat gaan.

De precisie is meer voor de kleinere fijn metrische maten zoals M5 x 05 en
    M6 x 05 en .75 etc. Maar voor dat soort schroefdraadjes heb je dan ook geen spierballen nodig :rolleyes:

9. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Welke maat tap heb je gesloopt Peter?

En zoals geschreven is voor schroefdraad iets onder de maat draaien.
    10,5 en dan 10 snijden valt mij mee dat dat nog gelukt is, dat gaat in staal niet lukken.

10. Luitjes,

@ Jef en Dunz: dank voor de info en beantwoording van de vraag. Kan ik wat mee.

@ Americanspinningwheel: een 5 mm.

Dat ronde ding wat voor de verdeling van de hete lucht zorgt, eerst met een 2mm boortje helemaal doorgeboord, zodat de aten recht tegenover elkaar kwamen te zitten. Omdat ik mijn kolomboor niet optimaal vind, je krijgt een soort van een-niet-rond-gat, heb ik de zaak maar ingespannen in de draaibank.

Het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf :D

Maar wat een raar materiaal is dat stuk zeg, de boor hapt in het begin en aan het einde, er komen dan wat grootachtige stukken uit en komen er ook (groter dan normale) spaanders uit.

Nu moeten er 2 gaten in, met verschillende diameters. Ik ga de reeds gemaakte draad op de onderste pilaar verkleinen naar 8 mm i.p.v. 12; het bovenste gat ga ik dan 10 maken i.p.v. 12. Moet ook wel voldoende zijn om de warme lucht door te laten, toch?

11. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Dat ben ik met je eens, het is niet prettig om te boren.
    Je kan het oplossen door de boor anders te slijpen.
    Je kan ook met een heel laag toerental en weinig aanzet heel voorzichtig boren.

Je moet er dan wel voor zorgen dat je of het werkstuk tegenhoudt dat het niet in de boor kan vliegen door ruimte op spindels of andere delen waar dat stuk op zit en naar de boor beweegt.
    OF
    Je zorgt (als het werkstuk vast zit) dat je alle mogelijke ruimte hoe klein ook tegen de beweging van de boor uit trekt.

Met een stuk in de drieklauw en een boorkop in de losse kop trek ik de boor eigenlijk met een hand UIT het werkstuk, terwijl ik voorzichtig aan het wiel draai dat er voor zorgt dat de boor richting werkstuk gaat.
    Draai dan met je trekhand ook de ruimte uit de losse kop zodat de boor met boorkop niet ook nog eens kan verdraaien.

Dan hapt de boor niet.
    verder boor ik voor met een centerboor 4ø dan een boortje 2.5 en daarna pas boor 6 bijvoorbeeld.(dan zit de boor nog net in het conische centergaatje).
    En probeer je boor niet zo vreselijk lang in te spannen. Dat net de spoed niet in de klem zit is lang genoeg.

12. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Heb je er verder een rede voor om de gaten kleiner te maken ?

13. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Peter,

Over het boren in messing en brons,het is hetzelfde als met het profiel van de draaibeitel voor messing en brons,de snijhoek moet vlakker geslepen worden en dus moet je de betreffende boor even voorzichtig voorzien van 2 vlakke snijkantjes en het probleem is opgelost,nadeel is wel,als je weer staal (ijzer) gaat boren,de boor weer in de juiste snijhoek moet worden geslepen!
    Dit geld vooral om een voorgeboord gat groter te boren,dan hapt de boor nog sneller.
    Je kunt ook apart geslepen boren voor het boren van messing houden.
    En zo kun je ook rustig het gat volgens tekening van 12 mm. boren, succes!
    groeten,
    fanaat Sjef.

14. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Peter,

boortje wel korter inspannen!

Groeten,
    fanaat Sjef.

15. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Dat schreef ik al

16. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Peter,

Sorry,niet gezien!

Groeten,
    fanaat Sjef

17. Stirling: heet mooi & heel moeilijk

Luitjes,

de schroefdraad van 12 mm teruggebracht naar 10mm.

Het is de bedoeling dat dit hier in gaat komen ....

Omdat er ook een buis aan de bovenkant moet komen, in één keer doorgeboord met 8,5, om de gaten recht tegenover elkaar te houden .

De spantanghouder is een heel fijn stuk gereedschap. In combinatie met de machineklem ging het uitstekend.

[​IMG].

Zoals te zien is, de boor korter ingespannen. Ik heb het rondje in de klem laten zitten en toen een tap 10 x 1.5 er doorheen gedraaid. Ik heb het ronde ding nog omgedraaid zodat ik vanaf de 'bovenkant` ook kon gaan tappen maar merkte toen dat er wat verloop ontstond. De zaak toen maar vanuit de gereed zijnde (goede) kant in één keer doorgetapt, waarbij ik de spantanghouder met de hand rondgedraaid heb.

Missie geslaagd:)

18. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Ook nog even een wetsteen langs de boor gehaald ?

19. Luitjes,

@ Remco, jawel. Gaan wij het nog wel over hebben, op de club.

Ik heb die tap afgedraaid, weten jullie nog? Dat stukje heb ik niet weggegooid omdat ik dat nog kon gebruiken voor het stuk bovenop het ronde stuk. Heel voorzichtig op maat gestoken, totdat ik het beiteltje tegen de tap hoorde 'stjiengen' ;), daarna kon ik het stuk tap eruit draaien.

Gat geboord, ruimer er door en vervolgens schroefdraad 10 mm gemaakt, eerst afgedraaid tot 9,8.

en dit is het resultaat. Heb bovenaan de grote pilaar ook schroefdraad gemaakt, hier komt het plateau op. Er ging - vanzelfsprekend - weer iets niet goed, ondanks centersteun toch weer happen van de beitel met als gevolg dat er een hele kleine slag in de schroefdraad zit en ik weer aan het glimmend maken moest. Het zal o.a. wel te maken gehad hebben met dat ik in de drieklauw in moest spannen omdat deze pilaar te dik was voor de doorvoer van de Myford. Maar al doende leert men. :D :rolleyes: :cool:

20. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Peter en Remco,

Zo worden de boren voor messing geslepen, je kunt het bij wijze van spreken ook met een wetsteentje doen,zoals Remco het tussen neus en lippen vertelt.
    Moet je een groot gat boren b.v. 12 mm. dan kun je het beste voorboren met een boortje dat iets groter is dan de kern van de betreffende boor,dan heeft de boor de minste kans om te happen,
    Groeten fanaat Sjef.[​IMG]

Deel Deze Pagina