Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

1. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    De eerste freesklus wordt dan de bouten voor de machineklem om deze meer op maat te frezen ????
    Zijn de bouten dan zo lang dat de klem niet vast komt op de tafel?

2. @ Remco,

de koppen van die boutjes zijn net een paar mm te hoog (of de gaten in de klem te ondiep). Om die nu nog wat uit te frezen?:confused:

3. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Als het goede inbusjes zijn dan sloop je je freesjes erop. die dingen zijn in de regel hard.
    Slijptol met een schuurschijf. hoe dik is het materiaal nu onder de kop van de machine klem

4. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Heb je ook die verdeelinrichting voor een ML7 gezien op marktplaats, Wat een berg geld vraagt hij ervoor.
    Zoiets kan je zelf ook maken, maar het zelf maken van hulpstukjes hebben we het nog wel een keer over.

5. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014

Dat alles goed goed schoon is en als je de boutjes aantrekt er geen metaal krulletje of splintertje tussen je klem en freessupport zit.

Het draaien en frezen noemt men ook "verspanen" vandaar "spaanvrij" .....

6. Dank Dunsz,

Ik laat de klem denk ik, permanent zitten. Waarvoor het ik anders de hoogtesupport?

Bekend ;)

7. norwin

norwin

Lid geworden:
    29 sep 2004
  8. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Niet alles past in een machineklem Peter.
    Of eigenlijk past er veel niet in een machineklem
    Maar daar kom je al doende wel achter.
    En dan moet je andere oplossingen bedenken.

9. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Myford hoogtesupport

Peter,
    Hier wordt mijn Myford hoogte-support voor nog meer doeleinden gebruikt, hier voor het radiusfrezen van de luchtgeleideschoppen van een diffuser![​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. @ Norwin: dank voor de site.

Ik heb alleen een Myford ML7 waar deze conus niet inpast; dat moet zijn 1 1/8 TPI
    (foto "geleend" van TheBigBozz posting #627)

@ Fanaat: de support die ik heb, is (helaas) niet kantelbaar. Ik vraag mij af hoe je nu zo'n (soort) werkstuk vastmaakt aan het support. Volgens mij is dat ook al een kunst (vak) apart.

11. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014
  12. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Peter,

Voorlopig hoef je deze stand van het hoogte-support nog niet te maken,denk ik,mocht het wel zo zijn dan is hier ook een gemakkelijke oplossing voor, gewoon een stukje hoekijzer 80x80x8xL 80 , montagegaatjes boren en klaar is kees, eventueel haaks en dan vlakvijlen.

13. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Peter,
    De morseconisch in onze Myfords zijn zowel in de losse als vaste kop MC2 !
    Ook wil ik waarschuwen bij het gebruik van de 2 centers,dat de zachte in de vaste kop hoort en de geharde in de losse kop.
    Je krijgt snel mijn bericht,
    Groeten fanaat Sjef

14. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Heel veel hulpstukken kun je zelf maken,hier is ook een stukje hoekijzer gebruikt om het werkstuk tegen te monteren.[​IMG]

15. Thebigbozz

Thebigbozz

Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Laatst kreeg ik het verzoek van Peter om een ER25 spantanghouder te maken voor zijn Myford draaibankje. Met daarbij het verzoek om het bouwproces hier te posten.

Nou hier komt het dan...

Het ontwerp:
    Afgekeken van de door mij gekochte bij myford.co.uk houder.
    Eerst maak ik altijd van elk (complex) onderdeel wat ik ga maken een 3d ontwerp in solidworks. Helpt me ook het inzicht te krijgen hoe ik te werk moet gaan.
    Het idee van 2 gedeeltes is dat de blauwe vlakken van het achterstuk op passing maat word gemaakt op de bank waar deze houder gebruikt gaat worden. Hierdoor verkrijg je 100% accuratie.
    Peter had echter liever dat ik hem kant en klaar maakte dus maak ik alles op mijn bank op passing.

Eerst inspannen, klokken, centerboren en dan met tegencenter ondersteunen.

Dan afsteken. Ik werk het liefst zo dicht mogelijk teken de drieklauw aan zodat je de meeste stabiliteit hebt en je bij de volgende inspanning van het overgebleven staf nog het center gat hebt zitten zodat je niet meer hoeft uit te klokken.

Dit Moet nu het voorste gedeelte worden van de spantanghouder.

Voorzijde alvast op maat maken.

Omdraaien uitklokken en achterzijde vlakdraaien

Nu eerst met een 5,5 mm boortje voorboren, daarna naar 11,5 om ruimte te maken voor de binnen draaibeitel

Uitsparing uitdraaien. Deze uitsparing moet later over het achterstuk heen schuiven.

Ik heb een hulpstukje dat de zelfde draad heeft als mijn myford spindel. Deze kan ik op mijn verdeeltafeltje bouten zodat mijn drieklauw op mijn freesbank kan zonder opnieuw in te spannen.
    Dan de 6,5 mm gaten boren voor de m6 bevestigings boutjes

Dan met een 10mm frees de gaten verzinken zodat de inbus boutjes niet uitsteken.

De rest van het voorstuk maak ik later af als ik deze kan bevestigen op het achterstuk.

Nu dus het achterstuk afsteken:

Achterstuk vlakdraaien en een nekje uitdraaien wat later klem gaat lopen tegen het einde van de spindel.

Centerboren, voorboren, boren naar 11,5mm en dan kamer op passing uitdraaien. Deze uitsparing moet stak om de spindel vallen zodat deze de houder goed gecentreerd houd. Maar wel nog soepel er op draait.

Dan een van de uitdagingen van dit project: Het whitworth 1 1/8 12TPI binnenschroefdraad. Hiervoor gebruik ik een binnendraaddraaibeitel (wat een woord) met de hierbij hoorende 12TPI wisselplaatjes.
    Normaal gebruik ik zelf geslepen toolbits. Maar dat werd in dit geval werd dat een moeilijk verhaal.
    Op onderstaande foto zie je dat de "topslide" op 55 graden. Met de topslide verplaats je de beitel nu in het werkstuk. Draadsteken doe je met weinig toeren en kleine stapjes. Ik heb het in stapjes van 0,05mm ingevoerd.
    [​IMG] [​IMG]

Op het laatst elke keer passen met het hulpstukje wat normaal op mijn verdeeltafel zit, waar ik het eerder over had.

Nu het schroefdraad klaar is even passen op de daadwerkelijke spindel:
    De achterzijde van het achterstuk is gereed

Nu op het hulpstukje op mijn verdeeltafel schroeven en de tapgaten boren aan de voorzijde.
    en tappen
    Daarna ook 3 8mm gaten geboord aan de buitenkant voor de tommybar.

Op de draaibank schroeven en voorzijde op passing draaien.

Nu kan ik weer verder met het voorstuk. Deze bevestig ik met de 3 m6 inbusboutjes op het achterstuk. De bussing van de uitsparing in het voorstuk en het nekje aan het achterstuk is behoorlijk krap. Moet dus in een keer goed.

Opstellen voor het draad op de neus, m32x1,5mm. Met een zelfgeslepen toolbitje. Topslide op 60 graden, ook weer weinig toeren en kleine stapjes.
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/picture.php?
    Hier zie je het de uitsparing aan het einde van de draad waar de beitel in kan uitlopen.
    [IMG]www.modelbouwforum.nl/media/211731/full
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/picture.php?
    albumid=20824&pictureid=211732

en de moer past..

Dan is het uiteindelijk tijd voor de conus.
    Gelukkig is de conus niet zo diep dus kan het met de topslide.
    Eerst even de hoek overnemen van het originele broertje.
    Wel zorgen dat de taster op centerhoogte zit natuurlijk

Dan na een tijdje was het tijd om echt te beginnen aan de conus:

Conus op maat:

Scherpe hoekjes er af, polijsten:

Compleet met spantang:

Frees er in, klemt mooi:

omloopnauwkeurigheid testen
    Naaldje beweegt niet.

Project geslaagd!

Daarna nog een tommybar gemaakt om de spantanghouder tegen te houden of om hem los of vast te draaien op de spindel. Deze past in de drie gaten aan de zijkant van de houder.

Nog een paar sfeerplaatjes:
    [​IMG] [​IMG]

16. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Mooi hoor. Ook al die foto's erbij met die bewerkingen. Jij lijkt me geen hobby-ist :worship:

Laatst bewerkt: 20 jan 2015
  17. Thebigbozz

Thebigbozz

Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Bedankt voor het compliment

maar dat ben ik zeker wel...

Nul opleiding hier in gehad en misschien 2 jaar bezig met de metaalhobby.

Veeeeeel lezen op internet, youtuben en brainstormen

18. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Netjes gedaan,
    Maar had je in dit geval het ding niet net zo goed uit een stuk kunnen maken,
    Of heeft het achterste deel nog genoeg materiaal over, zodat Peter eventueel als er wel veel runout is het ding nog voor zijn bank kan aanpassen

Remco

19. Thebigbozz

Thebigbozz

Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Klopt helemaal.

Hij kan er nog ongeveer een mm afhalen.

20. Mark,

net terug van weggeweest en direct naar je postings gekeken. THANKS, geweldig!
    :worship: :thumbsup: :music::proost: :banana: Het was mij niet gelukt en ik betwijfel of ik je dit na twee jaar ook kan nadoen.

Deel Deze Pagina