Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

1. Thebigbozz

Thebigbozz

Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Hij is wel compleet hoor. En volgens mij is het allemaal speelgoed toch ;)

2. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    @ Mark,
    Post was bedoelt voor Peter.

Remco

3. Thebigbozz

Thebigbozz

Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Oeps verkeerd gelezen... :oops:

4. John33

John33

Lid geworden:
    13 sep 2005
    Hmmmm,
    Niemand geeft antwoord op d vraag "wat is een trekstang?"

Ik zal het proberen,
    Bij freesmachines en draaibanken heb je de mogelijkheid om een spantang direct in de spindel te kunnen gebruiken, of via een verloopbus.
    Achter in de spantang zit schroefdraad, de "trekstang" is voorzien van schroefdraad welke in de spantang past.
    De trekstang gaat nu DOOR de spindel heen en deze komt dan uit in de spantang.
    Aan de andere kant van de machine rust de trekstang op het uiteinde van de spindel en nu trek je de spantang aan in de spindelneus door de de trekstang aan te draaien.
    Dit kan via een zeskant op de trekstang of bij draaibanken door aan het handwiel te draaien wat aan de trekstang zit.

Hoepijk is het een beetje duidelijk zo ?

5. jef

jef PH-SAM

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Trekstang met spanhulzen voor de draaibank

En zo zit het in het kanon

Groeten Jef

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. John33

John33

Lid geworden:
    13 sep 2005
    top Jef,

zegt veel meer dan 1000 woorden !

7. @ Jef: Klasse :pim: Helemaal duidelijk.

8. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Doe mij maar wat simpelers: video

9. Luitjes,

heb een oude videorecorder gescoord, omdat ik ooit de tip gekregen heb dat hier mooie asjes etc. inzaten.

[​IMG] [​IMG]
    Dat is inderdaad zo, en ook nog in lagers.

Heeft iemand tips hoe ik deze lagers er zodanig uit kan krijgen dat ik daar nog wat mee kan?

10. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

bij mijn vorige posting is wat mis gegaan. Heb er nu twee foto's bij en een vraag hoe je ergens lagers uit kunt krijgen.

ik lees wel

11. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Hoi Peter.......zou het ook zo kunnen zijn dat je die tip "ergens" anders op dit forum hebt gelezen ...........op 03/12/2014 om 22:00 uur :rolleyes:;) ??

Het is gewoon ff rommelen, proberen, soms heel plaatselijk met een fel brulee brandertje verhitten om borgvloeistof zacht te krijgen. Als je "tikt" doe het met een ferme klap en zorg dat het onderdeel "draagt" :yes:

Bij kogellagertjes moet je soms zelf ff wat draaien van messing op de draaibank om de boel niet te beschadigen. Maar dan is zo'n messing "piefje" al hard genoeg om het lagertje er uit te tikken en zacht genoeg om het lagertje niet te beschadigen .............

Succ6

P.s. aan de andere kant..........ik heb vandaag nog glij - en kogellagertjes besteld in Duitsland (met heel veel ander spul) maar gemiddeld betaal ik 1 tot 1.20 euri per stuk
    voor een nieuw lagertje....... dus die kosten zijn het niet meer.

Grtz. Dunsz.

12. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Dunsz, Waar bestel je dat spul dan en zijn die prijzen beter als van een conrad?
    Moest daar voor een lager met een asgat van 50 mm 21 euro afreken. en kleine lagertjes met een asgat van 12 mm iets van 4 euro

13. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014

Hallo................een asgat van 50 mm :confused: Dit is toch een modelbouw-stoom-forum :rolling:

Conrad = een giga-onderneming met een giga personeelsbestand/voorraad/reclame/panden/pensioenen ............:rolleyes:
    Mag jij 2 keer raden wie dat betaald en of dan een lagertje duurder of goedkoper is ............volgens mij hoef ik dat toch niet te verzinnen :rolleyes:

Google = je vriend en ga eens over op duits zoeken "Model dampf" machienen/kessel en zet hem ook op afbeeldingen ....of in z'n frans met Vapeur of in het engels met Steam engine/boiler ect.........

M'n persoonlijke (betrouwbare) adresjes zijn ook zo gevonden, maar ga hier (mag ook niet) deze adressen posten.

Daar zijn de prive-berichten voor lijkt me :proost:

Grtz. Dunsz.

15. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Een asje van 50mm is toch niet zo lomp LOL
    Maar het is best wel zoeken naar adressen waar je niet het vel over de neus word getrokken.

Maar wat Peter zegt over het slopen van in dit geval een video recorder, zo zijn er veel meer apparaten waar mooi spul inzit.
    Een versnellings- naaf van een fiets zit vol tandwielen, gewoon vragen bij de lokale fietsenmaker of hij defect naven wil bewaren.

16. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Pb retour :bye:

En niet te hebberig worden hoor ..............eerst afmaken waar je mee bezig bent ....

Grtz. Dunsz.

Laatst bewerkt: 24 dec 2014
  17. Luitjes,

allereerst nog allemaal de beste wensen.

De afgelopen dagen niet veel gedaan aan de Stirling, behalve ten behoeve daarvan geld uitgegeven. Ik heb gekocht:

een heel professionele oliestootpomp, een Abnox Wanner, vandaag binnen gekregen. Met een goed passende nozzle maar die is voor één nippel net te dik om er goed bij te kunnen komen, in de tandwielenkast, bij de headstock pulley bearing. Het piefje wat op de oliepomp van de Myford zat, past er echter exact op.

na het uitpakken direct al stress .... gaten in de bodem

[​IMG].
    Gebeld, uitleg gekregen en ermee aan de slag. Je vult het ding via de bovenkant. Deze gaten zitten erin omdat er op een of andere manier een soort vacuüm getrokken wordt, waar deze gaten voor nodig zijn. De olie komt nu daar waar het moet komen, nergens lekkerij en/of geklieder en de Myford snort erover :yes::D

Op advies van Jef, Gea en Fanaat een goede machineklem gekocht. Kost wat maar heb je ook wat. In ieder geval 1,238 kg staal.

Er werden T-moeren meegeleverd. Zo goed als de klem is, zo waardeloos zijn de T-moeren. Wanneer je de bout aandraait, gaat de zaak ook nog wat scheef zitten (omdat er ruimte is) waardoor het geheel nét aan een paar mm 'hangt'......

Een set goede originele T-moeren besteld ... zit stukken beter; past allemaal sluitend

Hier een indicatie van het verschil in a) uitvoering b) maatvoering

Omdat ik de indruk had dat ik toch (best wel) nauwkeurig mat maar desondanks enigszins ruimte had in mijn rozetten ten opzichte van de pilaar,

gelijk ook maar een digitale schuifmaat aangeschaft.

Voor het komende freeswerk een set spantangen. Thebbigbozz gaat voor mij een spantanghouder maken, spciaal voor de Myford omdat deze uitverkocht waren en niet bekend was wanneer deze er weer zouden komen.

De eerste freesklus wordt dan de bouten voor de machineklem om deze meer op maat te frezen, heb die nu via de slijpsteen ingekort maar is niet echt naar het zin.

Wat is jullie advies, deze verzonken gaten altijd gebruiken of standaard de 4 bevestigingspunten? En de verzonken punten alleen gebruiken wanneer het te frezen stuk niet ingespannen kan worden vanwege die vier dan uitstekende bouten, waarvan er dan dus 2 in de weg zitten? :rolleyes:

18. Dunsz

Dunsz

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Goeie "spulletjes" betalen zich zelf figuurlijk terug in heeeeeeeeeel veeeeeeeeeel plezier tijdens het draaien en frezen :D En nog leuker wordt het als je kleine hulpstukjes voor je zelf kunt maken en je hierdoor ook weer mogelijkheden krijgt :yes:

M.b.t. de "klem" zelf gebruik ik altijd de verzonken mogelijkheid. Als alles spaanvrij is heeft dat voldoende sterkte. De "zij-montage" moet je meer zien als bv een mogelijkheid om diagonaal op te spannen/ in te spannen. Maar je merkt vanzelf per
    geval wat logischer of handiger is.

Zijn je spantangen ER 32 ? Dan hebben ze in Luxemburg een heel mooi tangetje voor de Myford van 59 Euris. Kan je zelf niet voor freubelen ............

http://www.rc-machines.com/media/images/thumb/200082008675_76056.jpg

Succ6 :proost:

Laatst bewerkt: 8 jan 2015
  19. @ Dunsz,

mijn spantangen zijn ER25. Ben erg blij dat Mark zo'n houder voor mij wil maken :D.

Trouwens, wat bedoel je precies met: "Als alles spaanvrij is, heeft dat voldoende sterkte""?

Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2015

Deel Deze Pagina