Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

1. Luitjes,

@barry: vraag of GEA ook een voorbeeld voor je wil maken, dan heb je de juiste hoeken en een oer-model. Die moet je dus in de kluis leggen ;) en alleen voor de maatvoering en vorm als voorbeeld gebruiken.

Vervolgens stel je dan het plateautje van de slijpmachine af op deze hoek en haal je telkens streek voor streek de toolbit erlangs, net zolang je deze hoek heb over het gehele vlak, terwijl je om de paar streek goed koelt. (ik doop de bit in een bakje water). Geen verkleuring zichtbaar.

De platte kant is dan helemaal onder die hoek geslepen, die je ingesteld hebt via het plateau.

Vervolgens neem je dan eerst de linkerkant (van bovenaf gezien) en slijp je die af tot het gewenste schuinte, streek voor streek en ook hier goed koelen. Vervolgens de rechterkant van bovenaf gezien) deze is iets langer dan de linker kant.

Daarna de bovenkant via de ronde kant van de slijpschijf een gootje in slijpen, ook hier weer streek voor streek en goed koelen. Zo krijg je hem identiek aan die van GEA.

Daarna de geslepen kant, twee keer over de gehele lengte (hoogte) langs een wetsteen halen, NIET vaker, en voilà een perfecte draaibeitel.

Deze geslepen kant is speciaal voor messing, brons en alu.
    Het heeft mij alles bij elkaar 15 minuten geduurd en dat eigenlijk omdat ik te voorzichtig streek voor streek doe en na 3 streek al koel.
    Ik hikte er elke keer tegen aan, tegen het slijpen maar het is echt waar een fluitje van een cent :D.

Na wat tips van Harm over aanpassing van de snelheid (voor het eerst gedaan) en continue koelen/smeren met spiritus, met "mijn" geslepen beitel, dit resultaat op het stuk alu.

Dik en dik tevreden en qua beitelvorm etc. .... die hou ik erin:p

@John33: een heet model maar ik maak eerst nog even een soort wobbler vanwege de vormgegeven zuil

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. barry lawijt

barry lawijt

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Merci voor de uitleg Peter. Maar bij het draaien-of fresen van Alu gebruik ik steevast WD-40. Geeft een zeer mooie finish.

gr. Barry

3. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

een vraag ... hoe draai ik dit middenstuk (meer) conisch?
    Heb het gevoel dat er nu helemaal niets conisch gebeurt en voordat ik geen vlees meer heb?

Te zien is dat de support onder een hoek op het werkstuk staat, dus dat zou dan toch moeten werken?

4. Gea

Gea

Lid geworden:
    23 dec 2012
    Peter

Als je wil conus draaien met je bovenslede die je schuin zet , zal je ook met je bovenslede voeding moeten geven , anders zal er weinig in huis komen van je conus!!!!;)

Dirk

5. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Thebigbozz

Thebigbozz

Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Kijk, dit vind ik leuk.

Ik zie een stijgende lijn.
    2 maanden geleden een keer een opmerking gemaakt over een beiteltje slijpen. Toen was dat volgens jou zelf uit den boze.

Dat je nu alsnog je eigen er aan hebt gewaagt hebt, (en ook nog gelukt is) is super.

Een sterling als eerste project is wel te doen volgens mij. Het was ook mijn eerste project. Zelf had ik 0,0 kennis/ervaring op draai/frees gebied toen ik er aan begon. Tuurlijk heb ik wel eens wat opnieuw moeten maken maar dat is leergeld.

Gewoon veel informatie opdoen, (je kan echt ontzettend veel vinden op internet) en daarna proberen.

Groeten,
    Mark

7. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012

8. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012

9. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    idee?

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. norwin

norwin

Lid geworden:
    29 sep 2004
    Wat een leuke machine.
    Dat is weer eens iets totaal anders.
    Gr. Norwin

11. Striling:heet, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

@Gea: dank, duidelijk ;)

@barry: heb testje gedaan met wd 40, kruipolie en spiritus met het draaien van aluminium, stom genoeg geen foto van gemaakt. Kruipolie werkt niet,, blijft wat dof en men kan zien waar er gedraaid is. WD40 werkt wel, wordt mooi glad maar af en toe ook wat lichte rookontwikkeling. Met spiritus wordt het (bij mij althans) veel mooier en gladder. Ik draai op zij langzaamst, met 338 omwentelingen.
    Ik vermoed dat het komt omdat spiritus wat beter koelt??

@fanaat: tekening was duidelijk. Was het bestaan van de vergrendelschroef helemaal vergeten.

Waarom kan conisch draaien eigenlijk niet met de langsgeleiding? Of zie ik wat over het hoofd?

12. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Dat kan wel, maar dan heb je weer heel wat stelwerk als je weer evenwijdig wil draaien.

Je moet dan je losse kop (meedraaiend center) uit het midden van je klauwplaat zetten.
    Dan de klauwplaat vervangen door een center en een meenemer en daar je werkstuk mee aandrijven.

Heb je overigens al gecontroleerd of je losse kop in het center staat?

13. jef

jef PH-SAM

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Hier een tekening van de opstelling zoals Baggeraar bedoeld

Groeten Jef

14. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Misschien is het duidelijk nu Jef en Baggeraar zeggen dat het conisch draaien met de automatische voeding ook kan, je moet er wel rekening mee houden dat hier maar een beperkte aantal graden mogelijk zijn,dit in verband met het zijdelinks verplaatsen van de losse kop en altijd tussen de centers draaien.
    Daarna komt de ellende om de losse kop weer op 0 graden af te stellen over de lengte die je meestal gebruikt,zeker in de modelbouw.
    Op het meest eenvoudige draaibankje zonder automatische voeding kan (moet) er met het bovensupport conisch (taps) gedraaid worden.
    mvg
    fanaat Sjef

15. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Peter,
    Even een vraag,is de kolom uitwendig al geheel op maat gedraaid,dit in verband met die diepe aftekengroef voor het krukaslager-busje?
    Het staat niet op de tekening en aangezien daar de uitw.diam. 5/8" is en inw.diam 5/16"voor het lagerbusje dit gedeeld door 2,dan blijft er door de radius al niet veel meer over en zie ik meer een breuklijn,ook had je de kolom van staal moeten maken in plaats van aluminium vlg.tekening!
    We kunnen niet streng genoeg zijn !!!

mvg fanaat Sjef

16. Luitjes,

wat is het toch een geweldige hobby.

@fanaat: nee, het is een geheel ander pilaartje geworden dan zoals op tekening gedacht is.
    Dienaangaande twee dingen:
    a) ik denk dat ik niet gauw weer wat ga maken in inches :rolleyes:.
    b) ik ga een modificatie verzinnen ;)

Ik??? :rolling:

optie A:
    - als ik het hele ding wat ga verkleinen of aanpassen?
    - het asje van het vliegwiel ga lageren, met 2 lagertjes
    - meer ruimte voor het vliegwiel maak door het voetstuk ter plekke wat uit te hollen
    - af zie om de luchttoevoer à la Fancy te maken, d.w.z. via de krukas te laten lopen.

optie B:
    - ding zo laten en niets meer aan doen.

17. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Probeer dan een volgende keer eerst de tekening geheel om te zetten in mm maten en vanaf die tekening te werken.
    Let op bij afronden, dat je niet het ene naar boven en het stuk dat er moet omheen passen naar beneden afrond.

Ik heb veel tijd gestoken in het omzetten van stuart compound tekeningen.
    Ten eerste weet je dan hoe groot alles is en moet worden.
    Je snapt waarom wat gedaan is en je haalt fouten uit het ontwerp.
    Zoals het moeten boren van gaten (voor aftapkranen) op plaatsen waar draadeinden zitten waarmee het cilinderdeksel vastzit. :cool:

18. Luitjes,

@ Baggeraar: je hebt (weer) volkomen gelijk.
    Als verontschuldiging moge misschien dienen dat ik dan te overijverig met het vervolg aan de slag ga en mij - nog steeds - onvoldoende realiseer dat dergelijke tekeningen toch een grotere mate of soort van "rijping" nodig hebben dan met vliegtuigen het geval is. Het kan misschien ook komen omdat dat soort tekeningen niet echt 'geheimen' meer voor mij hebben.

ik heb trouwens de tip gekregen om uit te gaan van 32mm als inch; je komt dan toch op betere (hele) maten uit.

In dit geval is het dus een soort van verslikken.

Trouwens, ik heb ook geen staal om een dergelijke pilaar van te maken, dus ga ik nu roeien met de riemen die ik heb.

Blijf mij supporten :D

Laatst bewerkt door een moderator: 24 apr 2014
  19. americanspinningwheels

americanspinningwheels

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Als je uit gaat van 32 mm als een Inch zoals ik eerder gepost heb krijg je hele mm maten, Behalve als de maat ?/64 is dan worden het halve millimeters maar dat zie je al niet zo veel in tekeningen lijkt mij.

Neem je 24 mm als een inch, dan kom je ook iets beter uit als 25,4 , maar dan krijg je nog vaak 1/2 of 1/4 mm maten denk dat 32 mm het eenvoudigste werkt

Wat zou de diameter van het staal moeten zijn, heb hier zog wel het een en ander liggen

Remco

20. barry lawijt

barry lawijt

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Mooi werk Peter. Maak nu alles van Aluminium. Ik bedoel daarmee de zuiger & cilinder. Kan je polijsten zodat het blinkt zoals Chroom.

Ik ben nog aan het vechten met een vliegwiel voor de Webster verbrandingsmotor.
    Nu vanavond weer planten overpotten , zwembad onderhouden , enz.....
    sfeerfototje:

Groetjes

Barry

Deel Deze Pagina