Ik heb mijn hele verslag nog eens grondig uitgespit en behalve dat ik bij het begin van de beplanking ben begonnen met een lat van 6 mm i.p.v. 4 mm kan ik verder geen fout ontdekken. Boven de plank van 6 mm heb ik i.p.v. een lat van 6 daarna een lat van 4 mm gebruikt, dus de totale hoogte moet dan gelijk blijven nl. 10 mm. Het verschil alhoewel nog steeds raadselachtig kan dan zijn dat ik 2 mm te hoog uitkom met de totale verschansing. Het achterschot was echter geen 2 mm te laag, maar 4,5. Dus mijn conclusie zou dan zijn dat het bewuste schot toch een paar mm (2,5) te laag/klein is gemaakt...? De fout die ik daarna heb gemaakt is; dat ik 4,5 mm extra materiaal aan de bovenkant van het schot heb gezet, terwijl ik dit aan de onderkant had moeten doen, zie plaatje,
De rode x geeft het extra stukje materiaal aan terwijl dit stukje tussen de pijltjes had moeten zitten, waarna de ramen gelijk zouden komen met de ramen van de zijschotten. Daar alles al vast zit gelijmd, ga ik dit niet slopen, want de kans dat ik dit er weer netjes af krijg is nagenoeg nihil. Dus laat ik het zo en zitten dus de ramen op het achterschot iets lager. Dit is op een close-up foto uiteraard goed te zien maar hier op het model valt dat reuze mee.
Dat de verschansing 2 mm te hoog is, is ook te zien aan het voorste schot waar ik 2 mm bij heb moeten doen om de hoogte gelijk te krijgen met de zijschotten, (witte x is 2 mm)
Ik heb nu alles pas gekregen en al is het dan niet helemaal goed gegaan, zo moet het dan maar. Ik heb eens gekeken of de ornamenten wel gaan passen straks en die lijken ook een tikkie aan de grote kant,
Tussen de witte pijltjes moet volgens de beschrijving nog een lat van 2x3 mm, dus lager kan het ornament niet komen. (of ik moet die lat weglaten zodat het geheel nog een tikkie kan zakken) De sierlijke kaders rond de raampartijen passen er zo niet tussen, waarschijnlijk omdat de ramen dus iets te laag zitten maar met wat vijlen hier en daar probeer ik ook hier wel een mouw aan te passen en zoals gezegd kan ik de extra lat van 2x3 mm ook nog weglaten, dat bekijk ik later wel.
De hele ombouw ziet er nu zo uit, een beetje anders als de bedoeling is, dus pas op als je dit verslag letterlijk gaat volgen indien je dit model ook gaat bouwen!
De binnenkant van het voorschot is zover afgewerkt, nu de buitenkant nog en dan kan de boel vast worden gelijmd,
Nou ik hoop maar dat ik het één en ander een beetje goed heb weten uit te leggen, want ik begon er aardig nerveus van te worden. Ik vind het een hele uitzoekerij als je dit niet gewent bent om te bouwen, in de beschrijving lopen twee modellen door elkaar wat ook niet echt helpt, maar ik brei er wel een punt aan, tenslotte gaat het om het eind resultaat en dat zal er evengoed wel goed uit komen te zien.