staart draait naar rechts

Diverse variabelen hebben invloed op het mechanisch goed afgesteld zijn v/d staart.
Het toerental waarmee je vliegt, in normaal mode of in idle up. En het soort staartblaadje en of lengte van de blaadjes.
Als je je motorafstelling veranderd, waardoor het hoofdrotor toerental ook mee veranderd, heeft allemaal invloed op je staart.
Vaak wordt van dit alles niets gemerkt omdat de gyro in heading hold de staart "vast" weet te houden. Bij de topicstarter, Erik, kwam het uiteindelijk tot een probleem omdat bij een toerental verandering bij een flinke klim de oorzaak was de staart niet meer de kracht had de staart op z,n plek te houden. De gyro zit aan het eind van z,n kunnen zeg maar, hij stuurt maximaal aan, maar dit is niet voldoende, en de staart draaid als gevolg weg.
Deze mechanische afstelling is 1 malig tenzij je iets veranderd aan je heli wat ik in het begin vermelde.
...
Ralph,
Afstellen doe je uitsluitend in normaal mode van de gyro, waarna je terug kunt switchen naar headinghold.
Je kunt gewoon met de GY401 opstarten in heading hold (ledje op de gyro licht-op ononderbroken) en na het initialiseren kun je de gyro overschakelen naar normaal mode.
Doe je het in deze volgorde dan kun je altijd (ik schakel de gyro met een switch op de zender) van heading hold schakelen naar normaal mode, en na het afstellen weer terug naar Heading hold.
Bijkomstigheid is dat de gy401 in headinghold opgestart MOET worden om deze functie te verkrijgen, start je op in normaal mode dan kun je niet terug schakelen naar heading hold.
Doe je dit wel in deze volgorde zo, dan zul je eerst de stroom uit moeten schakelen van je heli, om vervolgens de heli weer in te schakelen met de gyro op Headinghold.
..
Persoonlijk schakel ik nooit de gyro van mijn heli's in de lucht, of tijdens een vlucht van headinghold naar normaal mode. Doe je dit wel dan krijg je direct het resultaat te zien van een niet (of wel :0) goed mechanisch afgestelde staart rotor.
Ik ken echter wel vliegers die dit doen, omdat ze dit prettiger vinden vliegen zonder heading hold.
Ik toer op, en vlieg en fladder alles/altijd in HH.

Grt,
Eric.
Hallo Allemaal weer,
Bedankt voor de uitleg, ik heb in het verleden altijd gevlogen met Gyro's uit de oude doos, vlieg al wel 15 jaar, maar ben pas sins kort overgeschakeld naar de nieuwe techniek zoals die 401 en 2.4ghz en dat soort mooie speelgoedjes.

Door deze technieken ben ik ook weer helemaal opgebloeid in deze hobby, na een jaar op 4 er bijna niks aan gedaan te hebben.

Nogmaals bedank allemaal weer voor de uitleg.
Groeten Ralph.

Back