sproeiinstallatie

• Topicstarter Topicstarter VDA
  • Startdatum Startdatum
Harold zei:
Die airtruk kan je zien vliegen in de (australische) film Mad-Max III Beyond the thunderdome.
jebediahsplane.jpg

@ Benny
Als een 3W75i hebt is een smoke (dus rook uit de uitlaat) kinderspel. Er bestaan voor deze motor uitlaten met een spiraal erin. Als je door deze spiraal diesel pompt dan krijg je mooie rook uit je uitlaat. Diesel in een tank, klein verdringerpomje erbij en klaar is kees.

Dit wordt ook veel toegepast door 3D/freestyle demovlieges. Wil je de fijne kneepjes of eventueel zo'n spiraal zelf maken dan kan ik wel aan de info komen.

Dit lukt overigens niet als je een resonatiepijp gaat gebruiken.
Kosten van deze smook uitlaat ongeveer 15 euro meer als de kosten van een non-smoke uitlaat.

Groetjes

Mark

Cropduster zei:
Harold zei:
Die airtruk kan je zien vliegen in de (australische) film Mad-Max III Beyond the thunderdome.
jebediahsplane.jpg

Zet ik er een fotootje bij omdat iedereen dan meteen kan zien waar de discussie over ging, wordt ik dood gegooid met vragen of ik dat ding wil bouwen 8O .

NEE!!! :nooo:

"Wat dan wel?" hoor ik daar iemand denken? Nou, euuhhh... zoiets: 8)
09.jpg

En voordat dit nu weer vele vragen oproept, deze kist is van Duane, in Montana. Read all about it op http://rc-cropduster.com onder Air Tractor. :proost:

Hey ik dacht dat jij gek was van Cropdusters, deze airtruck is ook een cropduster!!!!!!!!!!!! 8) Ook al is hij niet geel.
Dit moet dan toch een uitdaging voor je zijn. :twisted:

Theo Coenen zei:
Hey ik dacht dat jij gek was van Cropdusters, deze airtruck is ook een cropduster!!!!!!!!!!!! 8) Ook al is hij niet geel.
Dit moet dan toch een uitdaging voor je zijn. :twisted:

Misschien later, als ik groot ben.... :wink:

Richard Branderhorst zei:
Mod is nog classified, haha. Ik laat het wel weten als het gelukt is, voorlopig andere prio's, dus zal nog wel maandje of zo duren, tenzij ik nog wat tijd vindt....

Nou, we zijn toch al haast weer een maand verder, dus verteld u maar. Misschien dat u één en ander nog iets kunt toelichten met enigerlei plaatjes ook... 8)

Hi duster

Kist heeft van de week gevlogen, uitsteekbaar!
CG lag iets tever naar voren, wat te merken was aan de benodigde "up" trim en een beetje meer als gewoonlijk elevator nodig met het afvangen. Accu kan evt helmaal naar achteren en dan is het opgelost.

Power komt van een Saito 11,5 cc, tikkie overkill zo in deze config, maar dat komt mooi uit...

Foto's ontbreken nog, mod duurt helaas enkele weken....andere prio's....

Richard Branderhorst zei:
Foto's ontbreken nog, mod duurt helaas enkele weken....andere prio's....

Nu wordt het zo langzamerhand natuurlijk wel 's tijd. niet alleen voor foto's, maar ook voor de modificaties. Als zich dat nu nog steeds in een testfase bevind, dan maar via pm... :D

Grrrr

OK, OK, ik geef het op.
dit is de testopstelling, wielen gaan eraf uiteraard. Zoek nog zelfde l.gestel steun voor achterste bev.
Zie andere postings, tijd, tijd, tijd
afb395.JPG

Okay, da's wel een mooi modificatie. Ziet er goed heel mooi uit. :D

Heb niets kunnen vinden of dit al eens in het echt is toegepast. Wel op Air Tractor, die bouwen de 802F, als airtanker, dus blus vliegtuig.
airtractor-float.jpg

Krijg nou wat!
Ik dacht dat ik veel wist, maar deze kende ik niet, haha, dan is die mod helemaal leuk als er enig "waarheidsgehalte" bij zit!

De floats zijn overigens van Graupie, het blijft altijd moeilijk inschatten of ze groot genoeg zijn. De kist is met 3100 gram niet al te zwaar, ik vermoed (nog niet uitgetest) dat ze voldoende buoyancy leveren voor het geheel. (richtlijn minimaal 2 X totale gewicht).

Met onze veldperikelen kan watervliegen wel eens een mooie optie worden!

Hallo,

In verband met het zichtbaar zijn van de sproeinevel: heb eens gehoord
dat men daarvoor een MELK-WATER mengsel voor gebruikt!
TRANSAVIA AIRTRUCK/SKYFARMER

De Transavia Airtruck/Skyfarmer kan/kon uitgerust worden met ofwel een sproeiinstallatie (sproeibomen aan de vleugels) of met een soort strooi mechanisme onder de ondervleugel in de aard van onze winterse zoutstrooiers.
De dubbele staartboom zou ontworpen zijn om het vullen (pesticiden/zaden) van het vliegtuig te vergemakkelijken.
Er zijn ook militaire (bewapende) uitvoeringen van geproduceerd.

Er (was)is trouwens een zeer gedetailleerd RC plan van te verkrijgen (3000mm. spanwijdte) in Nieuw-Zeeland.

Groeten uit Antwerpen,

Paul Siemons

Dit soort vliegtuig staat bij mij om de hoek.

http://home.tiscali.nl/~aerowout/ehow/general.htm

Kan natuurlijk even informeren wat zij gebruiken,
het is geel en wordt doorgaans over aardappels gesproeid.

:D :D :D :D

Trouwens je moet toch bijna een beetje gek zijn om
sproeipiloot te zijn, als je ziet hoe die jongens vliegen.....
laag over, dan recht omhoog, keren over de vleugel, en opnieuw
een baantje laag over........

Een geweldig gezicht.....

Het zien van dit soort taferelen heeft mij bij de modelvlieg hobby
gebracht. Nu nog een keer zo'n sproeier bouwen.
Helaas is de cessna 188 niet meer te verkrijgen....

Johan

J o h a n zei:
Dit soort vliegtuig staat bij mij om de hoek.

Kan natuurlijk even informeren wat zij gebruiken,
het is geel en wordt doorgaans over aardappels gesproeid.

Da's een Marsh Turbo Thrush, een Rockwell Thrush Commander S-2R waarbij door Marsh Aviation een Garret turbine erop gezet is. Rockwell is later overgegaan naar Ayres, dus wordt het ding ook wel aangeduidt als Ayres S-2R.
TOY.jpg

Dat gele spul is een middel tegen Phytophtera, een virus die aardappelen aantast. Ik ben de naam van het middel even kwijt... :roll:

Zie voor agwagon details http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2164&highlight=agwagon

J o h a n zei:
Trouwens je moet toch bijna een beetje gek zijn om
sproeipiloot te zijn, als je ziet hoe die jongens vliegen.....
laag over, dan recht omhoog, keren over de vleugel, en opnieuw
een baantje laag over........

Johan.
Die jongens zijn niet gek die daar op vliegen, ook niet een beetje.
De meesten gebruiken het als een springplank naar de grote(re) luchtvaart, want als beginnende vlieger liggen de banen niet voor het opscheppen, dit is er één van de weinige baantjes die je met een "commercial" kunt doen.
Soms blijven ze "hangen" omdat ze te oud worden om door te schuiven, of blijven het er naast doen.
Ze hebben wél gemeen dat je goed moet kunnen sturen, één seconde niet opletten en de bladeren hangen tussen je wielen...en dat is nog het minste......

bladeren hangen tussen je wielen...en dat is nog het minste......

schrijf aardappelloof.

:D

Soms blijven ze "hangen" omdat ze te oud worden

Of omdat het leuk is.......

Vindt het nog altijd een indrukwekkend staaltje van beheersing
en blijf altijd even staan kijken.Helaas zie je het hier niet meer zo vaak als vroeger. Bij een nat voorjaar als de tractoren niet over het land kunnen word er toch nog gevlogen.Heel indrukwekkend zo'n turboprop.

Johan

Heren,

Ik denk tot een oplossing te komen betreffende mijn vraag over een sproeisysteem.
Een smokesystem schijnt de simpelste oplossing te zijn. Hiervoor heb ik een pijp van KS in bestelling met smokeaansluiting , dan een pomje erop en roken zal het wel....
Verder denk ik nog een difuser te maken met een 3-tal uitgangen om zeker geen te grote drukopbouw te creeeren in de uitlaat.
Meer nieuws volgt.

groetjes,
VDA :)

@VDA: Het wordt nu toch wel 's tijd voor foto's. Bouw foto's zijn ook foto's. Mischien een nieuw draadje starten, agwagon project, net als Jorrit's serval en diamant draadje...

Back