sproeiinstallatie

• Topicstarter Topicstarter VDA
  • Startdatum Startdatum
V

VDA

Guest
:?: Ik zoek deze winter een sproeiinstallatie te bouwen voor mijn Cessna Agwagon. Heeft iemand idee een idee welke de beste werkwijze is ?
Alle informatie is welkom.

Happy landings,

VDA

heb zelf geen idee hoe te maken, maar ik heb al eens een
sproei vliegtuig gezien die niet sproeide maar een
rook installatie had.

i.p.v van sproeien rookte ie beneden vleugel.
zeer mooi effect overigens. dus mischien zoeken
op smoke+modelairplanes.

enne is die cessna agwagen van kyosho? en nog
te verkrijgen in Belgie?

Johan

Rook gaat wat lastig met kleine methanol motors. Daarnaast zou het dan eigenlijk nog via spray booms naar buiten moeten, en dat gaat niet :(

Een werkend systeem heb ik helaas ook nog niet, probleem is ook de schaal, een spray op schaal groote is lastig te zien bij modellen, het moet wat sterker worden aangezet. 8O

Maar het schrijven over sproesystemen maakt dorstig, dorstig naar een fotootje of twee, drie, vierentwintig van de agwagon... :D

Btw, een commentaar op rcuniverse:
"Hi Guys,
Fire extinguisher powder is the way to go. I have used this method in my Thrush(es) at Top Gun and other contests since 1988, several years before Mr. Hanson came on the scene. In my first model I mixed it with Quaker grits and used it to simulate "dry" application by dropping it out the hopper door into a scale "spreader" on the bottom of the aircraft. This was similar to the way Dick Graham equipped Piper Pawnee model to win the NATS in 1980(?) although he used a powdered ink instead of the FEP. On my later models I added a compressed air system and blow the powder out through the scale spray booms through ports in the scale locations for "proper" liquid spray reenactment. I tried pumping water and other brightly colored liquids through the booms but even spraying out over 12 ounces in a 5 second pass, it wasn't very visible and a 1/2 cup of FEP will show for 3-4 passes or as long as the air lasts. I hope to have my new "bigger and better" Thrush model done for 'Top Gun 2003' and I will be using this method on it also. I'm currently working on a way to cast the 54 spray nozzles for the booms @ 2.25"/ft. or 3/16 ths scale for the 108" model.
Thrushdust - D. Hayes"

http://www.rcuniverse.com/showthread.php?s=&threadid=105414

en voor de liefhebber :D :D :D David Hayes had deze Thrush Commander op Top Gun staan dit jaar...
thrush1.jpg

thrush2.jpg

Wel, foto's van mijn Agwagon zijn er nog niet. Hij is nog in aanbouw.
Wel spreken we hier van een 3W75i met 7,5 HP ipv een model met methanolmotor. Dit zou eigenlijk meer faciliteiten moeten geven om een sproeisysteem op te zetten....

Benny

wow, dies echt knap (die dummymotor :wink: ) Is een stermotor eigenlijk wel schaal op zo'n sproeier? Werken de echte niet met turboprops?

Niels

De meeste moderne sproeikisten zijn inderdaad uitgerust met turboprops, zoals de PT6 van (Pruttel en Wilniet-Pratt en Whitney). Maar in het grijze en meer recente verleden zijn hiervoor eerst Piper Cubs en Stearmans gebruikt, later o.a. Commandes e.d., uitgerust met stermotoren(die later ook wel zijn omgebouwd naar turboprops.

Paul,
wat dacht je van de Grumman Cat? Een grote zware dubbeldekker met een reusachtige 650pk stermotor erop. In het grijze verleden heb ik zo'n kist regelmatig zien vliegen van een veldje in de buurt van Zonnemaire op Schouwen Duiveland.
Als ze dat ding 's morgens voor het eerst startte leek het wel een bak met losse bouten en moeren zo rammelde en klingelde het. Pas na een kwartier warmdraaien liep hij soepel en kon de kist met ruim een ton aan lading de lucht in om de velden te gaan besproeien.
Ik heb tijdens mij vakanties daar heel wat uurtjes bij dat veld rondgehangen om dat fantastische vliegtuig aan het werk te zien.

Ja, en zo zijn er nog een heleboel. Is er ook niet een heel merkwaardig kistje, ik meen met twee staartbomen, van Australische of Nieuw-Zeelandse origine? Ik dacht de "Kruk"of zoiets.

Richard Branderhorst zei:
Croppie,
Ik heb een Kyosho Agwagon op de kop kunnen tikken, ga er iets aan veranderen, dus: watch for my mod.

Waar heb je die gevonden? En zijn er meer beschikbaar? En ook, wat voor mod? Ik heb een israeli gezien die enkele Kyosho Agwagons veranderde in Reno AgRacers. Toch niet helemaal war het naar toe moet...

Paul Tupker zei:
Ja, en zo zijn er nog een heleboel. Is er ook niet een heel merkwaardig kistje, ik meen met twee staartbomen, van Australische of Nieuw-Zeelandse origine? Ik dacht de "Kruk"of zoiets.

Effe verder denken. In de richting van Transavia PL-12 Airtruk... 8O

Hier een plaatje:
airtruk.gif

Een lid van Vliegclub Stadskanaal bouwd er op dit moment eentje...[/code]

Hé 'duster

Van iemand die hem gebouwd heeft maar nooit afgemaakt heeft.

Mod is nog classified, haha. Ik laat het wel weten als het gelukt is, voorlopig andere prio's, dus zal nog wel maandje of zo duren, tenzij ik nog wat tijd vindt....

Ja, dat is hem. Is dit misschien het lelijkste vliegtuig ter wereld? Heeft waarschijnlijk juist daarom ook zijn eigen charme!

Paul Tupker zei:
Ja, dat is hem. Is dit misschien het lelijkste vliegtuig ter wereld? Heeft waarschijnlijk juist daarom ook zijn eigen charme!

Ik vind die Agwagon ook niet echt een fraai toestel...

(Tja, smaken verschillen.)

In een grijs verleden heb ik, weliswaar op de Pawnee, genoten van het vliegen met dit soort 1/1 kisten. Met al die power aan dat kleine handletje zijn ze al een stuk minder lelijk.... Het uitzicht is ongelofelijk goed, ze sturen lekker en leeg hebben ze een startlengte/klimhoek die een grote grijns op je gezicht tovert...

Dag Richard,

Heb je eventueel ideeen voor een sproeiinstallatie ?

VDA :lol:

Nope.
Zoals iemand al eerder schrijft, de nevel zul je nauwelijks zien. Het is al een probleem om een duidelijk rookspoor achter te laten (dat lukt nog het best aan de relatief ongestoorde lucht aan de tippen) met een rookpatroon.
In de wervelende lucht achter/onder de vleugel lukt een herkenbaar sproeipatroon helemaal niet, schat ik.
Maar wie ben ik, misschien is het een poging waard.

Nee, de mod aan de Agwagon betreft iets anders.

Back