Spektrum DX9

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jasper-daniel, 3 aug 2013.

1. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Jullie lezen rare dingen.

Uiteraard is het niet zo, dat de Taranis heel veel meer bereik heeft dan de DX9, anders zou óf FrSKy de zaak flessen, of Spektrum zou zitten slapen. Beide is niet het geval. Ook in het zendvermogen zit weinig tot geen verschil.

Voor fhss systemen (frequentie hoppers) geldt in de USA een maximaal vermogen van 125 mW e.i.r.p., in de EU is dat 100 mW e.i.r.p. Dit lijkt heel wat meer, maar vertaalt zich in zo'n 10% in afname van het bereik. Op een bereik van een paar kilometer maakt dat eigenlijk geen verschil omdat je het model dan allang niet meer ziet. Om twee keer zo veel bereik te krijgen moet het zendvermogen nu eenmaal kwadratisch toenemen. Daarnaast bepaalt natuurlijk ook de ingangsgevoeligheid van de ontvanger het bereik.

Daarnaast is het de vraag of fabrikanten tot het maximaal toelaatbare vermogen gaan. Aangezien er exemplaar strooiingen zijn blijf je er als regel een stukje onder of je moet elk exemplaar meten. Spektrum deed of doet dat laatste. Op de hf-modulen stond/staat het afgestraald vermogen in dBm vermeld, waarbij er als regel een getal op staat van 19,xxx dBm. Een waarde van 20 dBm correspondeert met 100 mW.

2. Hermanusb

Hermanusb

Lid geworden:
    22 nov 2014
    De kreet 2 tot 3 keer verder kwam bij skfry zelf ergens op een site weg.
    Ik gaf ook al aan dat we alles kunnen zeggen. Maar wat is de waarhei?

Vandaar mijn informatieve vraag hierover.

Bedankt voor de uitleg

3. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    oops we lezen rare dingen ?
    info van spektrum:
    100mW in EU, 200mW in US.

All radios in the EU are allowed maximum 100mW if they hop.

dus als je een zender hebt waar je in kunt stellen US rf power of EU rf power en je zet hem op US ben je in overtreding denk ik zo.
    De DX6i kon dat ook , later modellen van spektrum niet meer.
    De taranis heeft die mogelijkheid wel tussen US en EU

mja RF power en haalbare afstand blijft toch onduidelijk :)

Laatst bewerkt: 4 dec 2014
  4. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Kun je laten zien waar die info van Spektrum staat? Volgens mij gaat dat over DSM2 en niet over DSMx.

Het oude DSM2 van Spektrum is een dsss systeem. Daarbij gelden in de USA andere regels dan in de EU. De USA versie levert iets meer dan 200 mW e.i.r.p., de EU versie 100 mW e.i,r.p.

Voor fhss systemen zijn de regels in de USA niet veel anders dan de EU.

Laatst bewerkt: 4 dec 2014
  5. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    Deze info heb ik van een Spektrum ontwikkelaar op rcgroups over de DX9

Laatst bewerkt: 5 dec 2014
  6. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Deze zomer heb ik de standaard accu vervangen door een lipo. Was me dat een goede investering! Moet nu nog zeer zelden de accu laden, met de standaard was dat 2x per maand...

Nog een vraagje voor de kenners:
    Links boven in het display zie je "dsmx" staan als een model gebonden is. Maar bij het koppelen voor het vliegen komt daar ook nog zo'n staafdiagram voor te staan. Ik vermoed om aan te duiden dat de zender met de heli gekoppeld is en zend?
    Wel, bij mijn quadcopter met AR8000 en Naza-M lite (model in zender is dan acro ipv heli ) doet hij dat niet. Terwijl er wel connectie is tussen zender en model. Ook volgens de Naza software.
    Voorlopig durf ik dus niet te vliegen want ben niet zeker van de connectie...

Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  7. benovitch

benovitch

Lid geworden:
    20 apr 2005
    Heeft dit niets met de telemetrie te maken?

8. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Telemetrie staat nog ergens anders geloof ik.
    Want bij mijn mCPx verschijnt de grafiek links boven wel, die heeft geen telemetrie.
    Ik geloof dat die staafdiagram bij al mijn heli's verschijnt, straks eens testen.

Helaas vind ik er niks over terug in de Dx9 manual...

9. FStrating

FStrating

Lid geworden:
    28 feb 2011
    De staafdiagram geeft inderdaad aan dat er telemetrie ontvangen wordt. Het aantal staafjes geeft de sterkte van dat signaal. Heeft dus niets te maken met de koppeling tussen zender en ontvanger. Als er DSMX/DSM2 in het display staat is de ontvanger goed gekoppeld en is het veilig om te vliegen. Net nog even gecontroleerd met mijn DX18 en deze geeft bij een standaard ontvanger zonder telemetrie geen staafjes.

Sommige ontvangers die in BNF modellen zitten hebben een eenvoudige telemetrie koppeling met daarin de flight-log en ontvanger spanning, daar zie je dus de staafjes en heb je een extra scherm met de telemetrie gegevens.

Laatst bewerkt: 25 jan 2015
  10. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Bedankt! Dadelijk eens testen wat de mcpx voor telemetrie doorgeeft. Best grappig!

11. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Klopt dus helemaal dat het logo met telemetrie te maken heeft. Zonet ook de TM1000 op de quadcopter gezet en nu staan die staafjes er ook bij.

Bedankt voor het antwoord!

12. RobertW

RobertW

Lid geworden:
    24 jan 2013
    ik krijg mijn tm 1000 met vario sensor op mijn dx9 niet aan de gang. alles staat ingesteld maar de zender blijft zeggen dat er geen gegevens binnen komen.:(:(:(

13. benovitch

benovitch

Lid geworden:
    20 apr 2005
    Weet niet waar juist maar je moet ergens in de telemetry setup toch aangeven welk type sensor je gebruikt of wil weergeven. Mss daar iets verkeerd? Ik heb deze ook zitten in een zwevertje en werkt goed.

14. RobertW

RobertW

Lid geworden:
    24 jan 2013
    klopt staat ook netjes aangegeven dat ik een vario en hoogtemeter heb maar zodra ik deze activeer krijg ik de melding dat er geen gegevens binnenkomen.

15. benovitch

benovitch

Lid geworden:
    20 apr 2005
    Geen kabelbreuk in de data kabel?

16. waa01

waa01 PH-SAM

Lid geworden:
    14 jul 2009
    Helaas de nieuwe DX9 Black Edition die geleverd zijn na 1 januari 2015 zijn niet meer compatible met DSM2!!?
    Ik heb nog een DX6i en wil overstappen naar DX9, maar van de 11 ontvangers zijn er maar 2 DSMX, moet ik dan andere aanschaffen? Of moet ik opzoek gaan naar een "gewone" DX9
    Klopt het dat het DSM2 protocol niet meer wordt gemaakt voor EU (op alle nieuwe Spek zenders!?)
    Gr
    Kees

17. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    klopt DSM2 is verboden per 1 juli voor nieuwe zender/ontvanger produkten om die te verkopen
    de oude DX9 ondersteunt wel DSM2/DSMX , zou je die moeten aanschaffen om je DSM2 ontvangers te kunnen gebruiken.

18. damjaco

damjaco

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Hallo

Ik vlieg zelf al jaren met tevredenheid een dx8 en wil nu met een zender van collega een dx9 proberen met Lemon-rc telemetry.
    Nu is mijn vraag kan ik een schakelaar activeren zodat de dx9 de hoogte zegt van de telemetry?

Hans

19. coen_l

coen_l

Lid geworden:
    27 dec 2014
    Ik denk van wel.

Function List> Custom Voice Setup> Add New Sound Event> Switch Change Report> Switch (toekennen)> Select Sound (Altitude)

Ik heb bij bijvoorbeeld knop i ingebruik voor het doorgeven van de accuspanning mocht ik dit onverhoopt gemist hebben.

Succes, en ben benieuwd of het werkt.

Groet,
    Coen

Laatst bewerkt: 5 jun 2016
  20. coen_l

coen_l

Lid geworden:
    27 dec 2014
    Ben trouwens erg benieuwd naar de telemetrie module van Lemon-rc. Die zijn erg compleet maar werkt dit i.c.m. een Spektrum ontvanger?

Groet,
    Coen

Deel Deze Pagina