spektrum 2,4 ghz word verboden??????

• Topicstarter Topicstarter ultim@te
  • Startdatum Startdatum
U

ultim@te

Guest
hallo ik heb tye horen gekregen dat de spektrum 2,4 Ghz zenders verboden kunnen gaan worden daar deze op een verboden frequentie zenden.
klopt dit ..??????

Laatst bewerkt door een moderator:
verander je titel maar, het is namenlijk 2.4Ghz !
En waar heb je dat gelezen, trouwens het is niet alleen met spektrum. Meerdere merken hebben 2.4Ghz

sorry bedankt voor de tip .
van degene die dit mij verteld heeft hoorde ik dat het alleen om de spektrum gaat.
ik heb zelf alles van spektrum en ik heb net voor een nieuwe kist gekeken om evt een AR 9100 ontvanger aan te schaffen maar nu wil ik eerst het mijne ervan weten voor dit gaat gebeuren.
mvg eric

sorry bedankt voor de tip .
van degene die dit mij verteld heeft hoorde ik dat het alleen om de spektrum gaat.
ik heb zelf alles van spektrum en ik heb net voor een nieuwe kist gekeken om evt een AR 9100 ontvanger aan te schaffen maar nu wil ik eerst het mijne ervan weten voor dit gaat gebeuren.
mvg eric
Lijkt mij een broodje aap van een leverancier welke geen Spectrum levert.

Maar een reden zou het FHS kunnen zijn.
Spectrum gebruikt 100mW ERP terwijl ze geen continu frequency hopping hebben zoals Futaba.
Spectrum kijkt bij het inschakelen wat er vrij is, en reserveert dan een kanaal, bij storing zoeken ze een nieuw kanaal. Daarom duurt een storing 4 seconden.
Ook zijn er systemen welke continu meerdere kanalen gebruiken.
In al deze gevallen is 10mW ERP het maximaal toegestane.
Die 'bami-setjes" idem dito.

Futaba wisselt x keer per seconde van frequentie.
Dan is 100mW toegestaan.

Laatst bewerkt:
dat dacht ik ook maar ja ik heb de klok horen luiden maar wil graag weten of er uberhaupt een klepel hangt ?????????????????

Spectrum gebruikt 100mW ERP terwijl ze geen continu frequency hopping hebben zoals Futaba.
Spectrum kijkt bij het inschakelen wat er vrij is, en reserveert dan een kanaal, bij storing zoeken ze een nieuw kanaal. Daarom duurt een storing 4 seconden.
Ook zijn er systemen welke continu meerdere kanalen gebruiken.
Futaba wisselt x keer per seconde van frequentie.
Dan is 100mW toegestaan.
die persoon had het ook over 100 mW o.i.d.

kanaal, bij storing zoeken ze een nieuw kanaal. Daarom duurt een storing 4 seconden.
.

dit is dus zoiets als mayonaise bij een broodje aap doen.
een storing duurt geen 4 seconden.
spectrum heeft een link met 2 kanalen, pas als beide verstoord zijn zal hij een fail safe geven.
de kans hierop is erg klein.

alleen met de eerste "aan" duurt het een 3 seconde, de V2 receivers gaan zelfs sneller.

dat is duidelijke taal, een spectrum import zender op 100mw op vast kanaal niet hoppend is hier verboden.
100mw is enkel voor de hoppers.

Spectrum hopt ook, maar dat is alleen bij het inschakelen van de zender.
Is niet eens hoppen te noemen. Hij pakt gewoon een kanaal.
Wanneer de ontvanger de zender niet meer "ziet" dan gaat deze zoeken tot hij de zender weer gevonden heeft.
De zender heeft nog steeds hetzelfde kanaal.

Futaba hopt tig keer per seconde. Net als GSM techniek, welke ook erg hoogwaardig is. Verklaart ook het prijsverschil een beetje.
De ontvanger hopt lekker mee.

met hoppen in deze uitvoering word bedoelt, meehoppende ontvangers naar aanleiding van een hoppende zendfrequentie en dat doet spectrum niet.
daarom zijn ze gelimiteerd in NL tot 10 mW

spectrum hopt niks, zelfs geen klein huppeltje ;)
met aanzetten kijkt hij waar vrij is en schakelt dan pas de RF in, deed hij dat met RF zou hij hoppen en ook waarschijnlijk anderen storen :D

Laatst bewerkt:
Aan de frequentie van 2,4 GHz zal het in ieder geval niet liggen wat die is gewoon vrijgegeven. Als ze die zouden gaan verbieden dan kan iedereen hier in nederland ook meteen zijn draadloze netwerk weg gooien want die werken ook op 2,4 GHz.

Aan de frequentie van 2,4 GHz zal het in ieder geval niet liggen wat die is gewoon vrijgegeven. Als ze die zouden gaan verbieden dan kan iedereen hier in nederland ook meteen zijn draadloze netwerk weg gooien want die werken ook op 2,4 GHz.
Die is vrijgegeven met in achtneming van een aantal regels.
Zoals modulatie, bandbreedte, uitgestraald vermogen.
Heeft alles met ether discipline te maken. Het is al druk genoeg in de 2.4GHz.
Soms worden deze regels gecontroleerd, en sancties uitgedeeld indien het illegaal is.

Ik heb ergens een video gezien van een spectrum analyser waar idd de 2 "vaste kanalen" op te zien zijn en derde die konstant hopt
dit 3de kanaal zou dienen als een soort onderhoud signaal en voor europa in het leven geroepen te zijn om een hoppende zender te hebben om zo op 100mW te mogen zenden (of dat dit onder de term hoppen valt zijn de geleerde het nog niet eens)

Ik heb gezocht , maar vindt die link niet meer terug
(er is hier ook al zoveel over 2,4Ghz geschreven);)
Maar ik kan het ook op een buitenlands forum gezien hebben

dat is duidelijke taal, een spectrum import zender op 100mw op vast kanaal niet hoppend is hier verboden.
100mw is enkel voor de hoppers.
Uh, als je het mij vraagt is de Spektrum DX6 slechts 10mW als Park Flyer zender, de DX5e, DX6i en DX7 (in al zijn varianten) is 100mW. Alleen bij de DX6i imports kun je het vermogen via het systeemmenu opschroeven naar 200mW in US-mode.

Verder gebruikt Spektrum inderdaad twee frequenties die nagenoeg hetzelfde uitzenden. Door een speciale codering is de kans op storingen nihil. Eigenlijk alleen als het zendersignaal te zwak wordt voor de ontvanger. En een gemiddelde WLAN/WiFi router hopt ook niet en is ook 100mW.

Bij het inschakelen van een Spektrum "luister" de zender alle 78 kanalen (13 hoofdfrequenties onderverdeeld in 3 subfrequenties en 3 tijdsverschuivingen) af) om te zoeken naar een "vrij" kanaal. Dan kiest de zender een kanaal en tot de zender uitgeschakeld wordt, zal dat kanaal gebruikt blijven worden. Overigens is de hersteltijd die nodig is na een volledige Hold (45 frames data gemist of onjuist) sterk afhankelijk van het type ontvanger. De AR500 doet er 7 seconden over, de AR6100/AR6110/AR6200 zo'n 4 seconden en de AR7000/AR7100/AR9000/AR9100/AR12000 slechts 1,5 seconden. Alleen als de zender daadwerkelijk uit en aangezet is. Anders doen de AR7x00/AR9x00/AR12000 er slechts enkele milliseconden over om weer actief te worden.

Kortom: De grootst mogelijke onzin dat dit verboden gaat worden. De 2,4GHz-band is een "feeststukje" waar je zo ongeveer alles op kunt parkeren dat uitzend, mits het maar binnen de regeltjes van maximaal vermogen valt (dus gewoon analoog video kan ook gewoon, getuige de videozenders). Binnenkort gaan we allemaal over op 5,1/5,5/5,8GHz omdat de 2,4GHz helemaal vol zit met WLAN-zooi. ;)

Bart ofwel XYZ heeft een spektrum analyzer waarmee hij op het veld van een partij zenders heeft laten zien wat het nu exact doet.. misschien heeft hij een afbeelding/opname hiervan. we hebben toen zijn spektrum, mijn futaba fasst en enkele assan's bekeken.

de import spektrum schijnt inderdaad teveel vermogen te zenden op het gekozen kanaal. de assan is sneller in het wisselen van kanaal dan spektrum en fasst is op zoveel kanalen aan het zenden dat je niet eens kon zien wat nu het eigenlijke signaal was.

Volgens mij betreft het hier een gerucht dat met name in Duitsland hardnekkig de ronde blijft doen.

Het zou zo zijn dat de BNA (BundesNetzAgentur) bezig is met een onderzoek naar Spektrum en dat dat er op uit zou gaan draaien dat Spektrum niet legaal is in de EU omdat het niet als FHSS systeem kan worden gezien en dus niet met 100mW eirp mag uitzenden.

Iets feitelijks heb ik er nog niet over gelezen, alleen geruchten.

Vooralsnog is Spektrum dus toegestaan en ik ken geen feitelijke uitspraak van een bevoegde instantie dat dat in de nabije toekomst anders wordt.

Laatst bewerkt:
Back