SPEEL-JAGHT AD 1640

En tenslotte nog wat foto's van het eindresultaat.
Als moelijkheidsgraad geef ik het inderdaad een 1. Het venijn zit hem aan het begin om de huidgangen er netjes op te krijgen en dit neigt naar een 2 . En daar ben ik gelukkig mooi mee uitgekomen zonder maar een naadje te hoeven dichtsmeren. Het was een leuk projectje waar ik 82 uren over hebt gedaan.
Ook nog wat trosjes touw gehangen wat nonchalant is gedaan aangezien ik niet zo ben van de keurige gesteven ronde trosjes of wat dan ook.
Dank jullie wel voor de feedback en ik kom zeker weer met een ander model op de proppen. Ook de Sperwer krijgt uiteraard de aandacht maar als ik de aankomende tijd bezie dan gaat hier voorlopig niet echt veel gebouwd worden denk ik.
20200628_205931.jpg
20200628_210224.jpg
20200628_205937.jpg
20200628_210001.jpg
20200628_210017.jpg
20200628_210129.jpg

Mooi schip geworden Hans. Ik heb een vraagje over de manier waarop de gaffel gehesen is. Werd in de 17e eeuw daarvoor niet een klauweval en een piekeval gebruikt i.p.v. een enkele val. Deze wijze van gaffel hijsen lijkt mij in de praktijk niet te werken.

Mooi schip geworden Hans. Ik heb een vraagje over de manier waarop de gaffel gehesen is. Werd in de 17e eeuw daarvoor niet een klauweval en een piekeval gebruikt i.p.v. een enkele val. Deze wijze van gaffel hijsen lijkt mij in de praktijk niet te werken.
Ik (andere Hans dus) heb de afbeelding van van der Velde gebruikt, zie de tekening een stukje terug.
Ik weet niet of dat wel of niet werkte.

Ik (andere Hans dus) heb de afbeelding van van der Velde gebruikt, zie de tekening een stukje terug.
Ik weet niet of dat wel of niet werkte.

Op deze schaal kun je met je vinger de gaffel in de juiste positie brengen en. De gaffel zal dan ook blijven zitten. Op schaal 1:1 heb je geen handje in de mast die de gaffel in de juiste positie brengt. De gaffel zal dientengevolge min of meer verticaal gehesen worden en kan niet in de meer horizontale positie gebracht worden. Ik heb in mijn jeugd veel met gaffelgetuigde boten gezeild. Overigens blijft het een mooi model.

Bij een korte gaffel kan dit werken als het aangrijping punt op de gaffel goed gekozen is, je moet dit zien als een toplat van een torentuig.
Bij het zetten van het zeil hangt de gaffel, als het punt maar dicht genoeg bij de klauw ligt, dan komt het voorlijktouw strak en kan de klauw niet verder naar boven en dan gaat de top van de gaffel naar boven en zo regel met de spanning op je val de stand van je achterlijk..

Back