SPEEL-JAGHT AD 1640

Mooi werk aan dat mooie sierlijke bootje.
Die lui in de oudheid wisten wel hoe ze een speelbootje moesten maken zeg :D:D

Ondertussen lak ik het vlaggenmastje...
20200612_205942.jpg

Prachtig Hans, maar het lijkt me dan 1* een beetje aan de lage kant is.

Als ik zo vrij mag zijn om in het topic van Hans hierop te reageren: In principe is dit mijn 1e echte schip (na de crash van de Duyfken).
Ik heb inmiddels de 10 huidgangen erop zitten en ondanks dat deze zijn gelaserd, was het voor mij toch een uitdaging ze netjes te plaatsen.

Wat het voor mij persoonlijk een makkelijker scheepje maakt, is het feit dat het allemaal vrij overzichtelijk is. Weinig ingewikkelde termen, niet al te veel stappen, en weinig zelf creëren van onderdelen.

Ik heb er als beginnende bouwer oprecht veel plezier in!

Na het stikken van de z.g.n. kleden van het zeil smeer ik deze geheel in met verdunde houtlijm. Hierna snij ik de vorm van het zeil uit en nu ratelt dit niet. Hierna is het lijktouw gebruikelijk met de feston-steek er omheen genaaid.
20200627_195748.jpg

Hier hangt de boel te drogen. Nadat het lijktouw er om zit bevochtigd ik het licht en strijk ik het zeil vast. Nu is het klaar om te hangen. Ik ben wat foto's vergeten te maken van de verdere werkwijze overigens:rolleyes:

Om de masttop is een 3-2 blokje gestropt en in het midden van de gaffel een 3-1 blokje.
Het zeil is om de gaffel geknoopt. En zo was het klaar om te hijssen.
De draad start vanaf de gaffel en gaat door de blokken en belegd op het kruishout.
20200628_131914.jpg

Ik vond nadat het hangt de stiksel ietsie te donker naar mijn zin maar vooruit maar, het is niet anders.

Laatst bewerkt:
Back