Sovereign of the Seas

upload_2016-9-21_20-17-37.png

Spanten en dekken zijn afgetekend.
Het hout boven de bovenste lijn word straks verwijderd.

De poorten zijn afgetekend, behoeft verder geen uitleg, behalve dat je je uiteraard goed aan de maten moet houden en bak- en stuurboord moeten identiek zijn. De lijntjes op de foto vertekenen enigszins door de kromming van de romp,
upload_2016-9-22_15-12-30.png

De bovenkant van de romp is inmiddels op maat gemaakt,
upload_2016-9-27_22-34-49.png

Nu de poorten uitsnijden, dat zal wel ff werk zijn, want het zijn er 66 + 2 ingangen (laadruim)....

Voor het fijne werk en speciaal voor geschutpoorten heb ik een aantal schuurblokjes gemaakt. De breedste is 11 mm. Het schuurpapier is inmiddels aan vervanging toe zoals het plaatje laat zien,
upload_2016-9-27_22-46-15.png

Het schuurpapier zit hier en daar met een puntje houtlijm vast op de blokjes, dus vrij makkelijk te verwijderen en te vervangen voor nieuw schuurpapier. Ik gebruik hiervoor korrel 120, 150 en 220.

De sponningen voor de geschutpoorten bestaan volgens de bouwbeschrijving uit 5 mm brede latten. Echter de 10 poorten (5 aan bak- en 5 aan stuurboord) die ook aan de binnenkant zichtbaar blijven heb ik 4 mm brede latten gegeven want anders komt het niet uit met de latere beplanking (binnenkant) van de verschansing.
upload_2016-9-30_14-27-32.png

buitenkant

upload_2016-9-30_14-28-48.png

binnekant

De geschutpoorten zijn gereed.
In tegenstelling tot de bouwbeschrijving van DeA, ga ik nu eerst de kiel, achtersteven en galjoenscheg plaatsen. De bouwbeschrijving doet dit pas na de 2e beplanking. Ik doe dit eerst omdat (volgens mij) de 2e beplanking dan netter aansluit tegen de kiel.

De steven is wat aan de lange kant, waarschijnlijk zodat je dan wat speelruimte hebt,
Bij het rode pijltje moeten nog wat stukjes beplanking komen.

Ik heb een gat gemaakt waar de steven precies invalt,
nu sluit alles netjes aan,

De hele constructie is na dry-fit plaatsing iets te kort, zodat er een opening ontstaat van iets meer dan 2 mm, misschien dat het nog goed komt als alles nog een beetje is bij geschuurd, met name de bocht achter de scheg past niet helemaal goed, anders zet ik er een klein stukje hout tussen daar ik deze opening te groot vind om met plamuur te dichten,

Ik kan eventueel ook een klein stukje opvullen tussen kiel en steven daar dit kleiner is, en dus makkelijker.

Dit is toch een groot voordeel, dat je niet zit te wachten op nieuwe deeltjes.
Je kunt nu lekker je eigen manier van bouwen aanhouden.
Wordt mooi Piet

Dit is toch een groot voordeel, dat je niet zit te wachten op nieuwe deeltjes.
Je kunt nu lekker je eigen manier van bouwen aanhouden.
Wordt mooi Piet
Dat is inderdaad een voordeel, ik heb alle deeltjes (101) nagekeken en er zijn best wel heel wat dingen die ik anders doe. En met een beetje vooruit kijken kom je niet gauw voor verassingen te staan.;)

Tussen ( ), Ik heb de kiel nog eens goed nagekeken en waarschijnlijk krijg ik hem toch dicht zonder dat er iets tussen moet. De scheg kan nog één mm naar achteren omdat die de zelfde mm boven de luizenplecht uitsteekt en de bocht van het voorste deel van de kiel sluit niet mooi aan. Dus met wat schuurwerk komt het denk ik wel in orde.

Ik heb het kleine hoekje opgevuld met één stukje, daar er nog een laag overheen komt, maakt dit niets uit.

Verder vandaag de kiel gemonteerd,

De opening bij de boeg kreeg ik toch niet helemaal dicht. Ik heb er een halve millimeter tussen gelijmd,

Begint al aardig op een schip te lijken,

De spiegelplaat van de SoS. heeft een ietwat aparte vorm. De bovenkant is recht en de onderkant is licht gekromd. Je kan de plaat natuurlijk met lijmklemmen in de juiste vorm forceren, er is echter maar beperkt ruimte voor deze klemmen.
Hier een klein trucje om de plaat in de juiste vorm te krijgen;
Je legt de plaat een kwartiertje in warm water en vervolgens draai je er een touwtje om met tussen de plaat en het touwtje een flexibel voorwerp, ik heb hiervoor een vlakgum gebruikt. Je trekt het touwtje aan tot de juiste vorm is verkregen, zie onderstaande foto,
Daar de onderkant recht moet blijven klem je deze in bijvoorbeeld een bankschroef. Als de plaat nu droog is, blijft de vorm vanzelf zitten.

Back