Snelle vleugelprofielen ontwerpen.

Satoer

Forum veteraan
Hellow,

Ik wil zelf een combat wing maken snijden (En bekleden met Carbon :mrgreen: ) op basis van een Swift combat wing.
Het probleem is dat deze veel te langzaam gaat omdat het vleugel profiel te dik is.

Weet iemand waar ik goede (snelle) vleugel profielen kan zien / downloaden. wat ik als basis kan gebruiken om een vleugel te snijden?

Of neemt het niet zo nauw en kan ik zelf het beste even een dun profieltje ontwerpen? Waar moet ik rekening mee houden?

wat je ook doet, maak er een tip verdraaing in :) Veeeel stabieler. Verder zou je Peter Pankras eens kunnen pben, die heeft ervaring met vleugeltjes en snelle kisten ontwerpen ;)

Vliegt dat dan nog verotter op de kop? Die swift die ik heb is ook helemaal plat aan de onderkant (geen verdraaiing) en zo stabiel als de pest. Als ik niets doe gaat die gewoon netjes zweven :?

Als ik op de kop vlieg moet ik bijna vol down geven om een beetje rechtdoor te gaan.

satour.. zie www.aerodesign.de voor snelle profielen en beschrijvingen ervan. Inclusief geschikte voor een nurflugel..
Je kan hier ook nog kijken http://www.mh-aerotools.de/airfoils/
voor profielen en hun gegevens..

Voor een nurflugel zou ik wel kiezen voor een klein beetje tip verdraaiing, daar worden ze alleen maar stabieler van.. en wel zo handig als je hem full carbon gaat maken. Anders eerst testen gewoon in piep, en daarna pas bekleden..

CHeers

Holycrap Peter.... verzuip meteen weer in de informatie op die site's :lol:

Ik heb nu dit speeltje:
SWIFTII_large.jpg

Leuk ding met de meegeleverde vertaagde geborstelde motor... maar totaal overpowert met een flinke brushless (die ik er nu op heb zitten). inplaats van heel hard raakt die nu vol gas vrij onbestuurbaar.

Ik zou dus dit model na willen maken maar dan met een profiel dat veel dunner is zodat die geen problemen heeft met snel vliegen. En een verhoging in het midden zodat ik alle elektronica / accu's in de vleugel kan opbergen.

Die "nurflugel" is een veel smallere vleugel. Ik zou de oppervlakte wel graag gelijk houden (vind ik mooi). Kan ik niet gewoon het profiel wat er nu op zit wat "pletten" ?

ik zou dan bijvoorbeeld gewoon de vleugel helemaal hetzelfde houden.. en dan mh45 gebruiken of iets dergelijks.. dat werkt perfect, is dunner en werkt dus prima bij hoge snelheden alsook wat langzamer.
Ik heb voor herman z'n mini ninja hetzelfde gedaan (wel andere profielen ;) maar komt op hetzelfde neer ) doe maar also ik een soort gemodificeerd mh45 heb gebruikt.. vliegt erg goed, en ook snel.. super stabiel tegelijk..

Peter

mh45ko1.gif

Deze dus... is dit echt dun/snel dan? Heb de indruk dat dit profiel bijna net zo dik is als het orginele profiel.

Misschien heb je iets aan het profiel van de HAI nurflugel (even uit de online tekening halen.) , dat ding zonder moeite "redelijk" snel, en gaat bij hogere snelheden alleen maar strakker vliegen vind ik. Jammergenoeg zit er bij mij (nog) een standaard s400 in.

Is er ook niet gewoon een profiel uit profili met snelle beschrijving te pikken?

Groeten, en succes bij de zoektocht.

Tim

Goed, ik ben even aan het "ontwerpen" geweest met het vleugelprofiel MH45 van Peter en het bestaande Swift model:

profiel.gif

De tip heeft iets verdraaing... wat denken jullie, goed zo of moet ik nog iets aanpassen.

:oops:
Naar beneden gericht? dat stukje van 24CM is de tip hè. Mijn ondeskundig aerodynamisch inzicht zei dat het zo dan moest haha...

... Back to the drawingboard

Ah, kijk daar zijn dus ook vaste maatstaven voor, Handig :)

En, moet die hoger / lager dan de bron? (dus V stelling) of zo vlak mogelijk houden? Die orginele is ook helemaal vlak.

die 3-5 graden is tov het midden. V stelling heb je nodig voor stabiliteit noormaal. Is niet nodig in een snel model en de tipverdraaiing zorgt daar ook voor ;) Meer v stellin ggeeft een beter zelf corrigerend vermogen en zakt minder weg in een bocht. Dat maakt bij jouw model niet veel uit omdat je die toch met up de bocht door trekt ;) Ook als je op de kop wilt vliegen is V stelling vervelend, dan werkt het juist negatief corrigerend ;)

Prima...

Goed toch nog even terug komend op het ontwerp. Kan dit echt een snelheid aan of wordt het weer een baggerschip met 2x 250 PK :lol:

Ik heb echt de indruk dat het vleugelprofiel voor de korte vleugellengte veel te dik is. Moet/mag dit niet 2 keer zo dun zijn? Voor een lange vleugel is dit misschien wel dun, maar voor zo'n kort vleugeltje.. :?:

snelheid krijg je door een smalle vleugel (delta :)) of een dunne smalle (hotliner).

Dik wil zoiezo niet snel maar een enkele plaat piepschuim ook niet ;) Een dunne achterlijst is zoiezo nodig dus roeren meesnijden in het profiel en erg dun. een scherpe voorlijst is niet perse nodig want dat vliegt alleen maar zenuwachtiger.

Er zijn best wel wat snelle vleugeltjes... ook standaard zagi's met veel vermogen doen het goed. Hoeveel probeer je te halen? 200 :) ???

hmmm net even proef op de som genomen, het profiel op ware grote geprint, en het is gewoon zo goed als gelijk als het orginele profiel :lol:

Mag ik dit profiel niet gewoon wat pletten zodat die 2 keer zo plat is?

Tadango zei:
Hoeveel probeer je te halen? 200 :) ???
Nou dat zou ik niet eens zo'n foute snelheid vinden :D maar ben met 180 ook wel tevree hoor. ;)

Back