Sloep van de hmav Bounty

Heel mooi geworden Piet! Je zou er zo een dagje mee op het IJsselmeer willen gaan zeilen hè? :) Ik ben trouwens aan de Peregrine begonnen. Het lukte me niet om haar weg te leggen en eerst iets anders af te maken, haha!
Succes met het bouwen Peter, ik ben benieuwd....

De ankers van het model waren allebei gebroken. De schacht van één van de ankers en de beide vloeien van de andere waren er af, dus heb ik er 2 gebruikt uit eigen voorraad. Ze zien er wel iets anders uit, dus heb ik ook 2 nieuwe stokken gemaakt van beuken en getracht die dusdanig te verouderen zodat het er een beetje bij past, waarbij ik inspiratie heb opgedaan van de ankers van het Statenjacht.

De kraanbalken zijn een tikkie robuust uitgevoerd, maar deze slopen en nieuwe maken heb ik maar niet gedaan omdat het model natuurlijk zo origineel mogelijk moet blijven. In de kraanbalken zaten aan de kop slechts 2 gaatjes (a) op de foto hieronder en daar heb ik er 2 bij geboord en tussen de gaatjes een gleufje gevijld wat dan de schijf moet suggereren (b),
JPG_0694_5790_bewerkt-1.jpg

Daarna de beide ankers gekat en met de ankertros verbonden die van manilla vezels is gemaakt en 2 mm dik is,
JPG_0698_5792_bewerkt-1.jpg

JPG_0701_5795_bewerkt-1.jpg

op de bak gaan de ankertrossen via de spil door een kluisgat naar het ruim,
JPG_0702_5796_bewerkt-1.jpg

JPG_0699_5793_bewerkt-1.jpg

Nu de kluivers nog afhangen en de vlag en dan zit het er volgens mij op en kan ze weer naar huis.....

Vandaag toch maar een vlag gemaakt voor het model. Viel een beetje tegen omdat ik de banen op maat heb moeten snijden en daar het doek gemaakt is van een fijn soort nylon (?) begon dat wat te rafelen. Uiteindelijk toch redelijk gelukt op de onderkant van de blauwe baan na die niet helemaal strak is geworden, maar dat past wellicht bij de uitstraling van dit 'oude' model....
JPG_0703_5797_bewerkt-1.jpg

Verder de 1e kluiver voorzien van lijk en blokken en afgehangen, op de foto is het niet te zien, maar de schoot staat net als de gaffelzeilen iets naar bakboord;
JPG_0704_5798_bewerkt-1.jpg

de lijnen zijn belegd op de nagelbank(en) boven de spil,
JPG_0710_5800_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Piet, het schip is mooi geworden.
Restaureren heeft zo zijn eigen charme. Met steeds een afweging wat je wel en niet doet. Eind jaren ‘90 heb ik een Statenjacht voor iemand gerestaureerd. Als bij het terug brengen de eigenaar met tranen in de ogen staat, dan geeft dat veel voldoening.
Ik wens jou een soortgelijke reactie in Antwerpen!
Groet, Peter

Back