Slijtende vleugelbuis

Beste,

Ik heb nu ongeveer 200+- vluchtten met mijn yak achter de rug en merk dat de vleugelbuis aardig versleten raakt. Ik zie dat er koolstofstof op het balsahout gaat zitten en dat er erg veel speling ontstaat zowel op het hoogteroer als de main wing. Ik heb hier voor een nieuw setje buizen gekocht en die komen volgende week binnen. Mijn vraag was dus of er een manier is om dit te voorkomen..
Inpakken of behandelen met iets.. zodat ik niet elk jaar nieuwe vleugelbuizen hoef te kopen. het gaat hierbij om een 50cc toestel.

MVG,

Nick
 
Lijkt me evident: vibraties verminderen... (al zal dat met een 50 cc kist niet heel eenvoudig zijn....)
 
De enige manier om dit soort slijtage te voorkomen is de buis zo monteren dat hij niet meer kan bewegen. Doordat de buis iets speling heeft en dus iets kan bewegen zal hij door de trillingen ook iets bewegen. De vleugelbuis schuift en trilt iets in de buizen in de romp en de vleugels waardoor de zaak zal slijten. Naar mate er meer versleten is ontstaat er meer ruimte en zal alles sneller slijten. Het gaat dus steeds sneller!
Het vervelende is dat die buis in en uit de vleugel en de romp geschoven moet worden bij de montage en demontage. Maar hoe strakker alles past des te langzamer de slijtage gaat. Helemaal zonder slijtage zal niet lukken ben ik bang.
 
Tja.. vibraties verminderen.. Mijn motor is star op de romp gemonteerd dus trilt de hele boel toch best heftig.. Op rubbers hoor ik ook niet al te beste dingen over. gescheurde uitlaatbochten etc. Dempend schuim heb ik al dus..
Wat ik wel kan doen is de vleugelbuis van het hoogteroer er aan 1 kant vast in lijmen. deze zal dan niet meer los kunnen trillen binnenin de glasvezelmantel.
hoofdbuis geen idee hoe ik dat kan oplossen..
 
wat voor ruimte heb je tussen buis en gat?

Misschien kun je een laagje tape over de buis leggen..
glasmat rondom plakken, en afschuren zoveel als nodig. moet je wel een beetje ruimte tussen gat en buis hebben, anders schuur je jezelf verloren.
 
Motor afhangen in dempers is sowieso beter. Vangt de meeste resonanties af.
Niet alleen je buizen slijten... ook verlijmingen in vleugels, waar dan ook verlijmd verband is, krijgen zwaar op hun flikker. Alleen dat zie je niet. Op een dag zegt je vleugel 'poef'... of iets anders... ook servo's lijden schade onder al dat gerammel en gebeuk. Een model raakt dus een keer uitgetrilt... en is het op door mechanische moeheid. Als een operette zangeres en een kast vol kristalglas in hoogste staat van reso... Bianca Castafiore by Proxy....

Verder kan je een buis licht invetten met siliconenvet. Vraagt om veel poetsen. Stof en vet wil je ook niet samen zien bij het opbouwen.
Heb je 100% passing, zal de verbinding niet uitslijten. Alleen een zuigende passing bij vleugelbuizen is niet praktisch... is het alleen al om de rek en krimp van de gebruikte materialen.

Dan zou je zo een buis kunnen inspuiten met Molycote. Zeg maar antiaanbaklaagvoor keuken-braadpannetjes. Dat spul spuiten ze ook wel op zuigers van motoren, vooral als ze wat opgefokt worden. Olie kleeft daaraan wat minder hard, hitte bescherming etc.
Ook de MVVS 26 en 35ers tref je dat op de zuigers aan.

Als uitlaatspruitstukken beginnen af te breken... gedempt en al, dan is het systeem gewoon niet goed afgevangen.
En dat is best een kunst om daar iets doordachts voor te verzinnen. Een auto-uitlaat hangt ook van voor tot achter in demping. Heb daar nimmer een breuk meegemaakt? Er zijn ook voorbeelden waarbij het niet uitbreekt. Maar je spuugt het niet zo even uit je handen, en zul je dus moeten uitkiennen. Nifty klusje dus.

Verder neemt het lawaai af van je model. Daar is ook ontstellend veel voor te zeggen.
Hoe stiller hoe beter? Heb zelf thans een hekel aan die takkeherrie. Ofwel... het doet gewoon pijn. (maarrrr dat heb ik te danken aan een veel te hard concert, ondanks doppen gehoorschade, en zo sinds 2007 een permanente fluit, stik zonde)

Naja... Voor wat het waard is...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Ik heb tussen de 0,3 en 0,4mm speling tussen de vleugelbuis en de glasvezel buis in de romp. dit varieert van de tip tot aan het midden.
Tja het schade hebben aan de kist.. heb al 4 servo's vervangen met versleten tandwielen of slechte centering en de uitlaatbocht is ook al kapot getrild..

Het op rubbers zetten van mijn motor twijfel ik al langer over, maar ik lees op het internet dat het afgeraden word. Dit omdat het toestel de schokken van de motor op vangt en niet de motor zelf. Als de motor op rubbers staat neemt de motor alle klappen op en gaat deze dus redelijk snel naar zijn grootje aldus sommigen. Qua lawaai zit ik wel goed met mijn kist (92DB op 3m waar 92 mag).
Ik was er zelf ook al bang voor dat op deze manier mijn kist kapot trilt maar weet zo niet wat ik er mee aan moet. Prop is alla fabriek gebalanced(mejzlik) en heb geen spinner. binnen de club ben ik de meest fanatieke brandstofpiloot dus kom ik ook niet veel verder.

iig thanks voor de suggesties, we gaan ermee bezig!

Groeten,

Nick
 
Omdat het toestel de schokken van de motor opvangt???
Wat voor een motor is dat dan, dat ie z'n eigen geweld niet kan afhandelen?
Waarom denk je dat generiek motoren worden afgehangen in rubber blokken?
Omdat anders motoren, frames en inzittenden uiteenvallen... je kiezen pardoes op straat mee dansen... je nieren eigenhandig een Nordic Walking route in de Alpen uit gaan stippen. :)

Overigens wist forumlid Remke, F3A vlieger en genetisch modelbouwgek en -kundige in hart en nieren, mij te vertellen dat de analoge servo's minder snel slijten dan de digitale. De digitale zijn altijd bezig met zelf-reflectie... trekken daarmee ook meer stroom, belasten de tandwielen hoger. Kan bij je model ook nog eens parten spelen.

Dat Molybdeen-coaten in spuitbusvorm geeft een glad zelfsmerend oppervlak. Daarmee minder slijtage! Zo een gek idee daarom nog niet?
Gr Bas
 
Overigens wist forumlid Remke, F3A vlieger en genetisch modelbouwgek en -kundige in hart en nieren, mij te vertellen dat de analoge servo's minder snel slijten dan de digitale. De digitale zijn altijd bezig met zelf-reflectie... trekken daarmee ook meer stroom, belasten de tandwielen hoger.

Dan heeft Remke daar helemaal gelijk in! Het vervelende is dat de fabrikanten niet maken wat het beste is, maar wat het beste verkoopt, en "digitaal" is marketing-technisch een "sukkel-magneet"...
Ergo: Analoge servo's sterven uit.... Hebben we aan onszelf te danken, helaas. Er zijn nog steeds maar heel weinig toepassingen waar ik de voorkeur geef aan digitaal, maar helaas zijn tegenwoordig analoge Futaba's duurder dan "gelijkwaardige" digitale Futaba's....
 
Ondanks fabrikant gebalanceerd toch de prop balanceren.
In rubbers hangen vermindert wel de trillingen , masr de krachten blijven daar .dus de servos in de rubbers monteren .
Het pas krijgen van de vleugelpen zal een drama blijven. Die koolstof pen zou je beter door een aluminium dural buis kunnen vervangen .
 
In rubbers hangen vermindert wel de trillingen , masr de krachten blijven daar .dus de servos in de rubbers monteren

Dat is, met alle respect, domweg niet waar. Iedere dag dat jij in je auto rondrijd, bewijs je het tegendeel (je vullingen rammelen niet je kiezen uit, je binnenspiegel blijft zitten waar hij zit, de muntjes in je parkeermeter-bakje rammelen niet, de portieren vallen niet uit je auto, etc etc, allemaal omdat je automotor in rubbers hangt).
Iedere ontwerper weet dat starre constructies een factor tig sterker moeten zijn, dan constructies waarbij de trillingsbron in dempers opgehangen is.
Die krachten blijven helemaal niet: het is een trilling, en een trilling is een vorm van energie. Die energie wordt vernietigd in het heen en weer schudden van het motorblok, en een beetje warmteontwikkeling in de demper-rubbers.

Neemt niet weg dat servo's in rubber monteren altijd een goed idee is, want je roeren kunnen ook flutter vertonen.

Ik denk overigens inderdaad, dat een Dural buis stukken geschikter is dan carbonvezel buis; Carbon is sterk op vormvastheid, maar heeft relatief weinig weerstand tegen slijtage, en wordt dan uiterst onbetrouwbaar.
 
tsja of een kilo slaat of duwt het blijft een massa van een kilo die werkt . actie is en blijft gelijk aan reactie . d.ie wet van newton zul je nooit aan ontsnappen
 
Maar, knoop eens een kilo lood aan een balk, gebruik daar eens een touwtje voor.
til het lood een meter op, en laat het vallen.

doe die test nog eens, maar haal het touwtje weg, en gebruik nu een elastiek. wel geschikt voor de taak natuurlijk.

wedden dat de klap bij de toepassing van elastiek minder hard is? de krachten zullen beter verdeeld worden, en niet plotseling optreden..
en ik gok dat bij het touwtje de balk/houtje/constructie het zwaar te verduren heeft, terwijl bij het elastiek de krachten beter worden gespreid.
Waardoor de extreme piekbelasting wordt weggehaald, en de constructie die ook niet meer hoeft te verwerken.

ik heb wel begrepen dat je wel de correcte rubbers moet gebruiken, niet te hard, zeker niet te zacht.
flexibele uitlaatpijp toepassen, anders scheuren de flenzen. of de uitlaat erg flexibel ophangen.
in een auto doet men eigenlijk beide. zachte ophanging voor de uitlaat, en domweg veel ruimte eromheen.
nu heeft die uitlaat wel meer massa dan onze uitlaten, maar het principe kan natuurlijk wel worden toegepast.
Modelbouwtechnisch zit die uitlaat doorgaans strak vastgezet in de romp, dus moet je wel naar een flexibele pijp toe..
 
Oke op rubbers dus.. nu het 2e.. welke rubbers? zoals Student ook al aangaf zijn er veel verschillende soorten en maten.
Flexibele uitlaatbochten zijn ook te koop, maar zullen deze niet scheuren door het constante getril?
Mijn uitlaat ligt eigenlijk vrij in de tunnel en word alleen op de plek gehouden door kunststof hulsjes om het hout heen.
Servo's zijn gemonteerd op die rubberen busjes wat je erbij krijgt als je ze koopt. Desalniettemin trilt dit aanzienlijk.
Zit overigens ook erover te denken om de yak weg te doen. Als ik elk jaar nieuwe servo's nodig heb word het een dure bedoeling.
Thx voor de info.
 
als ik mij niet sterk vergis, zijn daar motormounts voor te koop waar dit al in verwerkt is..
de hyde mount bv

daar kwam ik ff snel dit dingetje van tegen.. http://www.modelbouwforum.nl/threads/motor-rubbers.100280/
zelfs een doe het zelf versie ;-)

en ik weet van een tijdje terug nog een bouwverslag, iemand die een dubbeldekker aan het bouwen was, die heeft op een gegeven moment zelfs schokdempers uit een modelauto toegepast om het stampen in bedwang te krijgen..
http://www.modelbouwforum.nl/threads/pitts-model-12-2-2mtr.157228/
 
door de vibraties trillen ook je roeren . Deze slaan dus ook op je servo. de roeren uit balanceren scheelt een hoop als dit mogelijk is .
 
Back
Top