simoniseren van oracover

Beste, misschien een domme vraag maar kan je voorzichtig oracover simoniseren?
Ik heb een Flex rv8 70cc waar ik de vleugels altijd in vleugelhoezen schuif die gemaakt zijn van reflecterende noppenfolie. Vandaag viel het me op hoeveel kleine krasjes (of je het echt krassen kunnen noemen) je begint te zien op de vleugels. Vooral in de zon valt dit best wel op. Dit komt mogelijks door vleugels veelvuldig in en uit de vleugelzakken te moeten schuiven.
Misschien kan je dit wegkrijgen met simoniseren? Op een auto kan je ook dergelijke krassporen zien na jaren door het wassen.

upload_2025-4-11_15-26-7.png

Misschien kan je het proberen te polijsten.;) (dat woord snappen wij als Nederlanders beter haha)
Of een stukje met autowas proberen.
Of siliconenspray.

Voortaan vleugelhoezen van stof gebruiken.
Mijn dochter maakt deze voor mijn modellen.
Je kunt ze ook kopen van bijvoorbeeld Revoc.

Grt,

Arnoud.

Grotere vliegtuigen zijn sowieso prijzig dus gewoon inplannen in je budget als de krasjes je pijn doen.

Of schaf een naaimachine aan en flink wat meters doorgestikte stof. Maar ook dan; als er stof of zand op je vleugels zit krijg je ook daarmee krassen.

Wat bij polijsten erg belangrijk is, is een een gelijkmatige druk. En dat is lastig bij ribben vleugels.

De ideale vleugelhoezen zouden eigenlijk volledig open moeten kunnen. Zo kan je de vleugels er netjes inleggen en hoef je ze er niet in te schuiven.
Ik bekijk of ik dit ergens kan vinden.

Revoc hoezen zijn inderdaad een aardige investering. Maar nu ik ze eenmaal heb... wil ik ook niet anders meer. Absoluut waar voor je geld. Vorig jaar oa een custom set laten maken voor een van mijn zwevers. Ook het verplaatsen door huis naar de auto etc word een stuk practischer door de handvaten aan de hoezen.
20241019_154914.jpg
20241015_204108.jpg

Ik overweeg dan deze duurdere set: https://shop.revoc.eu/flex-innovati...hPVFaMkgnuCAun-UfghlwCEb6vzj21HQ4tMgYWD6pA07V
of deze goedkopere stoffen set die mogelijks ook al voldoende is: https://shop.revoc.eu/flex-innovati...NDCJrFNbrvNcLHxnhxX4rUvHkHiipYLcrquELNSx2bsGh

De vleugels moeten er ook wel ingeschoven worden. Dus bij stofferige vleugels mogelijks ook kans op krassen.
In vergelijk met mijn noppenfolie spiegelzakken, die binnenin ook noppenfolie is, zijn die revoc zakken hopelijk toch wel een upgrade.
Daarnet even met een soort van auto wax een stukje van een vleugel ermee opgepoetst. Toch wel een groot verschil te zien hoor. Veel meer glans en de krasjes vallen hierdoor iets minder op.
De vleugel voelt ook lekker glad.
Ik ga vanavond dan een revoc setje bestellen. De softline zou ik bestellen. Hopelijk een goede keuze want ik ken niemand die dergelijke revoc bags gebruikt.

Laatst bewerkt:
ik heb die rode revoc vleugeltassen
zacht van binnen, ritsen bijna volledig open.
zijkanten zijn hard genoeg dat er niet zomaar alsnog een deuk in een vleugel zit

in mijn geval heb ik best ruime tassen voor de vleugels die erin moeten, dus vanuit de tas zit er totaal geen spanning op.
zit een beetje fluweel achtig spul aan de binnenkant, erg zacht.
ik ben er erg tevreden mee...

Mijn edge heeft een standaard tas van extreme flight, een bubbelfolie tas maar dan netjes genaaid en doorgestikt.
ik moet zeggen dat die vleugels ook erg netjes blijven.
al moet ik er ook meteen bij melden dat die tassen na een jaar of 6 toch wel een beetje door aan het slijten zijn

1 van de voornaamste dingen, is dat je de vleugels thuis ook rechtop in de kast zet, niet alles bovenop elkaar leggen.
bovenop elkaar = druk = drukt alles in de vleugel

Het draadje begon over het polijsten.
Is dat inmiddels gelukt?
Want hoezen zijn de volgende stap toch?

Blijkbaar is zijn hier alle laatste berichten verdwenen sinds de laatste update. Ook is mijn laatste aangemaakte topic verdwenen.

Blijkbaar is zijn hier alle laatste berichten verdwenen sinds de laatste update. Ook is mijn laatste aangemaakte topic verdwenen.
Klopt, er was wat misgegaan met de upgrade en moest overnieuw beginnen. Lees het stukje over de server update in mbf nieuws

Net als Arnoud heb ik ze ook gemaakt. Die gewatteerde stof is ook te koop bij Action 2.20 x 2.40 meter voor 9.00 euro, ze noemen het een bedsprei. Uurtje achter het naaimachine en je hebt keurige hoezen.

Laatst bewerkt:
Back