Servo's voor Raptor 50 V2.5

Op m'n raptortje waar ik de laatste keer op dutch3d vloog heb ik Graupner /JR ds 5491 op roll en nick Dat ik geen eerste werd kwam niet door de servo's ! De 5491 zijn digitaal, 5 kilo bij 0,16 sec op 4,8 volt en maar 30 euro.(dortmund)
Op de pitch heb ik een zwaardere maar voor "non"tictoc vliegen zou ik ook wel zo,n jr op de pitch zetten.

Heb je toch voor 90 euro je tuimelschijfje digitaal, nauwkeurig en stil + dat al mijn JR servo's significant langer mee blijken te gaan dan de Futaba's.

NB. Waarschijnlijk weet de poster nu helemaal niet meer wat die moet kiezen , maar ik wilde het toch even zeggen.

Dat bedoel ik maar, wat moet ik nu, heeft er iemand ervaring met de Hitec HS-925MG
Specs
0.11/60 @4,8v
6Kg @4,8v

Lijken me prima specs. Berichten over de duurzaamheid zijn verschillend.
Ook zijn er berichten die melding maken van het feit dat ze slecht tegen (heli) trilling kunnen. Het broertje 5925 is digitaal. Die staan echter vreselijk te rammelen in neutraal en hebben mede daardoor een zer hoge ruststroom. De digitale is waarschijnlijk wel nauwkeuriger

Ik heb zelf nog nooit een post gezien van iemand die echt lange tijd probleemloos deze servos heeft belast. Bij af en toe gebruik houden ze het allemaal wel uit. Voor vliegtuigen schijnt het wel een prima oplossing te zijn.

Zoals Patrick al aangeeft zijn Graupner/ JR servo's perfect

Kijk ook even naar de 5391 is gelijk aan de 5491 echter iest minder snel 0,13 ipv 0,12 en kost bij Hobby te Waalwijk € 39,-- per stuk

Ik gebruik deze servo's (3 stuks ccpm) in een Quick 30 en werkt perfect

Ronald

Hey,

De 3151 van futaba dan? Zijn dat niet de standaard (3001) servo's, echter dan digitaal met kogellagers? Iemand ervaring met deze servo's (het liefst op 120gr. tuimelschijf)?
Vooral de vraag, hoe is de nulstelling, zijn ze een beetje nauwkeurig? Prijs is namelijk iets over de 2 tientjes per stuk.

Gr.A.

futaba 3050 (digitaal, dubbelgekogellagerd en metale tandwielen) 40 euro
op staart 401 met gebruikelijke servo 9254

vlieg er pas 3 weken mee, tot nogtoe tevreden !!

groetjes stephan

Aaalie zei:
Hey,

De 3151 van futaba dan? Zijn dat niet de standaard (3001) servo's, echter dan digitaal met kogellagers? Iemand ervaring met deze servo's (het liefst op 120gr. tuimelschijf)?
Vooral de vraag, hoe is de nulstelling, zijn ze een beetje nauwkeurig? Prijs is namelijk iets over de 2 tientjes per stuk.

Gr.A.

De 3-serie van futaba is officieel niet geschikt voor heli's.
De 9-serie is de "echte" heli serie an Futaba.

p.s.: 3001 is ook gekogellagerd

philippefeij zei:

Dit is leuke info. Weet je toevallig ook wat dan het wezenlijke verschil is tussen de 9 serie en de 3 serie? Trouwens onderstaand is van de robbe site, en staat vermeld bij de 3151 servo!
robbe site zei:
Preisgünstiges Digital-Universalservo der Standardgröße.
Dieses Servo wurde entwickelt für den Einsatz in Flugmodellen und für die Taumelscheibensteuerung von Hubschraubermodellen mit Elektro - oder Verbrennungsmotor (bis 40er Motorgröße).

??

Gr.A.

3050 is dubbelgekogellagerd(2 kogellagers) !!!
en ze zijn redelijk snel(sneller dan 9202)
heb wel een berichtjes gelezen over de 3152 waar
mensen zelf een tweede kogellager inbouwden en dat de servo dan veel langer meeging !!
ik heb deze op aanraden van W&W in duitsland gekocht, hij zij dat meer deze voor helie gebruikten en naar tevredenheid !!
9- serie zal wel beter zijn maar ook dubbele prijs !!

Aaalie zei:
philippefeij zei:

Dit is leuke info. Weet je toevallig ook wat dan het wezenlijke verschil is tussen de 9 serie en de 3 serie? Trouwens onderstaand is van de robbe site, en staat vermeld bij de 3151 servo!
robbe site zei:
Preisgünstiges Digital-Universalservo der Standardgröße.
Dieses Servo wurde entwickelt für den Einsatz in Flugmodellen und für die Taumelscheibensteuerung von Hubschraubermodellen mit Elektro - oder Verbrennungsmotor (bis 40er Motorgröße).

??

Gr.A.

Dat weet ik ja, de 9-serie heeft een coreless motor en de 3-serie niet.
Daarnaast zie je dat de futaba site aangeeft dat de 3151 Compatible is voor heli's. Recommended zijn alleen de 9-series.

philippefeij zei:
de 9-serie heeft een coreless motor en de 3-serie niet.
Daarnaast zie je dat de futaba site aangeeft dat de 3151 Compatible is voor heli's. Recommended zijn alleen de 9-series.

Is idd een goede site, die futaba tabel. Echter de 3152 wordt ook recommended als heliservo.
Weet je toevallig ook nog het verschil tussen een coreless motor en de niet coreless motor? Liefst zoveel mogelijk technische details/verschillen :wink: .

Ik ga trouwens de 3151 proberen in een electroheli op de tuimelschijf. De tuimelschijf wordt wel via extra gelagerde hevels aangestuurd, dus de servo wordt alleen axiaal belast (zoals het ook hoort :wink: ).

Alvast bedankt, groetjes van Aldert

coreless = borstelloos = sturen nog preciezer en krachtiger ,maar zijn ook duurder
niet coreless =met koolborstels iets minder precies en krachtig , maar stuk goedkoper
kwaliteitsverschil voel je als je aan de servo draait
coreless draait gewoon net iets soepeler

Hey,

Geen borstels komt niet goed, zou erg leuk zijn maar ook een coreless motor heeft koolborstels. Inmiddels maar even zelf gegoogled en dit komt van de Hitec site:
Hitec site zei:
Q. What is the difference between coreless and cored servos?
A. In a standard motor like the one in the HS605 servos, there is an iron core between two permanent magnets. Around this core is the wire winding. The core generally has either 3 or 5 sections. As the core moves, these sections cause the core to hesitate slightly when it reaches a different magnetic polarity. This is called ratcheting. Because of this ratcheting, the cored servos have less start up torque and a wider dead band.

In a coreless servo, there is no iron core. There is one permanent magnet around which is a bell of wire. When electricity is supplied the bell spins around this magnet. Since there are no sections or core, there is no hesitation between poles. This gives the coreless servo better start-up torque and resolution.

M.a.w. een coreless motor is een motor zonder weekijzer kern. Deze kern kennen we uit de geborstelde motoren, zoals de speed series enz. Dit kan een drie of vijf (of ongetwijfeld meer) delige kern/anker zijn. Een motor met kern heeft iets meer moeite met op gang komen mede omdat de magneetpolariteit keer op keer moet wisselen.
Een coreless motor draait een "bell of wire" om een permanente magneet. je voelt ook geen "magneetratel", waardoor de servo een hogere resolutie heeft, en ook meer opstartkoppel.

Achteraf gezien heel logisch. En begrijpelijk dat deze servo's een behoorlijk stuk prijziger zijn :wink: .

Gr.A.

Stephan Jennen zei:
coreless = borstelloos = sturen nog preciezer en krachtiger ,maar zijn ook duurder
niet coreless =met koolborstels iets minder precies en krachtig , maar stuk goedkoper
kwaliteitsverschil voel je als je aan de servo draait
coreless draait gewoon net iets soepeler

aaalie bespaart me een hoop tikwerk waaruit blijkt dat bovenstaande gewoon een kolder praatje is ;)

Sorry, you're quite wrong in your definition of coreless. Coreless motors DO use traditional brushes just like cored motors. The difference is that they don't have an iron armature - the wire is formed and held in place using epoxy or similar. This explains why coreless servos are so easy to turn by hand - the fixed magnets have no iron poles to try and stick to!

yep !!(brushless=borstelloos)

Back