Servo's installeren

• Topicstarter Topicstarter Matthias
  • Startdatum Startdatum
Mijn servostangen zijn gesoldeerd en zitten goed stevig vast.
nu moet ik alleen nog men motorstang vastmake een men carburator en ook nog mijn benzinetankje eropzetten.
Mijn berekeningen van het gewicht waren mis, hij weegt nu in totaal zonder bennzine 950 gram :(
maarja, met een motor erop van 2.5 cc 8)
nog een vraagje voor de amateur II kenners:
Mijn eerste vlucht komt eraan, ik weet niet echt of hij goed is gebouwd.
Als bv mijn stabilo een héél klein beetje vervormd is door de spanlak, ga ik het nog kunnen corrigeren met mijn trimmetjes?

Mgv,
Matthias

Matthias zei:
Als bv mijn stabilo een héél klein beetje vervormd is door de spanlak, ga ik het nog kunnen corrigeren met mijn trimmetjes?
Je moet het stabilo gewoon rechtstomen. Waterkoker aan, oppassen dat het vel niet van je handen brandt en de verdraaiing de andere kant op torderen, 5 tot 10 seconden in de stoom houden, eruit halen en (al vasthoudend) 1 minuut laten afkoelen. Kijken of het klopt en net zolang corrigeren tot je goed zit.
Of je dit kunt corrigeren merk je vanzelf bij je trimstarts (recht tegen de wind, boven het lange gras) Zolang de kist niet licht dalend rechtuit zweeft hoef je al helemaal niets met motor aan te proberen....
Maar Ron heeft natuurlijk gelijk dat je je model ook nog eens door je instructeur laat nalopen.

Nu moet het allerlaatste detailtje gebeuren aan men kist:
Mijn batterij en ontvanger moeten vastzitten.
zou ik een bakje uit isomo maken of gewoon een gat voor ze in een sponsaardige stof maken?
wie heeft er raad? :D

mgv,
Matthias

Allebei inpakken in bubbeltjesplastic (airbag-folie :wink: met 1 cm noppen) -geen schuim, dat zuigt olie op en wordt een knoeiboel- 2 lagen is wel genoeg. Accu klemzetten met balsa blokken in het vooronder en de ontvanger voor de servo's. Antenne vrij houden van stroomvoerende (servo- en accu-)leidingen, en zo kort mogelijk naar buiten leiden. Nergens scherp knikken en niet klemmen. Glaskopspeld in de bovenste voorpunt van het kielvlak en daaraan met een dun elastiekje de antenne (zonder echte trekkracht) vast zetten.
Desnoods schuiven met de accu tot het zwaartepunt goed ligt. En weer vast zetten! Zet je schakelaar aan de rompkant waar de uitlaat niet langsblaast. Goede smering is mooi, maar schakelaars kunnen daar toch niet tegen op de lange duur.... :wink: Zet 'm hoog onder de vleugel, dan blijf je er niet achter hangen met je vingers als je het model uit de hand start. Je zou de eerste niet zijn die dan ineens onvrijwillig Vrije Vlucht beoefent.... :roll:

Matthias zei:
Mijn batterij en ontvanger moeten vastzitten.

Zelfklevend klitteband. werkt perfect. Te koop bij de Zeeman, +- 80 cent voor 2x 50 cm.
de zachte zijde op je ontvanger en accu, zodat als je die er uit haalt en op het gras oid legt, er geen zooi in blijft haken.

Monkey zei:
Zelfklevend klitteband. werkt perfect. Te koop bij de Zeeman, +- 80 cent voor 2x 50 cm. De zachte zijde op je ontvanger en accu, zodat als je die er uit haalt en op het gras oid legt, er geen zooi in blijft haken.
En wat doe je dan aan trillings- en schokdemping? Want zoals je het nu beschrijft, gaat de boel zeker stuk. We zijn hier niet met indoor-elektro bezig....

Met klitteband heb je al een goede demping.
Anders pak je het eerst in in bubeltjes plastic, en plak je daar klitteband op.

Back