Servo's installeren

• Topicstarter Topicstarter Matthias
  • Startdatum Startdatum
Ik had al wat ervaring maar niet met servo's en motoren. ik heb zeer veel vrijevluchtzwevers gebouwd en "dacht dat ik deze toch kon bouwen.
Mijn vader weet wel wat over modelvliegers en motortjes dus die is al een grote hulp. alleen weet hij ook niets over radiobesturing. (hij deed vroeger rondvluchten). Ik ben bij een club in de buurt maar zei vliegen alleen maar. ze hebben bv geen clublocaal, enkel een mooi afgemaaid tereintje.
zei kunnen enkel uitleggen wat men vader kan...
dus ik zal het hier wel redden... hoop ik :s
toch bedankt

Matthias

afb10184.jpg

Dit is dus men servohoudertje datik zelf heb gemaakt.
Volgens het plan past het perfect, ik heb het ook al in men vlieger gepast en daar past hij ook.
Ik hoop dat ik het goed deed...

mgv,
Matthias

Hoi Matthias,

Dat houdertje ziet er goed uit hoor.
Ik neem aan dat je je servo's nog gaat vast zetten met schroejes in het hout? En dat je de rubbertjes gaat gebruiken? ( om de trillingen te dempen)

Zorg er wel voor dat je servo's bij maximale uitslag niet worden beperkt.
(ofwel de servo wil nog draaien naar de stuurstangen kunnen niet meer schuiven)

Wel lastig als er niemand van de club is bij wie je terecht kunt.
Hoe mooi zo'n forum ook is......

Oke dan is het goed.

Nu de servo's.
ziet er zo goed uit zo te zien.
Alleen die ronde schijven noem je servo heveltjes.
Daar moet je als je die heb andere voor gebruiken.
Hier lopen de kwiklinks op klem
Die langwerpige met 3 of 4 gaatjes aan 2 of 4 kanten.
Schroefje boven op los draaien.
Hevel er af trekken.
Bij de nieuwe hevel alles eraf knippen wat je niet nodig heb.
Servo aansluiten zender aanzetten trim in de midden.
Hevel neutraal op de servo zetten.
Niet vergeten om het schroefje er weer in te draaien.
Rubbertjes gebruiken
Maar ook het inbouwen van de stuurkabels is heel belanrijk.
De buiten kabels moet je zo lang mogelijk houden.
Dus achter niet gelijk met de romp maar door laten lopen.
Zo ver dat je roer natuurlijk nog wel goed kan sturen en je nog kan trimmen en zo.
En bij de servo het zelfde verhaal.
Vast lijmen voor en achter.
Ik bouw ze altijd na het bespannen in.
OOk een m 2 moertje niet vergeten achter de kwiklink om te borgen.
Anders kan je stang/slang bij de ene kwiklink er op, en bij de andere eraf draaien.
dan leg je boeltje wel los, en kan je niet meer sturen 8O

Matthias zei:
Ik had al wat ervaring maar niet met servo's en motoren. Ik heb zeer veel vrijevluchtzwevers gebouwd en dacht dat ik deze toch kon bouwen.
Nou, dan heb je een voorsprong van 50% op de meeste beginners want die hebben vaak de raarste ideeen over hoe een model zich zal gedragen. Jij kunt al een model afstellen zodat het uit zichzelf rechtuit en in een lichte daalvlucht zweeft. Wel boven lang gras want een Amateur is wat zwaarder dan een v.v. model. En je moet hem dus ook een flinke zwieper geven.
Matthias zei:
Mijn vader weet wel wat over modelvliegers en motortjes dus die is al een grote hulp. Alleen weet hij ook niets over radiobesturing. (hij deed vroeger rondvluchten).
Daar komt je andere 50% voorsprong vandaan. Laat hem je helpen bij alles wat met de motor en het hoogteroer te maken heeft :D Heeft hij ook wedstrijden gevlogen? En zo ja in welke klasse(n)?
Matthias zei:
Ik ben bij een club in de buurt maar zij vliegen alleen maar. Ze hebben b.v. geen clublocaal, enkel een mooi afgemaaid terreintje. Ze kunnen enkel uitleggen wat m'n vader kan...
Hoe bedoel je dat? Doen ze alleen maar aan lijnbesturing? Op zich niks mis mee, maar daar heb je nu even niet genoeg aan...

@Bertus: Prima uitleg! We krijgen die jongen wel aan het vliegen zo...

Wat ik ook belangrijk vind: het verlengde van de rij gaatjes in de roerhevels moet door de scharnierlijn lopen. Als je dat niet doet, krijg je verschillen in uitslag tussen links en rechts, up en down enz.

Bruno van Hoek zei:
Wat ik ook belangrijk vind: het verlengde van de rij gaatjes in de roerhevels moet door de scharnierlijn lopen. Als je dat niet doet, krijg je verschillen in uitslag tussen links en rechts, up en down enz.

Nooit bedacht, dus nooit opgelet.
Koste me 5 seconden om je te volgen.
Weer een nutige avond. Dank je. :)

[quoteWat ik ook belangrijk vind: het verlengde van de rij gaatjes in de roerhevels moet door de scharnierlijn lopen. Als je dat niet doet, krijg je verschillen in uitslag tussen links en rechts, up en down enz.[/quote]

Ja dat was ik even vergeten.
en ook dat de stuurstang/ slang altijd haaks op de hevel moet staan van de servo.
Als je servo in de midden staat.
Anders heb je hetzelfde effect.
OOk bij je motor half gas wijs de hevel recht naar onderen, of recht naar bovenl .
Anders is op je zender half gas, geen half gas van de motor.
Hier kijken veel niet na.
Dat vlieg erg lastig.
je vliegt soms met 4 tandjes gas op de zender al bijna volgas :(

Dus als ik het goed begrijp moet ik het overbodige deel van de hevels er af knippen of snijden? :?

Maar wel pas als daar helemaal zeker van bent..... 8O :wink:
Heb je al aan Pa gevraagd, waar en met wie hij vroeger LB (uh... rondvlucht) heeft gevlogen?

jah, hij deed het met zen vrienden. jammer genoeg deed hij geen wedstrijden. hij deed er air combat mee, das het enige datik eigelijk weet...

Ik zou de ronde servoschijven niet gebruiken maar de rechte hevels. Dan hoef je helemaal niet te snijden....

afb10398.jpg

Hier ziet u mijn servo's met de kwiklinkjes aan.
nu zitten er verstelbare buisjes in men kwiklinkjes en moet deze vastsolderen aan mijn draden die naar men roeren gaan.
Nu is het probleem dat ik dacht dat metaal niet soldeerbaar was maar dat je dat moet lassen :?
nochthans staat er in mijn handboek dat ik het moet solderen.
weet iemand wat ik moet doen?

mgv,
Matthias

Volgens mij kan je dat gewoon solderen hoor.
Ik doe het ten minste altijd zo.
Volgende keer wel even van te voren kijken he,
Als je, je servo plankje maak. :yes:
Nu gaan je kabels met meer bochten dan nodig.
En je gasservo zit achter de andere servo's.
Oke het was misschien nodig omdat je anders niet uitkwam met de kwiklinks.
Maar dan nog laat ik altijd de servokabel van links voor er rechts achter uitkomen.
En ik maak ze er altijd na het folieen in.
Anders tob je, je wilt achter met folieen.

Let op de onderste servo (op de foto dan he....) De hevel staat niet haaks op de stuurkabel. Dit betekent dat je geen symetrische uitslag krijgt. Als de servo linksom draait is de lineaire weg van de kabel korter dan als de servo rechtom draait (alles vanaf de foto gezien!!!) Als je dit wil... niets aand e hand (b.v.. voor je hoogteroer, meer up dan down) Wil je dit niet dan moet je je stuurkable langer maken en de hevel verzetten.

Succes verder

Mark

ik weet dat op de foto de servoheveltjes niet haaks staan,
als ik men radiobesturing uitschakel verdraien ze zich automatisch zelf.
op dat moment stond mijn hoogteroer een beetje naar boven...
als hij er haaks op staat staat die laminair met men stabilo.

Mgv,
matthias

Wat verdraaiiende servo's betreft, de ontvanger mag nooit zonder zendsignaal komen te zitten: eerst de ontvanger uitzetten, dan pas de zender. Eerst de zender aan, dan de ontvanger aan.

Solderen: eerst stang en hulsje schuren met 400 o.i.d. schuurpapier. Voorvertinnen.

Dus als ik het goed begrijp moet ik eerst mijn stangen schuren en ook hetgeen waar men stangen in zitten. En daarna solderen?

Dat moet altijd als je soldeert.
schoon schuren en ontvetten

Back