Servo's installeren

• Topicstarter Topicstarter Matthias
  • Startdatum Startdatum
M

Matthias

Guest
Hallo allemaal,
ik ben een Amateur II van Graupner aan het bouwen, en hij is praktisch af alleen moet ik mijn motor ( OS 15 La ) nog installeren en ook nog mijn servo's. Nu is het probleem dat dit mijn eerste keer is dat ik met servo's werk en ik niet goed weet hoe installeren. De vragen zijn: Hoe moet ik mijn servo's erin steken, kan het kwaad als ze een klein beetje schuin staan. Nog 1 vraag: Boven op een servo staat een ronde schijf die draait als je je stick beweegd, ik heb bij men servo uitrusting enkele dingetjes gekregen die op die ronde schijf passen zodat de diameter van die schijf groter wordt ( jullie weten wel wat ik bedoel ). Wanneer moeten die erop?
bedankt voor je tijd :)
matthias

PS: ik heb eer een foto van maar krijg hem er niet bij...[/img]

Hoi Matthias!
Ik heb ff de foto van de romp die jij waarschijnlijk bedoelt geupload:

afb10023.jpg

Is dit em?

Groeten
Peter.
p.s. is de verf al droog? :wink: Ik hoor het wel op MSN...

Hey bedankt peter,
de verf is waarschijnlijk vanavond droog. over hoe je die foto erop zette vraag ik je ook wel op msn.

matthias

Een .15 op een Amateur is aan de sterke kant. Maar wat vervelender is, het gewicht is ook meer dan dat van een .09 (1,5 cc) Hoe je het zwaartepunt nog goed kunt krijgen weet ik niet. Zo mogelijk de servo's zo ver mogelijk naar achteren bevestigen. Servo's in een plaatje triplex van 2 mm bevestigen Dit plaatje op twee balsa balkjes van 10 x 10 mm aan de rompzijkanten vast zetten. Maar dit doe je meestal al tijdens de bouw van de romp en niet pas na het afwerken.... :? Want je kunt zo de stuurkabels ook niet meer goed vastleggen ergens in het middden. Maak inderdaad maar eens een foto, dan kunnen we misschien nog met goede ideeen komen. Maak je het model niet te zwaar? 1 kilo is al op het randje.... Anders wordt het een race of stunt model en dat is, dacht ik, niet wat je wilde. Een Amateur van 850-950 gram met een 1,5 cc motor vliegt subliem en is heel bruikbaar als eerste trainer, behalve als je een instructeur treft die nooit met dit soort "kleine" modellen heeft leren omgaan....

Bedankt voor de uitleg,
ik heb nu eens men romp alleen gewogen(staart, servo's, batterij inbegrepen) weegt 498 gram.
nu moetik men vleugel nog bijtellen + motor + benzine 8O
ik hoop dat het minder dan 1 klio blijft

mgv,
matthias

ik heb eens berekend hoeveel hij in het totaal weegt zonder benzine in de motor = 846 gram :D
maar nu is de vraag: als er benzine in de motor zit, en die raakt na een tijdje op varanderd het zwaartepunt toch.
hoe regelen jullie dat?

mgv,
Matthias

p.s.: dat triplexplaatje van 2 mm, dat zit niet in de bouwdoos, of normaal wel :?

Hoi '
Ik heb nog een Enya 09 compleet (nieuw, ingelopen) en een OS 10fsr gebruikt met nieuw-reeds ingelopen- garnituur.
Wil ik wel ruilen voor bijv en stapeltje balsa.

robert@unizet.nl :fadein:

Die triplex kan ik niet gebruiken omdat ik te grote servo's heb (servo's van multiplex) en die servo's die op dat triplex plankje zouden moeten passen hebben aan hun onderkant bevestegingsmogelijkheden, die van mij kan je enkel in het midden bevestiggen.( dus zou je een gat moete bore in dat plankje en dan je servo er door steken en dan vastzetten).
afb10084.jpg
dit is dus wat ik moet doen.
afb10085.jpg
hier de bovenkant. Wat moet ik doen?

mgv,
Matthias

wat U bedoelt,met, mijn servo's zijn te groot, kan ze alleen maar in het midden vastzetten ? zijn dit oude servo's mischien, ( rode )

jah idd,
ik heb 3 grote rode servo's gekregen bij men multiplex

Als ik van U was, zou ik het volgende doen,
1/ een nieuw plaatje maken voor de servo's
2/ 3 nieuwe servo's kopen( zijn mischien toch te zwaar )

ik denk datik geen nieuwe servo's ga kopen,
ik heb het gewicht berekend en ik bekom in het totaal 850 gram uit (zonder de benzine).
en met die servo's kan ik het zweertepunt wat meer naar achteren brengen. ( bij een amateur met een 1.5 cc motor is het gewicht perfect verdeeld, maar mijn 2.5 motor weegt toch meer dan die 1.5 cc, mijn weegt 30 gram meer, zo kan ik het wat opheffen.)
Nu zal ik een plankje maken...
bedankt voor de info.

mgv,
Matthias

P.s.: heeft er iemand al ervaringf met de amateur II

Matthias, zet die multiplex servo's van je eens op de tekening en maak er een foto van. Als goed te zien is, hoe deze vast moeten zitten kan ik(en/of medeforummers) je misschien aan een goed idee helpen.

850 gram is trouwens uitstekend, dat moet prima gaan vliegen... :D

Ik mis trouwens op de eerste rompfoto de motorbokken (multiplex plaatje) :? . Je hebt dat toch hoop ik niet ook zo gedaan? In dit geval beter niet zo'n opschroefbare plastic drager gebruiken, want dat is nog eens extra gewicht in de neus en daar zit je niet op te wachten.... Bovendien geeft de originele houten drager nog eens extra sterkte aan de neus. Als je met de romp op de foto een radslag maakt, breekt zo het brandschot uit de constructie... En zou je dat zover verstevigen als nodig, dan wordt allles nog zwaarder. :cry:

De Amateur II vliegt net zo goed als de I. Uiteraard wat wiebeliger dan een Charter en dergelijke. Maar het is onzin te veronderstellen, dat er niet goed mee te vliegen zou zijn. De Amateur is ooit ontworpen als vrije vlucht model, dus met RC er in moet het al helemaal niet moeilijk zijn.
Ik heb -now children... don't try this at home :wink: - mezelf ooit leren vliegen met een Topsy (de kleinere versie van de Amateur) en die is met 82 cm spanwijdte, een 0,8 cc motor en 450 gram totaalgewicht helemaal een mug... maar ik kon er -met alleen richtings besturing- naast rustig rondkruisen ook loopings, barrelrolls en meer van dat gedoe mee vliegen.

Extra aandachtspunt bij zulke (relatief) kleine modellen is de rechtheid van vleugel en staartvlakken. Over het algemeen kun je stellen, dat wat je niet ziet ook geen merkbare invloed heeft op de vliegeigenschappen, maar in dit geval moet je wel heel goed kijken. Pas op met het motor vermogen. Je kunt heus wel volgas weggaan en klimmen, maar neem daarna terug tot 1/2 vermogen, dat zou meer dan genoeg moeten zijn. Prop 8x5 dan gaat 'ie er ook niet als een gek vandoor.
Houd dit soort modellen wel altijd zoveel mogelijk bovenwinds omdat bij een eventuele motorstop ze door hun lage gewicht al zwevende niet zo makkelijk tegen de wind in komen.

dankje voor zoveel info,
ik heb ondertuusen een servohoudertje gemaakt zodat ze ongeveer op zelfde hoogte staan zoals op de tekening. (ik heb het ook goed versterkt ( multiplexhout)). Wat bedoel je met de motorbokken ( je schreef er achter: multiplex), ik heb 2 staafjes van zeer sterk hout gekrege om men motor vast te zetten. (ik heb dat nog niet vastgemaakt omdat die in een bepaalde richting moeten staan, alleen weet ik niet in welke, aantal graden links, ...). weet u misschien wat ik dan moet doen met een 2.5 cc, in men plan leggen ze het alleen uit met een 1.5cc (OS La 10).
Mijn vleugel heb ik zo recht mogelijk proberen te maken en dat is toch wel goed gelukt.
die plastic drager, is dat gewoon dat plastic spul dat je rond je motor kan doen voor bv de stroomlijning ofzo. ( niet de spinner aan de schroef).
zo, ik hoop dat jullie men uitleg een beetje verstaan.
mgv,
Matthias

Je heb het goed begrepen volgens mij.
Je moet gewoon dat harthout gebruiken wat je erbij heb.

Je heb de dingen ook van kunstof die je zo tegen het motorschot kan schroeven.
Maar dan moet je, je motorschot wel sterker lijmen.
(dus zwaarder dat wordt hierboven bedoeld)
Omdat je dan de kracht alleen op het motorschot krijgt.
En bij jouw ook over de tankruimte, en waarschijnlijk ook, in het spant er achter

Maar je heb het over de motor naar links maar hij moet naar rechts :!:
Als je achter het model staat moet de voorkant van de motor de krukas 1 1/5 a 2 graden naar rechts staan (gewoon wat op tekening staat aan houden)
Alleen iets meer voorover(motor domping)
Maar dit kan je later altijd oplossen door een ringetje, tussen de motor en de motorsteun ( houthout bij jouw) te leggen

dus ik moet gewoon men hardhoutenmotorstaafjes recht lijmen en dan men motor zo'n 2 grade naar rechts doen
en dan kan ik als nodig nog met een ringetje de neusstand (neus wat lager, neus wat hoger) van de motor regelen.?
mgv,
matthias

Je moet gewoon aanhouden wat op tekening staat.
Misschien iets meer domping.
liefst zonder ringetjes. (dit is meer een oplossing achteraf)

Hoeveel de motor voorover staat.
Dus naar beneden gericht van voren.

Maar ga aub veel naar een vliegclub.
En ga kijken vragen en luisteren dan leer je veel.
Straks doe je dingen verkeerd, die je geweten had, al was je eerst naar een club geweest.
Als je dingen kunt zien is het veel makkelijker uitleggen.
En voor jou begrijpen.

Ik vind altijd het beste.

Ga een halfjaar kijken, iedere zaterdag (in de zomer)
Ik koop dan je model, dan kan je in de winter bouwen.
Een goede start is heel belangrijk voor een hobby.
En als je modelvliegen echt leuk vind, heb je er graag wat voor over.
Zo kost het je veel minder geld.
En bespaar je veel ergenis.
Voor jezelf en je intructeur.
veel succes

Back