Servo probleem

Allereerst even controleren of flaps wel goed soepel en vrij bewegen zodat de servo hierdoor niet tegen gehouden wordt.
Als je bij de servo de stuurstang een (of meer) gaatjes naar het eind van het servo heveltje plaatst OF bij de flaps een of meerdere gaatjes teruggaat naar de flapkant krijg je een grotere uitslag.
Beiden tegelijk kan natuurlijk ook.
Wel is de vraag, als je dit doet of de servo`s nog sterk genoeg zijn omdat het dan wel meer kracht kost, dus even proberen.
En trouwens,Is 15 graden niet genoeg? ...heb je dat al geprobeerd? erg veel meer zou ik het niet maken voor dat vliegtuig.
Grtz,
Jan
 
Allereerst even controleren of flaps wel goed soepel en vrij bewegen zodat de servo hierdoor niet tegen gehouden wordt.
Als je bij de servo de stuurstang een (of meer) gaatjes naar het eind van het servo heveltje plaatst OF bij de flaps een of meerdere gaatjes teruggaat naar de flapkant krijg je een grotere uitslag.
Beiden tegelijk kan natuurlijk ook.
Wel is de vraag, als je dit doet of de servo`s nog sterk genoeg zijn omdat het dan wel meer kracht kost, dus even proberen.
En trouwens,Is 15 graden niet genoeg? ...heb je dat al geprobeerd? erg veel meer zou ik het niet maken voor dat vliegtuig.
Grtz,
Jan
Heb het geprobeerd. Moet zeggen dat hij al iets meer graden omhoog gaat. Aangezien u zegt dat 15 graden al ongeveer genoeg is zal ik hem zo laten. Weer een probleem opgelost.

Thanks!
 
Maak anders eens een foto.

Het moet zonder meer mogelijk zijn om 45 graden uitslag op de roeren te krijgen (dat wil je lang niet altijd, maar het zou moeten kunnen)
 
Maak anders eens een foto.

Het moet zonder meer mogelijk zijn om 45 graden uitslag op de roeren te krijgen (dat wil je lang niet altijd, maar het zou moeten kunnen)

Op de 1ste foto is het gat in de servo arm veel te groot. Er komt een andere dezelfde servo arm op waarbij het gat precies goed groot is voor de push rod.
 

Bijlagen

  • IMG_0158.JPG
    IMG_0158.JPG
    97,6 KB · Weergaven: 627
  • IMG_0159.JPG
    IMG_0159.JPG
    128,8 KB · Weergaven: 570
  • IMG_0160.JPG
    IMG_0160.JPG
    135,5 KB · Weergaven: 580
  • IMG_0161.JPG
    IMG_0161.JPG
    157,7 KB · Weergaven: 569
OK...

Er zijn een paar zware opmerkingen, goed dat je de foto's geplaatst hebt!

Eerste foto: eerst de servo goed monteren met de rubbertjes, hulsjes en vijsjes.
Daarna, plaats je servoarmpje zo dat het loodrecht op je stuurstang staat. Dit kun je alleen maar benaderen omdat de servo vertanding heeft. De laatste paar graden voor de arm loodrecht op de stuurstang staat ga je bijtrimmen met de SUBTRIM op je zender (trim ga je op 0 laten staan tot de eerste vlucht). Controleer nu ook meteen of je de servo moet omkeren op je zender of niet.
Ik zie ook dat het servohoorntje veel te veel uitgeboord is. Zo kun je nooit een nauwkeurige sturing krijgen. Je mag eigenlijk geen speling hebben op je roerhoorntje...

Je hebt nu waarschijnlijk maar 15° omdat je servo nauwelijks nog afstand kan afleggen. Waarschijnlijk kun je wel heel veel down sturen...

Volgende stap is (terwijl het roerhoorntje perfect staat) is het bijregelen van de stuurstang/kwik link zodat het roer perfect neutraal staat. Hiervoor ga je in jouw geval de kwiklink verder op de stuurstang moeten draaien.

Die kwiklink moet je borgen. Dat kun je met een stukje siliconenslang of je schuift er een stukje krimpkous over en krimpt die zodat de kwiklink NIET open kan springen in de vlucht (zeker op hoogteroer is dat einde oefening)

Wedden dat je nu al veel meer uitslag zult hebben?
O ja, plaats bij het roer de kwiklink maar enkele gaatjes naar buiten, voor dit toestel heb je niet zoveel uitslag nodig.

Zeker ook doen: servohoorntje met het vijsje vastzetten op de servo...
 
OK...

Er zijn een paar zware opmerkingen, goed dat je de foto's geplaatst hebt!

Eerste foto: eerst de servo goed monteren met de rubbertjes, hulsjes en vijsjes.
Daarna, plaats je servoarmpje zo dat het loodrecht op je stuurstang staat. Dit kun je alleen maar benaderen omdat de servo vertanding heeft. De laatste paar graden voor de arm loodrecht op de stuurstang staat ga je bijtrimmen met de SUBTRIM op je zender (trim ga je op 0 laten staan tot de eerste vlucht). Controleer nu ook meteen of je de servo moet omkeren op je zender of niet.
Ik zie ook dat het servohoorntje veel te veel uitgeboord is. Zo kun je nooit een nauwkeurige sturing krijgen. Je mag eigenlijk geen speling hebben op je roerhoorntje...

Je hebt nu waarschijnlijk maar 15° omdat je servo nauwelijks nog afstand kan afleggen. Waarschijnlijk kun je wel heel veel down sturen...

Volgende stap is (terwijl het roerhoorntje perfect staat) is het bijregelen van de stuurstang/kwik link zodat het roer perfect neutraal staat. Hiervoor ga je in jouw geval de kwiklink verder op de stuurstang moeten draaien.

Die kwiklink moet je borgen. Dat kun je met een stukje siliconenslang of je schuift er een stukje krimpkous over en krimpt die zodat de kwiklink NIET open kan springen in de vlucht (zeker op hoogteroer is dat einde oefening)

Wedden dat je nu al veel meer uitslag zult hebben?
O ja, plaats bij het roer de kwiklink maar enkele gaatjes naar buiten, voor dit toestel heb je niet zoveel uitslag nodig.

Zeker ook doen: servohoorntje met het vijsje vastzetten op de servo...
Bedankt voor je tips. Alleen ik heb er nog nooit rubbertjes bij gekregen, zijn die heel erg belangrijk? Zijn er nog alternatieve voor, bijvoorbeeld zelf maken ofzo?
 
Ik heb trouwens nog een snel vraagje. Ik heb een landing gear toegevoegd. Maar zoals op de foto te zien is het achterwiel niet te sturen. Kan ik het vliegtuig sturen als hij opstijgt/land met de fin op de grond? Of heb ik dan te weinig snelheid dat het totaal geen invloed heeft?
 
Laat gewoon dat wieltje, je zal wel autoriteit hebben op rudder. Eigenlijk is dit een zwever he, behoort geen landingsgestel op, zoui er beter zonder vliegen...
 
Een landingsgestel op een Phoenix 1600 ?? o_O
Nou, daar wil ik wel eens een foto van zien.
En waarom eigenlijk?
 
Normaal stijg je op, met de neus recht in de wind.
je hoeft dan dus niet te sturen op de grond.
Je moet misschien een stuk lopen om hem neer te zetten.
Of om hem op te halen, als je eenmaal bent geland. (maar is dat erg?)

Soms kun je met een stoot gas voldoende lucht langs de stuurvlakken sturen om een beetje overwicht te krijgen..
Maar dat is niet altijd.

Volgende puntje, Als ik het zo begrijp, heeft het toestel origineel geen landingsgestel.
Een landingsgestel "lijkt" soms beter...
Maar het voegt ook gewicht toe.. en het doet alleen iets tijdens landen/opstijgen.
Dat gewicht zorgt voor een wat kritischer vlieggedrag.
En bij een zwever is weerstand best vervelend (dat is de tegenhanger van goede zweefeigenschappen), en zo'n landingsgestel voegt best wat weerstand toe.

Bij een landingsgestel is het dan ook nog zeer belangrijk om te weten wat voor baan je hebt.
heb je een grof knollenveld, heb je grote wielen nodig om een beetje vaart te kunnen maken. denk richting de 8 cm diameter..
heb je een asfaltbaan, maakt het niet zoveel uit.

Veel toestellen die niet zo gek zwaar zijn, worden gewoon opgegooid om te starten.
Landen doe je gewoon door het toestel goed vlak te leggen, en rustig op de grond te leggen. op de buik..
veel makkelijker.. simpeler..
en zo'n ding is gebouwd om te vliegen ;-)
dat opstijgen/landen is maar 1x tijdens een vlucht..
 
Deze zwever zal makkelijker vertrekken met een handstart.
Je laat hem door iemand opgooien zodat je beiden handen aan de sticks hebt.
NIET VOLGAS maar half gas, anders zal hij meteen naar links wegdraaien door het koppel van de motor. Pas op dat je niet teveel uitslag krijgt op het hoogteroer. Je heb maar weinig nodig.
 
Normaal stijg je op, met de neus recht in de wind.
je hoeft dan dus niet te sturen op de grond.
Je moet misschien een stuk lopen om hem neer te zetten.
Of om hem op te halen, als je eenmaal bent geland. (maar is dat erg?)

Soms kun je met een stoot gas voldoende lucht langs de stuurvlakken sturen om een beetje overwicht te krijgen..
Maar dat is niet altijd.

Volgende puntje, Als ik het zo begrijp, heeft het toestel origineel geen landingsgestel.
Een landingsgestel "lijkt" soms beter...
Maar het voegt ook gewicht toe.. en het doet alleen iets tijdens landen/opstijgen.
Dat gewicht zorgt voor een wat kritischer vlieggedrag.
En bij een zwever is weerstand best vervelend (dat is de tegenhanger van goede zweefeigenschappen), en zo'n landingsgestel voegt best wat weerstand toe.

Bij een landingsgestel is het dan ook nog zeer belangrijk om te weten wat voor baan je hebt.
heb je een grof knollenveld, heb je grote wielen nodig om een beetje vaart te kunnen maken. denk richting de 8 cm diameter..
heb je een asfaltbaan, maakt het niet zoveel uit.

Veel toestellen die niet zo gek zwaar zijn, worden gewoon opgegooid om te starten.
Landen doe je gewoon door het toestel goed vlak te leggen, en rustig op de grond te leggen. op de buik..
veel makkelijker.. simpeler..
en zo'n ding is gebouwd om te vliegen ;-)
dat opstijgen/landen is maar 1x tijdens een vlucht..
Bedankt voor je heldere uitleg. Asfalt is een glad grasveld.
 

Bijlagen

  • IMG_0166.JPG
    IMG_0166.JPG
    162,8 KB · Weergaven: 405
  • IMG_0168.JPG
    IMG_0168.JPG
    212,9 KB · Weergaven: 469
  • IMG_0169.JPG
    IMG_0169.JPG
    194,2 KB · Weergaven: 433
  • IMG_0171.JPG
    IMG_0171.JPG
    270,6 KB · Weergaven: 427
  • IMG_0172.JPG
    IMG_0172.JPG
    148,3 KB · Weergaven: 424
  • IMG_0173.JPG
    IMG_0173.JPG
    91,6 KB · Weergaven: 418
  • IMG_0174.JPG
    IMG_0174.JPG
    97,6 KB · Weergaven: 412
Back
Top