Servo met versterkertrap

Geachte mede forumleden

Bij een modelbouw project van een binnenvaart sleepboot wat zich nog in het tekenbord stadium (Laptop) bevindt wil ik een stuurmachine maken die de werkelijkheid benaderd. Dus gebruik maken van een sterk vertraagde 6-12 Volt motor die het stuurmechanisme aandrijft. Vervolgens moet de roerstand via een variabele potmeter teruggekoppeld worden naar de servo besturing.

Nu zou ik bijvoorbeeld een 6 Volts servo kunnen slopen en ombouwen naar de benodigde stuurmachine, maar vrees dat zo'n servo motortje onvoldoende koppel ontwikkeld om een vertraging en dan ook nog het roermechanisme aan te drijven. Ik praat hier over een model, wat ongeveer 115 cm lang en 30 cm breed is. Berekend voortstuwings vermogen ligt rond de 30 Watt. Dus hopelijk verklaard dat mijn vrees, dat een gewoon servo motortje onvoldoende koppel ontwikkeld.

Om een en ander te verwezenlijken ben ik op zoek naar een schema voor de electronica waarbij het printontwerp is bijgevoegd. Ik begrijp een beetje van de basics van elektronica, maar lang niet genoeg om een en ander zelf uit de mouw te schudden. Ik heb wel enige schema's gevonden op diverse sites, maar niet het bijbehorende printontwerp. Uiteraard zou de beste oplossing een kant en klare schakeling zijn, maar dat is wellicht een brug te ver.

In de beste traditie van dit forum heb ik een plaatje bijgevoegd van het model.

sleepboot.jpg

Vertel eens wat meer over die "stuur machine" ;

Ik heb het volgende met een gewone servo (type kan ik nog wel opzoeken als je wilt)
Boot is 150 lang en vaarklaar 45 kg

Er zit nu wel een servo-delay in. om een realistischer roer beweging te geven.(4 sec van boord naar boord )

Laatst bewerkt door een moderator:
Vertel eens wat meer over die "stuur machine" ;

Ik heb het volgende met een gewone servo (type kan ik nog wel opzoeken als je wilt)
Boot is 150 lang en vaarklaar 45 kg

Er zit nu wel een servo-delay in. om een realistischer roer beweging te geven.(4 sec van boord naar boord )

Baggeraar

Tot nu toe is het nog maar een idee, maar wat je laat zien op je filmpje, met die roerkettingen is een van de ideeen, omdat dat de werkelijkheid het meest benaderd. Rammelende roerkettingen in het gangboord

Groeten

Wim

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij hoef je niets zelf te maken, er bestaan zogenaamde zeil servo's. Dat zijn, meestal zeer stevige, servo's die zowel links als rechtsom ruim 600° of zelfs meer draaien. Volgens mij kan je daarmee zoiets als dit makkelijk maken.
Alles wat je hier beschrijft zit in die servo ingebouwd en op de uitgaande as kan je een trommel zetten waarop je een kabel of ketting kan leggen om zo het roer te bedienen. Dus ook die kettingen over het gangboord zijn zeker mogelijk. Volgens mij is dit ook al vaker gedaan want ik heb het ook al vaker gezien.
Het is wel het mooiste om de roerbediening ook echt via die kettingen over het gangboord te laten gebeuren. Betekent wel extra onderhoud maar goed, daar is het een hobby voor zal ik maar zeggen. :)

Laatst bewerkt:
Ernst

Bedankt voor het meedenken. Zo'n zeilservo had ik ook gedacht, maar was er eigenlijk niet van op de hoogte, dat die zoals in de door jou bijgevoegde link 3&1/4 slag maakte. Dat gecombineerd met een electronisch vertraging in het servo circuit maakt het misschien wel realistisch genoeg wat de snelheid aangaat. Zou wel inderdaad wel zo handig zijn, scheelt een hele boel gepruts met overbrenigingen en tandwielen en zo. Tzt. hoop ik de gekozen oplossing te laten zien.

Groeten

Wim

Back