servo hoorntje zelf maken

Beetje meer details zou niet schlecht zijn .

Er zijn kant en klare GFK hevels te koop , ik heb er ook verschillende .

Mvg Johan

Servohevel zit aan de andere kant van de roerhevel, jij bedoelt een roerhevel kennelijk:)

Dat hat ik bij post 1 al begrepen dat het een roerhevel moest zijn . :cool:

De vraag is nu nog hoe groot dat GFK Model is .
Zit nog al een verschil tussen bij de hevels van een 1m speed model of een 2m extra .

Mvg Johan

Heb vertrouwen!
Deze zijn zelf gemaakt! Uit het handje van epoxyplaat.
Je zou ook een printplaat uit sloopelectronica kunnen nemen als donormateriaal.
Wel eerst tekeningetje gemaakt in DTP-tekenpakket. Alles tevoren gemeten.

Een gefreest setje was fraaier geweest.... maar dat was niet in de buurt of tijdsbereik.
Dus een paar uurtjes frutten was het devies.
Grof figuurzagen, daarna de Proxxondremel langs de lijntjes van een opgeplakt laserprintje. (HSS-zaagje per heveltje)

Mooi op maat genoeg voor de aillerons (het kan altijd netter). De lipjes worden verzonken verlijmd in de GFK-aillerons (hotliner). Sleufjes dremel je uit met een tandardskrommetenkrampindekuitenfreesje.
Gaatjes in de lipjes zijn voor betere hechting... hoop ik...

Grootte? Het draad is M3. Een lading brillen had ik wel nodig.

12504a5f3eac49a0a.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
epoxy hevels kan je ook om je roeren heen ontwerpen. Dit doe ik bij de extremere modellen. hierdoor heb je geen verzwakking waar de belasting het hoogst is: bij de hevel.
Dit is ook de reden dat ik nog zelden opschroefhevels gebruik.
ook grote hevels zodat je 150% servouitslag hebt.

ik heb een laser/100w en een cnc frees, help je zo uit de brand

moet ook even zeggen "BEN NIEUW HIER" in de modelbouw forum.
Dus Hoi to all van Mij,

Roel

Kijk... weer een zelf gemaakt... deze is heul petiterig!
Figuurzaag en dremel... kind kan de was doen...

12504a789e8318792.jpg

he dat vind ik ook wel een goed idee ! en dan met epoxy lijm ofzo vast maken ?

Houd wel rekening met hoe de roeren aangestuurd worden ... de combinatie van servo(s), hoe die ten opzichte van de roeren geplaatst is/zijn, en de plaats van de heveltjes op de roeren moeten wel de volledige slag kunnen maken met of juist zonder "geprogrammeerde" differentiatie ...

Het heveltje wat je hier ziet is een duw en treksysteem.
Het is inderdaad gelijmd met epoxy. Wel zat er een lipje aan het hoorntje dat verzonken is in het vlak.

Alvorens te plakken is de zaak netjes afgemaskerd met schilderstape (3M, de blauwe...), om niet op de gelcoat van het hoogteroer te morsen. (100% epoxy-kist, hotliner)

De servostang staat onder een hoek van nabij... 30? graden... op het roer oppervlak.
De servo is in het kielvlak gemonteerd. Klein type servo, en dat past net.
De uitslagen zijn via de zender gelimiteerd. (helaas)

De verbinding servoarm en stang is via een clip en daarmee demontabel.
Met zulks een verbinding is de uitslag direct al beperkt en is de clip aan de lager/as zijde iets uitgevijld met een proxxondremeltje.

Het was mooi geweest als de servo de volle slag had kunnen maken, van een grotere nauwkeurigheid (resolutie) gebruik zou kunnen maken...

Ik heb het nu zo opgelost. Maar er zijn vele andere manieren....

Beziet plaatjes....

12504a789e55322b7.jpg

12504a789e835021b.jpg

Als je heel goed kijkt, zie je dat er een stukje van servoclipje aan de zijkant is weggeslepen.

Ik ga het maar eens in de praktijk testen. Anders passen we het maar weer eens aan...

Back