Serpent 950R => 950RE

M7H

Forum veteraan
Na een tijd van volgen van diverse draadjes over ombouwprojecten om een 1/8 On-road Electro auto te bouwen, heb ik de sprong in het diepe gewaagd.

Vraagstukken als, 4S Lipo, of 6S, 2650kv motor, of 2000kv, gewicht/rijtijd, ben ik op het volgende uitgekomen.

Auto: Serpent 950R
Regelaar/Motor: Hobbywing Xerun 150A/4274SD 2000kv (Combo M6A)
Accu's 2x Turnigy 3S Lipo, 4500mah/30-40C

Of deze accu's de job aankunnen?... we zullen het zien, maar alle 2 tegen een 70,- geleverd vanuit Duitsland, durf ik wel een gokje te wagen.

Na alles besteld te hebben, viel me eigenlijk het formaat van de accu's wel mee, maar net iets groter als een 2S hardcase:
GroteFoto-MFCOJWJ3.jpg

Gisteren een begin gemaakt met de ombouw:
Ik heb verzonnen om een bodemplaat te maken waarop ik de componenten monteer. Zeker is dat dit niet de meest crashbestendige oplossing is, maar dat is iets om later eens over na te denken, eerst maar eens zien of het uberhaubt een beetje rijden wil.

GroteFoto-SZ7JZWKY.jpg

Een sleuf om de snaar ruimte te geven:

GroteFoto-UNJRJ4KM.jpg

Radioplaat erop, met iets meer ruimte in het tankgat, voor de snelheidsregelaar:
GroteFoto-O7EHIQO4.jpg

Met dubbelzijdig tape, de regelaar vast op de onderplaat:
GroteFoto-78UWII4G.jpg

De ontvanger erop en het stuurservo op de originele plaats:
GroteFoto-Z7PFGEUP.jpg

Het overzicht, zoals het er nu uitziet.

GroteFoto-HPVQ43EL.jpg

Vandaag of morgen komt de motorsteun binnen, netjes in de modelbouwwinkel ;)
Ik verwacht dat ik daar nog wel wat werk aan heb, als het goed is, past die niet helemaal netjes met dit formaat motoren....

even wat theorie nog:
Motor 2000kv*6S lipo = 44000 toeren, (ik weet niet wat de regelaar vertiming nog gaat helpen)
Internal ratio van de Auto 50/22= 2.273
Spur 45
Pinion 19
Achterbanden 73mm
Deze gegeven op gearchart.com geeft:
FDR = 5.38
Rollout = 42mm
Topsnelheid = 112....

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Dit ding is teminste gemaakt om hard te gaan!!

Die lipo's kunnen het hebben, ik heb deze lipo's in een Rustler gezien die 148 km/h heeft gereden met een MMM combo 2200KV, spur 34, pinion 23 mod1 (32dp)

Ik denk zelfs dat je pinion nog wel groter kan ook met de electrics waar jij mee an de slag gaat.

Echt een leuk project! Je gaat nog filmen neem ik aan? :-)

leuk project.

Heb je enig idee hoelang je met die lipo's zal kunnen rijden? (ritduur)

Nee, geen idee....
Daarom heb ik juist deze gekozen. Zijn vrij goedkoop, voor Lipo's van dit formaat.
Maar voor wat ik gelezen heb, zou een minuut of 10 haalbaar moeten zijn.

Inmiddels weer een stapje verder, heb andere stekkers aan de regelaar gesoldeerd, die wel op de accu passen.

Hier een idee hoe de accu's in de auto komen te liggen.
Bevestiging gaat met klitteband (velcro) op de accu en op de montageplaat, alsook een klitteband "gesp" waarmee het goed vast komt te zitten.
Ik kan d.m.v. de accu's verder naar voren of naar achteren schuiven de grip wijzigen, daar waar ik het nodig heb.

GroteFoto-RMRDYVHI.jpg

Martin!

GAAF! Ik wil het zeker ook zien als dit ding gaat vliegen. Geef maar ff een sms, dan probeer ik langs te komen! Gaaf man!

Groet Robert

Ziet er goed uit Martin!
Misschien is het een idee om aan de zijkant van je accu's een plaatje carbon te plakken als inrij-beveiliging?

Ja, had ik al verzonnen. Ga ik doen als de motor vast zit en ik goed de plaats kan bepalen van de accu's, i.v.m. de balans van de auto.

De motorsteun die ik besteld had, voldeed niet, ik was in de veronderstelling dat ie voor dit soort motoren bedoelt was, maar dat was niet zo.
Ik moest hem dusdanig veel met de dremel bewerken, dat er geen vlees meer over was om de motor een stevige bevestiging te geven. Inmiddels heb ik gewoon de Serpent 966e motorsteun besteld. Ik verwacht hem eind deze week binnen te hebben, dan knutselen we weer verder.

Ben toch maar weer wat aan het knutselen geweest, in afwachting van de motorsteun, die ik deze week nog wel verwacht....
Bij mijn oude hobbyshop, lagen nog wat oudere body's waar we met de 1/8 nu niet meer mee rijden, de 1/8 NK kenner zal de kleurstelling wel herkennen, hint, hij rijdt niet meer.
Mooie was, ze waren nog helemaal niet uitgeknipt. dus....
GroteFoto-BU7J8FBG.jpg

Ook toch maar alvast de bescherming gemaakt voor de accu's:
Linksboven op de foto zie je nog net de meenemer die op de 2e versnelling zit, dit zat in een set samen met die niet werkende motorsteun. Ook heb ik een aluminium X radioplaat steun gemonteerd, om straks de motor steviger te kunnen monteren.
GroteFoto-TW7Z3VQE.jpg

En op de motorsteun na, is dit het rijklare gewicht:
GroteFoto-THJ7NEWO.jpg

Laatst bewerkt:
Mooi hoor, hoe heeft u die zijkanten vastgezet, met kleine hoekjes oid? Hoe komt het uit qua gewicht....is dat net zo zwaar als een nitro met een vol tankje of zwaarder?

Mooi hoor, hoe heeft u die zijkanten vastgezet, met kleine hoekjes oid? Hoe komt het uit qua gewicht....is dat net zo zwaar als een nitro met een vol tankje of zwaarder?

Aluminium hoekprofieltje van 10x10x1mm
Gewicht, is 500 gram meer als nitro met volle tank.

Hmm, die is pittig zwaar? Dat wordt een biertje minder voor jou deze winter ;-)

Groet Robert

Ik had al verwacht dat het hier ongeveer op uit zou komen, zeker als je met 6S lipo (2x3S) aan de slag gaat.
Mijn 2S lipo's voor de pro10 zijn 100gram lichter per stuk, dus met 4S zou het toch ook bijna 3 kg wegen.
Wel heb ik begrepen dat de motor geen probleem zou hebben met dit gewicht, maar dat wil ik eerst nog ff zelf ondervinden. Ik gok dat ik vrijdagavond voor het eerst naar de baan ga ermee...

Ik gok dat ik vrijdagavond voor het eerst naar de baan ga ermee...

Maiden run tijdens de BeNeLux in Rucphen?
Sluit mooi aan bij de andere geplande demo...
Zou je, als je naar de BeNeLux komt, deze auto dan mee willen brengen?
Alvast bedankt.

Back