Sebas' HPI Baja 5B SS

En een nieuwe bougie heb je ook al geprobeerd?
Btw je moet de bougie wel op de cilinder leggen he.
De plug moet contact maken met de cilinder(op het metaal dus) zodat ie een gesloten kring heeft.

Nieuwe bougie heb ik inderdaad al geprobeerd. Ik leg m inderdaad steeds tegen metaal aan, volgens mij is dat vooral belangrijk omdat de bougie anders zijn spanning moeilijk kwijt raakt?

Nieuwe bougie heb ik inderdaad al geprobeerd. Ik leg m inderdaad steeds tegen metaal aan, volgens mij is dat vooral belangrijk omdat de bougie anders zijn spanning moeilijk kwijt raakt?

Als ik zo kijk kan het alleen nog je bougie kap, stopknop of bobine zelf zijn.
Wat je ff moet doen is je bougie kap van je kabel af draaien, een stuk van je kabel af halen rond een cm en dan je kap er weer op draaien.
Wat je ook nog kan doen is de twee kabeltjes die op je bobine zitten na je stop knop, los halen.
Want het kan zijn dat het veertje wat in je stop knop zit kapot is en dan blijft het metalen pennetje onderin leggen.
Mocht dit alles niet werken dan moet je maar eens gaan kijken naar een andere bobine.
Succes.

Edit:
Leg de bougie ook goed tegen de koelribben van je cilinder haal desnoods je plastic boven kap eraf, dan kan je er goed bij.

Laatst bewerkt:
Ik heb de ontsteking afgesteld met de methode van Kostenko, nu staat deze dus op ongeveer 0,8mm.
Heb alles weer in elkaar gezet maar het geeft nog steeds geen vonk.. :(

Voor een echt goed resultaat moet je die bobine vliegwiel afstand op 0.3mm zetten Het limit is 0.4mm. Met 0.8mm heb je wel een vonk maar die is niet krachtig genoeg om veel power uit je cilinder halen.

Voor een echt goed resultaat moet je die bobine vliegwiel afstand op 0.3mm zetten Het limit is 0.4mm. Met 0.8mm heb je wel een vonk maar die is niet krachtig genoeg om veel power uit je cilinder halen.

Ik hoor/lees overal wat anders, is er nergens een officiële pagina waar dit op staat? In de handleiding staat er vreemd genoeg niks over..

???
Lees pagina 86 van je boekje maar eens (de ss versie)
Daar staat hoe je de afstand moet bepalen: dikte van een kartonnetje van een verpakking!!
Zelf de afstand staat erbij: 0,3 mm!!

Ik hoor/lees overal wat anders, is er nergens een officiële pagina waar dit op staat? In de handleiding staat er vreemd genoeg niks over..

Zo als Tiemen al zij het staat er gewoon in hier heb je het.
03.jpg

Ok sorry ik had de handleiding van de 5B SS zo gauw niet bij de hand, dus had het in de (digitale) 5B versie opgezocht.

Ik heb er vorige week helaas geen tijd voor gehad idd. Wel heb ik mijn kyosho weer up & running gemaakt en een killswitch besteld. Ik blijf updaten als ik er weer mee verder ga.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu de tentamens voorbij zijn heb ik eindelijk weer tijd voor de Baja.
Ik heb een killswitch geïnstalleerd en nu vonkt de bougie wel, mogelijk lag het aan de stopknop (zit nu een nieuwe op die bij de killswitch gekomen is).
Starten wil die echter nog niet, wel is er erg veel compressie. Waarschijnlijk een gevalletje verzopen dus ik ga t straks nog maar eens proberen.

Net weer geprobeerd en nu start die eigenlijk vrij moeiteloos.
Wel leek het toen hij net aanstond op dat er een metaalachtig rammelgeluid bij was gekomen, maar dat kan komen doordat ik m te lang niet heb horen draaien :P

Nu een vraagje over de koppeling. Ik vind dat deze wel erg laat aangrijpt, is het nuttig om hier een instelbare koppeling voor in de plaats te zetten? En zo ja welke koppelingen zijn aan te raden (liefst wel onder de 100 euro)?
Kijk het korte filmpje hieronder om te zien wat ik bedoel, tevens een test van de killswitch :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Net weer geprobeerd en nu start die eigenlijk vrij moeiteloos.
Wel leek het toen hij net aanstond op dat er een metaalachtig rammelgeluid bij was gekomen, maar dat kan komen doordat ik m te lang niet heb horen draaien :P

Nu een vraagje over de koppeling. Ik vind dat deze wel erg laat aangrijpt, is het nuttig om hier een instelbare koppeling voor in de plaats te zetten? En zo ja welke koppelingen zijn aan te raden (liefst wel onder de 100 euro)?
Kijk het korte filmpje hieronder om te zien wat ik bedoel, tevens een test van de killswitch :)

in koppeling kun je een andere veer doen dan, pakt die eerder.
een standaard koppeling veer pakt bij 4500 RPM maar je heb ook veren die bij 6000 rpm of 7500 RPM 8000 RPM pakken.

ik kan niet goed horen welke veer je er in heb zitten maar ik denk dat het een
8000 RPM er in heb zitten, dus moet een veer hebben die bij minder toeren pakt een 4500 of 6000rpm veer.

maar je kan ook voor een andere koppeling kijken dan krijg je een instelbare fusion teflon koppeling die kost €99,20.
hij is onder de €100,-:D
maar als je een andere veer probeert ben je 8 tot 12 euro kwijt.
succes

Laatst bewerkt:
in koppeling kun je een andere veer doen dan pakt die eerder.
een standaard koppeling veer pakt bij 4500 RPM maar je heb ook veren die bij 6000 rpm of 7500 RPM 8000 RPM pakken.

ik kan niet goed horen welke veer je er in heb zitten maar ik denk dat het een
8000 RPM er in heb zitten, dus moet een veer hebben die bij minder toeren pakt een 4500 of 6000rpm veer.

maar je kan ook voor een andere koppeling kijken dan krijg je een instelbare fusion teflon koppeling die kost €99,20.
hij is onder de €100,-:D
maar als je een andere veer probeert ben je 8 tot 12 euro kwijt.
succes

Dankje, ik zal dan eerst even een andere veer proberen ;)

Het is de SS versie, die heeft standaard een 8000rpm clutch.

Laatst bewerkt:
Dankje, ik zal dan eerst even een andere veer proberen ;)

Het is de SS versie, die heeft standaard een 8000rpm clutch.

als je nog een tip mag geven zet er een 6000 rpm veer in.
je motor loopt stationair rond de 3000 en 4000 rpm in dat gebied heeft die geen kracht. als je dan een 4500 rpm veer er in zet trekt die slecht op.
dat is ook de reden dat de meeste mensen er een 6000 of 8000 rpm veer in zetten.

als je nog een tip mag geven zet er een 6000 rpm veer in.
je motor loopt stationair rond de 3000 en 4000 rpm in dat gebied heeft die geen kracht. als je dan een 4500 rpm veer er in zet trekt die slecht op.
dat is ook de reden dat de meeste mensen er een 6000 of 8000 rpm veer in zetten.

4500 Leek mij ook al te laag ja, heb al twee 6000 veren besteld voor 9 dollar verzonden :pc:

4500 Leek mij ook al te laag ja, heb al twee 6000 veren besteld voor 9 dollar verzonden :pc:

kijk dat is geen geld, en idd die 6000rpm is beter ik rij er zelf ook me.
als ik er een 8000rpm bij mij in zet dan sta ik constant op mn achterwielen.
en met een 6000 kan ik het beter controleren.

kijk dat is geen geld, en idd die 6000rpm is beter ik rij er zelf ook me.
als ik er een 8000rpm bij mij in zet dan sta ik constant op mn achterwielen.
en met een 6000 kan ik het beter controleren.

Moet best wat pit in dat blokje zitten om m op z'n achterwielen te krijgen lijkt mij, het zwaartepunt lig bij de Baja niet heel hoog.

Nog even laatste vraagje, beetje offtopic maar waar rijd jij meestal?
Is er in Zuid-Holland een vereniging of worden er grote meetings gehouden? Zodra ik een auto heb en/of in (de buurt van) Delft op kamers ga lijkt het mij leuk om regelmatig naar bigscale meetings in de buurt van Delft of Breda te gaan. Tot die tijd zal ik het met het grasveldje achter mijn huis en af en toe de zandvlakte hier moeten doen, maar echt veel rijders zijn er dan nooit. :(

Back