Seamaster II by Ken Willard (watervliegtuig)

:help:
Ik sta op het punt een Seamaster II by Ken Willard (watervliegtuig) te gaan bouwen.

Zijn er nog mensen die bouwtips voor dit model hebben :?:

Ik heb een Saito .30 op de plank liggen welk ik hiervoor ga gebruiken.
Nu loop ik al een tijdje met het volgende idee rond en vraag me af of er al ervaringen zijn op dit front…….welnu:

Om de Seamaster II bij een uitgevallen motor toch (zonder bijbootje) naar de kant te kunnen krijgen wil ik er een extra (elektro)motor met (water)klapschroef in zetten. Om gewicht te besparen wil de ontvanger als de elektromotor via een bec-regelaartje d.m.v. Lipo accu's voeden.
Graag jullie mening over dit idee :!:

Verder zijn alle bouwtips met betrekking tot de Seamaster II welkome :!:

:pc: Seamaster II

ik heb de gewoone seamaster gevloorgen en dat ging goed ik heb hem alleen niet op het water gedaan:(

Ok, dus ook de Seamaster II.
Heb je 'm al lang af?
Ben je nog moeilijkheden tegen gekomen tijdens het bouwen?
Heb je een 2T of 4T motor op staan?

De kleine Seamaster doet zijn naam eer aan en is een prima watervliegmodel.
Het bouwen van de Seamaster volgens tekening is geen probleem, wel even opletten met het zwaartepunt want hij is snel staartlastig.

Een tweetakt motor als bijv. een .20 - .25 is perfect en niet alleen vanwege het vermogen maar belangrijker nog het gewicht. Een zwaardere motor maakt het model ook zwaarder waardoor het model dieper in het water komt te liggen en de kans bestaat dat de neus onderwater gaan bij gasgeven. Bouw het model dus standaard met bijv. een 4cc dan heb je een perfect watermodel waar je leuk mee kan spelen in de lucht maar ook heel gek mee kunt doen op het water.
afb2213.JPG

afb2214.JPG

afb2215.JPG

Ton

Leuk model!!!

Zijn jullie niet bang dat hij ooit zinkt o.i.d.? 't Is toch dure radioapperatuur die erin zit...

Dank je, moet zeggen het vliegt net zo leuk als dat het eruit ziet echt super.

Wat het crashen op water betreft, dat kan wel eens vervelend zijn, maar in al die tijd dat ik watervlieg met daarin een groot aantal watervliegwedstrijden, heb ik nog nooit een vlieger zijn spullen verlorren zien gaan, hoe groot de schade ook was op dat moment. Je zou spullen kwijt kunnen raken als je een crash maakt waarbij het model volledig uit elkaar spat, maar ja,dan is veelal op gras een deel van de besturing ook stuk. Het risico is kleiner dan je denkt het is alleen lastig als de motor afslaat en de wind niet naar de kant staat, want dan zul je moeten zwemmen tenzij je over een bootje beschikt.

Watervliegen is echt waanzinnig leuk.

Ton

Ton, hartstikke bedankt voor je reactie, erg leuk die foto’s :!:
Het is trouwens door jouw artikel in de Hobby Bulletin van april ’92 dat ik ooit mijn 1e Seamaster II heb gebouwd. :wink: Ik heb toen (helaas te kort) zo’n enorme plezier van dit model gehad dat ik het nu weer wil gaan bouwen. Mijn Seamaster II was toen helaas in de Oosterschelde gecrashed waarbij ik ook mijn motor verloor. Voor mijn nieuwe Seamaster wil ik dan ook nog iets verzinnen dat ik mijn motor bij een eventuele crash niet meer kan verliezen. Zit aan een borging of iets dergelijks te denken. Omdat het toch al een tijdje geleden is dat ik dit model gebouwd/gevlogen heb wil ik op dit forum waardevolle tips betreft het bouwen en vliegen van de Seamaster II verzamelen.

Ton, na het lezen van je reactie, denk je dat mijn Saito .30 te zwaar is :?:

Wat denk je van mijn klapschroef idee :?:

Hayo, leuk om te horen dat mijn artikel jouw heeft doen kiezen voor de Seamaster, jammer dat je plezier van korte duur was en ook nog eens een motor koste. Ben je nog in het bezit van de HB met het artikel van de Seamaster of zal ik die evt. fotograferen en posten, heb namelijk geen scanner.

De keuze is aan jouw voor de motor, maar wat je zou kunnen doen is het gewicht vergelijken met een 4cc 2T, is het verschil klein dan is dat geen enkel probleem.

De klapschroef is wat mij getreft niet doen, te veel toestanden en zeker teveel gewicht, een werphengel met een stuk lood of een klein RC bootje of een opblaasbare rubberboot is dan een betere optie voor die ene keer ophalen.

Succes met de keuze

Ton

Kolhorn, nu niet meer te doen

Ik heb in Kolhorn een paar keer de seamaster zien starten en landen ( wateren ) zonder problemen. Jorrit, wat betreft het zinken, zorg dat alle apparatuur goed vast zit aan het model, het is van balsa hout en zinkt niet. Helaas kwam ik er ook te laat achter om de motor te borgen. Na een "boei"ende landing verdween de motor met schot en tank onder water. Helaas kan daar niet meer gevlogen worden. Maar er is nog een mogelijkheid, in steendam wordt op een meer met steiger gevlogen. Nabij een strand. Ik heb wel meer info hierover.
Ik szou zeggen jorrit doe eens mee. Zet je serval op drijvers bv ipv te verpatsen via knvvl. :P :lol:

borgen van onderdelen is inderdaad een goede oplossing. Ik gebruik nylon draad, waarmee ik aan een slinger alle onderdelen bord. Aan beide delen van de draad zorg ik voor een hoop drijfvermogen. Piuepschuim werkt hierbij het best. Dit borgen heeft wat keren een komplete installatie inc. motor gered.

Grtz,

hoe zit het met frequentie gebruik met watervliegen?

ik kan me voorstellen dat als ik bij jorrit achter de dijk een kistje de lucht in stuur, dat bij de mva de F16 van van Galen ineens raar gaat doen :|

kortom. is watervliegen per definitie wildvliegen, of gaat die volgens een tijdelijke veld licentie, of heuse watervliegclubs?

jorrit, heb jij nog zo'n peuter badje, dan kunnen we bij de club alvast oeffenen ;)

mvg
Rico.

Seamaster II by Ken Willard

Ben je nog in het bezit van de HB met het artikel van de Seamaster
:D Jazeker Ton, die heb ik altijd met zorg bewaard omdat ik wist dat ik ‘m ooit nog een keer ging bouwen. In ieder geval bedankt voor het aanbod :!:

De keuze is aan jouw voor de motor,
afb2221.jpg

Saito FA-30 S (265g; 0,5pk)

afb2223.jpg

O.S. Max 25 FX (250g; 0,84pk)

Ton, goede tip betreft het gewicht en het diep in het water liggen van het model, zo had ik er nog niet over nagedacht.
De motor keuze had ik al gemaakt, het wordt de Saito .30. Mijn voornaamste redenen hiervoor zijn het geluid en het aanzicht van de motor. Met het geluid van de 4T denk ik op meer plaatsen te kunnen vliegen zonder dat ik daar mensen mee stoor. Maar de Saito is (helaas) zo’n 15 gram zwaarder, dit gewichtsverschil wil ik proberen terug te winnen met de in te bouwen apparatuur. Ik zit er dan ook sterk aan te denken een Lipo-accu te gebruiken als ontvangeraccu. Zie het onderwerp "Lipo als ontvangeraccu ?"
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2907&highlight=lipo+ontvangeraccu

De klapschroef is wat mij betreft niet doen, te veel toestanden en zeker teveel gewicht, een werphengel met een stuk lood of een klein RC bootje of een opblaasbare rubberboot is dan een betere optie voor die ene keer ophalen.
Ik denk dat je gelijk hebt, ben namelijk ook een beetje bang voor lekkages. De klapschroef is inmiddels al van het lijstje geschrapt. :wink:

Ik ben al een eindje op dreef met het maken van de vleugelonderdelen. De ribben, liggers, enz. heb ik gemaakt, maar alvorens ik verder kan met het in elkaar zetten van de vleugel sta ik nog voor de volgende keuze: 1 of 2 servo's in de vleugel :?:

Zou het nut hebben om 2 servo's in de vleugel te bouwen zodat je een 'flapperon' functie kunt invoeren via je zender :?:

Het lijkt mij A wel leuk om mee te experimenteren en B wel handig om mooi langzaam te kunnen landen.

Graag jullie mening hierover. :wink:

Hayo,
De Saito is denk ik wel :banana: en het gewicht compenseren met de ontvanger accu is een prima optie en zeker doen, heeft tenslotte alleen maar voordelen.

Vraag :?: me nog wel af welke prop je gaat gebruiken, als ik mij goed herinner had ik een 2 blad 9x4 of 8x6 op mijn Webra Speed .20 en groter kon niet omdat de prop de romp zou raken.

Een enkele standaard servo is prima in de midden van de romp waarbij evt. lekkage ook niet snel zou kunnen optreden. De optie om te kunnen spelen met flapperons is zeker :yes: :yes: en de aansturing met 2 aparte servo's in de vleugel is praktisch. Voor het verschil in gewicht hoef je het niet te laten, een :idea: is misschien de aansturing naar de rolroeren op de bovenzijde van de vleugel te maken omdat de onderzijde veel spatwater zal krijgen. :idea: Maak de lokatie van de servo's een afgesloten ruimte en smeer deze een keer in met bijv. spanlak.

:teacher: Vestandig is ook om de binnenzijde van de romp in te smeren met twee dunne laagjes spanlak.

Bouw Foto's.

Ton

Zijn er mensen die voor mij de moeite willen nemen om een kopie op te sturen? ..uiteraard tegen onkostenvergoeding..

Jorrit,

ik heb hier op de comp nog een bouw tekening staan in autocad formaat. even met de flop naar de printer en je hebt hem ook....

groet,

vinze

Jorrit, je mag mijn tekening lenen als je wilt.
Enige voorwaarde: niet teveel (spelde)gaatjes in prikken.

Vinze,

De Cad Seamaster is een gemodificeerde uitvoering van de .40 versie en dus niet de kleine.
Het is overigens wel een mooie tekening.

Ton

ja ik heb net de tekening zitten bekijken en inderdaad. er staat wel de waarschwing bij niet vliegen met groter als een .40-er... maar goed zet hem wel bij de stapel....... nog eens bouwen is wel een gaaf model. is trouwens ook een ken Willard model deze CAD.

sorry voor de dooie mus..

groet,

vinze

Back