SEAMASTER 2 (opknappertje)

• Topicstarter Topicstarter helerik
  • Startdatum Startdatum
En eindelijk de schaduwletters lunnen plaatsen.

P1020001.jpg

Veel werk maar dan heb je toch iets moois, vind ik tenminste.

Groetjes, Erik

Hoi,

Ik zou hel graag naar Zeumeren komen maar dat hangt ook een beetje van mijn baas en van mijzef af. De eerste keer in Oss vond ik het geweldig. Helaas heb ik de andere keren niet kunnen komen. Mogeijk dus in september. Maar of de Seamaster 3 dan meekomt weet ik niet. Het is een grote kist met de vleugel uit een stuk. De auto is dan al gauw vol en ik heb ook nog de Canadair CL 415, een brushless Wilga en een Taxi met verbrandingsmotor waar ik heel graag mee vlieg. We zien het wel. Voorlopig eerst de Seamaster op het land proberen.

De motor heeft nog niet gelopen. Geen tijd. Zodra hij goed en betrouwbaar loopt de lucht in en verder kijken naar de mogelijkheden.

Groetjes, Erik.

Hoi,

Tot mijn grote verassing loopt de oude saito FA 120. In het begin heel haperend en niet zonder dat de plug bijgegloeid werd maar langzamerhand komt er steeds meer leven in. Zeker toen ik de carburateur ook nog een omgewisseld had, bleek hij een stuk beter te regelen en het bijgloeien hoefde ook niet meer. Zoals het er nu uitziet is het dus mogelijk van twee oude motoren uit een verschillende productielijn, één goede te maken. Het heeft veel tijd gekost maar dan heb je ook wat.
Nu dus de motor erop, ruitjes erin en gaan vliegen.........................maar wanneer, we zien het wel.

Groetjes, Erik.

Eindelijk de saito FA 120 op de bok kunnen vastzetten en aan de motorpylon kunnen vastmaken. Ongelooflijk dat carters van een zelfde motor verschilende bevestigingsgaten hebben. Maar het zit.

P1020039.jpg

P1020041.jpg

De cockpitbeglazing heb ik ook klaar en vastgemaakt. De piloten zitten weer op hun plaats achter de metertjes.

P1020040.jpg

Ook het stabilo zit weer op de romp en het aangesloten hoogteroer werkt goed.

P1020042.jpg

Ik heb echter een probleem met de zijruiten. Weet iemand een goede manier om ze IN de uitsparingen te bevestigen. Een probleem is dat de bovenkant van de uitsparing veel dikker is als de onderkant en dat er geen één gelijk is.

P1020043.jpg

Als de ruiten klaar zijn zou niets meer de eerste vlucht in de weg moeten staan van de Seamaster 3.

Groetjes, Erik

plaatjes hout maken welke ruim in de gaten passen en dan daar de plaatjes voor de ruitjes over de rand heen föhnen. dan heb je er een rand aan welke in de sponning gelijmd kan worden.
2de mogelijkheid is de plaatjes op maat knippen en een isolatie mantel van een stroomdraad in de lengte opensnijden en om de ruitjes heen zetten en dan in de sponning lijmen.

hee dat van die isolatie draad is een goed idee die moet ik onthouden
dan kun je zelf kleine oneffeheden wegwerken als het niet helemaal goed past
succes Erik

groetjes Johan

ps ziet er goed uit

Hoi,

Bedankt voor het echt goede advies. Dit ga ik zeker gebruiken bij het herstel van mijn Big Bee met al zijn grote ronde ramen. Echter omdat het advies lang uitbleef had ik zelf inmiddels een andere methode verzonnen voor de Seamaster 3.

Van dun maar heel stevig plexiglas heb ik een rechthoekig plaatje gesneden dat aan alle kanten 1 mm over de ramen past. Toen heb ik heel voorzichtig overal die 1 mm heel ondiep weggesneden zodat er een soort sponning ontstond waar ik het hele plexiglas plaatje in vast kon lijmen. Daarna heb ik alle randen, met folie gesneden in de juiste contouren, afgewerkt.

Het rechthoekige plexiglas plaatje (moeilijk te zien tussen de lijnen)

P1020077.jpg

Passen met een klein stukje plexiglas

P1020082.jpg

P1020083.jpg

Het 'glas' erin gepast.

P1020084.jpg

Volgende keer een foto van de afwerking omdat één van de kanten van de Seamaster 3 staat te drogen op een, op dit moment wel heel (te) warme zolder.

Groetjes, Erik

Hoi,

Eindelijk heb ik weer een aantal dingen aan de Seamaster 3 kunnen doen. De warmte op zolder en een heerlijke vakantie met mijn Canadair hebben alles een beetje vertraagd.
De ruiten zitten er aan beide kanten helemaal goed in. Naar mijn mening zo goed als waterdicht voor het geval ik deze Seamaster op het water ga proberen.

P1020088.jpg

Ook heb ik alle kabels door de romp getrokken die nodig zullen zijn voor het bedienen van de verlichting. Ik moest daarvoor de cockpit weer helemaal losmaken omdat alles met betrekking tot de verlichting en alle accu's voor in de neus zitten. Het zwaartepunt komt dan iets naar voren te liggen. Het pakket lood wat in de neus zat, heb ik in zijn geheel kunnen verwijderen.

P1020103.jpg

P1020104.jpg

Vandaag, 14 augustus, heb ik voor de eerste keer de motor (hangend) op de romp laten lopen. Iets vreemds doet zich nu voor; op het moment dat ik de gloeiplug ontkoppel, stopt de motor. Ook bij een hoog toerental. De motor start overigens goed en loopt heel erg mooi. Alleen dat afslaan bij ieder toerental is mij een raadsel. De viertakt gloeiplug is nieuw en doet het goed. Door het blijven proberen, raakte de propellor op een gegeven moment de startkist. Met dit als resultaat.

P1020106.jpg

Morgen er een nieuwe propellor opzetten en kijken waar het stoppen van de motor aan zou kunnen liggen. Ik heb dat nog nooit meegemaakt.

Groetjes, Erik.

Hoi Eric
ik denk toch dat het de gloeiplug is,
probeer eens een andere dan kun je zeker uitsluiten dat het de gloeiplug is
zelf heb ik het ook eens meegemaakt met een saito 15 cc, er leek niks aan de hand te zijn met de plug en ik maar proberen totdat ik toch maar eens een andere probeerde en het probleem was weg en hij liep super
ik hoop voor jouw dat het de plug is
succes groetjes Johan

ps het ziet er super uit

Gezien het symptoom zeg ik ook de plug.
Als een motor na het loskoppelen van de gleoiakku er direct mee stopt dan is het toch echt 9 van de 10 keer de plug.

Ja , ik denk het ook. Morgen zal ik er eens een andere plug in zetten en dan weer proberen. In ieder geval wil ik heel zeker dat de motor goed blijft lopen als ik er de eerste keer mee naar het veld ga..........en ik hoop dat dat volgende week is.

Groetjes, Erik.

Hoi Erik,

Ook ik ben terug van een paar weken "du pain, du vin, du boursin". Leuk te zien dat ie steeds dichter bij de remaiden komt :yes:
Heb je "verse" brandstof? Ooit kan oude brandstof ook roet in het eten gooien (zat er nog wat in en ben je daarmee misschien aan het experimenteren?).

Succes!

PS
Mocht je klaar zijn voor maiden, geef maar een seintje, kom ik even kijken als ik tijd heb :D

Hoi Meneer Rob,

Fijne vakantie gehad. Mijn Canadair is nog steeds niet te sturen met de motoren maar ik ben er mee bezig. Komt goed

Hardstikke 'verse' brandstof.
Ik denk zelf dat het toch de plug is. Ik zie het morgen wel.
Ik geef wel een seintje als ik ga proberen. In ieder geval moeten we toch een keer afspreken voor de parapent.

Groetjes, Erik.

Hoi,

Nieuwe plug en andere propellor en hij loopt nu goed. Alleen blijft hij nog niet helemaal stationair goed lopen maar ik denk dat verschillende onderdelen op elkaar moeten inlopen en dat dat dan ook goed komt. En voor Meneer Rob nog een mooie foto van mijn Candair in het Lac de St. Etiennes de les Cantalès. Helaas heb ik geen foto vliegend.

VakantiePers2009075.jpg

Groetjes, Erik.

Slechter stationair lopen kan ook komen doordat de motor op de kop hangt en er brandstof aan de plug blijft zitten.

Op de 4-takters die ik op de kop heb hangen had ik altijd een gloeiautomaat erbij staan op stationair.
Loopt de motor direct veel mooier en lager stationair en het starten zonder gloeiakku si ook een voordeeltje.

Hoi,

Klopt. Op mijn BigLift heb ik ook al jaren een Saito FA120 op z'n kop hangen met een gloeiautomaat. Werkt perfect.
Ik denk dat ik dat bij de Seamaster ook maar zal doen. Welk merk gloeiautomaat gebruiken jullie? Ik heb er één van Simprop van al wat jaren geleden en ik denk dat ze nu wel kleiner zullen zijn.

Hook01Do28September2006.jpg

Groetjes, Erik.

Hoi,

Gisteren, op de warmste dag van jaar (denk ik), was de remaiden van de Seamster 3. Wat een feest. Hij vliegt meer dan fantastisch. Met deze motor, de Saito FA 120 is hij volgens mij nogal overpowered maar dan doe je ook lekker lang met een tankje benzine. Ik kan hem bijna stationair vliegen. Gisteren waaide het op het eind van de middag behoorlijk maar daar heeft hij weing last van. Hij landt erg mooi en rustig en is op de grond erg goed te sturen. Ik ben er dus heel erg blij mee. Hij vliegbeeld is super.
In de winter zal de vleugel verder opgeknapt worden en dan wordt ook de complete verlichting ingebouwd. Tot dan.

DSC00116.jpg

DSC00150.jpg

DSC00162.jpg

Groetjes, Erik.

Mhhh, had toch eerder watervliegfoto`s verwacht maar dsit ziet er ook goed uit.

19 september ook op het watervliegen???

Back