SEAMASTER 2 (opknappertje)

• Topicstarter Topicstarter helerik
  • Startdatum Startdatum
H

helerik

Guest
Hoi,

Een paar weken geleden de Seamaster 2 gekocht. Al jaren heb ik een Seamaster willen hebben en dit was de mogelijkheid en nog wel een vergroote versie voor bijvoorbeeld een Saito 120. Een die had ik (toevallig) nog liggen. Ik blijk de derde, gelukkige eigenaar te zijn.

Echter hij bleek van 1989 te zijn, nog in redelijke staat maar zeker aan de romp bleek het een en ander aan restauratie werk nodig te zijn.

Seamaster212-02-09008.jpg

Van heel de romp heb ik de folie verwijderd. Toen bleken beide wielkasten gescheurd te zijn:

PICT0003.jpg

Toen maar zowel de wielkasten als het hele gedeelte daar tussen in als het gedeelte voor de step door een vriend laten glassen (epoxy met dunne glasmat;
Het resultaat is zeer sterk en helemaal glad.

P1010006.jpg

CIMG0052.jpg

Dit moet eerst helemaal uitgehard zijn, voordat ik verder kan met de romp.
Ook wil ik de landingslichten in de vleugel gaan herstellen. Dus moet deze een klein stukje uit elkaar gehaald worden.

Seamaster212-02-09035.jpg

Al met al meer werk als dat ik gedacht had. Maar wel met heel veel plezier.
De rest van de restauratie volgt.

Groetjes, Erik.

Seamaster 2

Nadat ik de hele romp omtdaan had van de folie omtdekte ik een gaatje in de staart. Er bleek nog een hele kleine fitting in te zitten. Ik heb de staart ter plaatse voorzichtig opengemaakt en daar vond ik een snoertje. Dit snoertje vond ik later afgesneden/gebroken terug in het midden van de romp.
Omdat ik toch de landingslichten in de vleugel wilde maken, maak ik ook maar het navigatielicht op de staart. Hiervoor heb ik al een smd 2 kanaal schakelaar bij Conrad besteld.

CIMG0056.jpg

Voor in de romp met zijn hele lange neus maak ik enkele luikjes voor nuttig gewicht. Diverse voedingen die nodig zullen zijn voor de servo's, lichten en plug, zal ik daar kwijt kunnen. Het lood dat bij het neuswiel zat, zal ik dan waarschijnlijk weg kunnen halen.

CIMG0049.jpg

CIMG0048.jpg

oef leuke klus meestal kom je bij dit soort oude modellen een hoop tegen als je eenmaal begint met strippen
suc6 met de wederopbouw

erg leuk projeckt ga ik zeker volgen
gr.john

Hee Erik
wat mooi dat je hem echt helemaal gaat opknappen, doet me echt deugt als tweede eigenaar van de seamaster:)
je gaat het echt goed aanpakken zie ik , ik ga het zeker volgen en als ie af is kom ik eens kijken als je het goed vind, dan kan ik de oude reus nog eens in volle glorie bewonderen en zien vliegen
heel veel plezier met het opknappen en het vliegen weet ik zeker dat je daar gaat van genieten;)

groetjes Johan

ps hier nog een foto zoals ie was
ga je trouwens de popjes erin laten?

Laatst bewerkt:
Hoi Erik,

Leuk dat je een draadje voor je Seamaster gemaakt hebt, ga ik natuurlijk volgen! :thumbsup:

Je bent meteen goed aan de gang gegaan, mooi dat de schade aan de wielkasten alweer hersteld is.

Vliegklaar komende zomer???

Gr.
Rob

Hoi,

Zelfs de pilootjes heb ik uit de romp kunnen krijgen en ook deze zullen opgeknapt worden, samen met de cockpit waarvan de instrumenten helemaal onder het dikke stof zaten. Hierbij ook een foto van de afdekking van de motor, 20CC Saito en de motor zelf die ook al helemaal schoongemaakt is en waarvan de klepspeling opnieuw is afgesteld. Alleen moet ik voor deze motor een nieuwe aanzuigbuis hebben die tussen de carburateur en de cilinder zit en ook een andere uitlaat die wat stiller moet zijn als degene die er toenderijd origineel bij zat.

Seamaster212-02-09047.jpg

Seamaster212-02-09045.jpg

Volgende week ga ik de originele kleuren van de bespanning halen en hoop dan daarmee te kunnen beginnen. De bedoeling is wel dat hij af is voordat het mooie weer begint en wat voor onze club belangrijk is, een droog veld.

Inmiddels is de verlichting (navigatie- en landingslichten) werkend gemaakt en zitten er drie luikjes in de neus. Ook het onderstel en de motorbok zijn helemaal schoongemaakt en opnieuw gespoten. Foto's volgen.

Groetjes, Erik.

goh gaat Prakkie 1 B toch weer vliegen.
blijft een leuke kist.
MIP (ook op het forum) heeft hem gebouwd.... maar dat wist je denk ik al wel...

ben benieuwd naar het eindresultaat.....

De navigatieverlichting in de staart werkt weer en ook de landingslichten heb ik weer aan de gang gekregen met twee halogeenlampjes van 2,8 volt en de smd-schakelaar. Ik ben nog aan het kijken waar dat ik nog andere ledjes kwijt kan.

CIMG0069.jpg

CIMG0073.jpg

CIMG0068.jpg

Het onderstel heb ik schoon gemaakt en ik zet er iets grotere wielen op omdat het veld bij ons, zeker op dit moment erg zacht is en ik toch bij een landing niet wil wegzakken en rijdend naar de startplaats terug wil.

CIMG0070.jpg

Ook de drie luikjes in de neus zijn klaar. Ik heb nu ruim voldoende ruimte om alle schakelaars en de diverse voedingen voor in de neus vast te zetten.

CIMG0063.jpg

Ik ben nu bezig met de oracover in de drie hoofkleuren en de motorbevestiging. Veel maar leuk werk.

Groetjes, Erik

Ik ben weer een klein beetje verder met het resraureren van de Seamaster. De staart en een gedeelte van de romp heb ik bespannen met de originele kleuren en ik heb de servo's vervangen door servo's van Hitec (85 en 225 met metalen tandwielen) en opnieuw uitgericht. Ze lopen nu heel erg licht.

CIMG0001.jpg

CIMG0002.jpg

De motorbok heb ik met rubbers opgehangen aan de pylon

CIMG0004.jpg

en uit deze doos met onderdelen moet één (hele) goede, bijna nieuwe Saito FA 120 tevoorschijn gaan komen.

CIMG0006.jpg

Het hele project duurt langer als ik gedacht had omdat er vooral in het nauwkeurig bespannen veel tijd gaat zitten. Ook had ik gedacht dat ik de Saito zo voor gebruik klaar zou hebben maar het valt tegen om aan de juiste onderdelen voor een oudere motor te komen. Maar we zijn op de goede weg. Ook de kappen van de motor en de tank heb ik klaar en opnieuw passend gemaakt.

CIMG0007.jpg

Volgende keer weer meer.

Groetjes, Erik.

ziet er goed Erik echt gaaf, ben benieuwd naar alles en hoop dat je met saito van mij uit de voeten komt maar daar ben ik eigenlijk wel zeker van:)
groetjes Johan

Nou ja,

Niet kapot te krijgen na al die jaren, ha.
Zoals Pieter al opmerkte, de kiel is hier op de bouwplank gelegd. Mede omdat het mijn eerste eigenbouwkist was, is er 'wat' minder op het gewicht gelet en wat meer op de stevigheid. Het tweede als voordeel dat hij na 20 jaar nog steeds in redelijke staat is, het eerste als nadeel dat het geen F3A kist is geworden. Bij de eventuele aanpassingen zou ik derhalve wel op letten om gelijk wat gewicht te besparen. In de motorsteun kun je volgens mij bijvoorbeeld best een aantal uitsparingen maken.

Succes met de verdere bouw. Op de vliegmap van de piloten kun je zien waar hij destijds gevlogen heeft.

Oi,
Mees

Hoi MIP,

Ondertussen is het geen opknappertje meer maar een complete restauratie. Ik wil hem tenslotte ook op het water proberen.

Ik wist al waar deze Seamaster destijds heeft gevlogen want dat heeft de vorige eigenaar mij verteld. Ik laat het kaartje dan ook intact in de cockpit. Mogelijk komt er nog een ander kaartje bij.

Ik ga hem wel SEAMASTER 3 noemen. Ik ben tenslotte de derde modelenthousiast die hem de lucht laat kiezen.

Zoals je gezien hebt, heb ik de romp volledig gespript en ben ik nu bezig de hele romp opnieuw van folie te voorzien. Wat een karwei. Ik dacht dat doe ik wel eventjes maar je komt steeds meer tegen en wil het allemaal 100% doen en nagenoeg dezelfde kleuren geven. Maar het vordert gestaag. Ook de verlichting heb ik bijna helemaal in orde. Ik heb zelfs nog de mogelijkheid voor extra leds. Hier weer wat foto's.

De afneembare neus. Ben ik lang mee bezig geweest om deze netjes te bespannen. Veel hoeken en rondingen en een bout die niet helemaal op temperatuur kwam.

CIMG0012.jpg

Een gedeelte van de romp en de staart.( en daarna bleek de bout kapot te zijn. We kijken wel in Dortmund. )

CIMG0011.jpg

CIMG0010.jpg

En de staart met een schaduwcijfer 3.
Een kennis van mij heeft een programma en een plotter en zodoende heb ik dit goed kunnen (laten) maken. De rest van de belettering wordt ook in schaduwletters gemaakt. Dat heeft wel iets voor dit vliegtuig vind ik.

CIMG0009.jpg

Nu wachten op een nieuw folie-ijzer en dan de romp afmaken. Daarna de restauratie van de Saito FA 120, wordt ook een project op zich.

Groetjes, Erik.

De Saito FA 120,

Zoals ik al eerder geschreven had ben ik zelf in het bezit van een oudere 120 en ik heb van Jopie ook nog een helemaal kapotte 120 gekregen. Deze had overigens een nieuwe uitlaat. De mijne nog het oude zwarte 'pijpje'. Bij mij miste ik de aanzuigbuis tussen de carburateur en de cilinder. Jopie had deze nog heel maar.......1 van de 2 motoren is zeer oud (mogelijk de eerste serie) en dus moeten nogal wat onderdelen verwisseld worden, waaronder de caburateur.

Nu ben ik heel benieuwd welke motor de oudste is. Op de ene staat een A en de op de andere een D. (een ingeslagen letter tussen de motorbok bevestigingsgaten)
De ene heeft grote koelribben en van de andere motor zijn ze veel kleiner. Ook de carburateurs verschillen en de plaats van de uitlaat.
Ik ga er in ieder geval weer een goede motor van maken en ben heel erg benieuwd of deze goed zal lopen.

(voor Jopie: volgende week laat ik wel foto's zien van de beschadigingen aan de binnenkant van jouw motor) Het viel overigens niet me om deze goed uit elkaar te krijgen. Er was echt veel kapot. Maar uiteindelijk alles los en uit elkaar.

Misschien een idee voor het forum. "onderdelen van en voor motoren die een crash gemaakt hebben en waarvan de onderdelen mogelijk niet meer te verkrijgen zijn". Ikzelf heb bijvoorbeeld nog bijna alles voor de eerste OS FS 120. (1982) Alleen het carter is gebarsten bij een zware crash met een Big Lift maar de motor is dus niet meer te gebruiken.

Groetjes, Erik

Ikzelf heb bijvoorbeeld nog bijna alles voor de eerste OS FS 120. (1982) Alleen het carter is gebarsten bij een zware crash met een Big Lift maar de motor is dus niet meer te gebruiken.
Mhhhh, heb je een foto hiervan?

Heb zelf 2 OS FS120`s liggen, 1 met en 1 zonder pomp, 1 met een zware crash en de ander lopend maar weer niet top lopend.

Hoi,

Zoals ik al schreef is de mijne van 1982. Eén van de eersten. De motor zat op een Big Lift en is recht de grond ingegaan toen er iets niet goed ging bij het 'hucke packen'. Enkele onderdelen heb ik zelfs nooit meer terug gevonden. Ik zal van de week een foto posten.

Groetjes, Erik.

Inmiddels heb ik van de twee oude Saito FA 120 motoren één motor kunnen maken. |Dat viel heel erg tegen omdat de onderdelen onderling heel moeilijk uit te wisselen waren. De klepstoters, de stangen, de zuiger, de borgveertjes enz. alles was verschillend. Ik hoop dat het gelukt is want op dit moment voel ik nauwelijks compressie. Mogelijk dat dat verandert als er benzine in gaat en hij een keer gelopen heeft. Ik denk dat er nogal wat onderdelen op elkaar moeten inlopen. Mogelijk dat iemand dit al eens eerder gedaan heeft. Ik heb dus onderdelen van motor A naar motor D (geen foto) geplaatst.

CIMG0598.jpg

Verder heb ik de motor op de bok proberen te zetten en daar bleek dat de bevestigingdgaten van carter D net maar dan ook net niet overeenkomen met die van carter A. Maar dit lossen we wel op.

In ieder geval passen de beide kappen wel heel mooi. In de achterste zit een 400 CC tank.

CIMG0592.jpg

CIMG0595.jpg

CIMG0594.jpg

Komende week hoop ik alle navigatieverlichting aan te kunnen sluiten, de motor te kunnen starten en eindelijk de schaduwletters op de romp te plakken. Als ik dat gedaan heb, kan de Seamaster 3 opnieuw de lucht in. Nog even wachten dus.

Groetjes, Erik.

ben benieuwd hoe die jouw gaat bevallen, ik vond het altijd een mooi vliegtuig als ie bij mij in de lucht zat :)

we blijven het volgen

groetjes Johan

Back